Gå til innhold

Rosmarin

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Utrolig nok har rosmarinplanten jeg kjøpte til påskelammelåret overlevd! Men hva pokkern kan jeg bruke det til - her blir det ikke lam før til neste påske?

Skrevet

Rosmarin er godt i suppe :)

Skrevet

Og så lukter den ufattelig godt der den står! :-)

Kjøper den stadig bare på grunn av lukten (men greier sjelden å holde liv i den særlig lenge).

Skrevet

Samme "problem" her, faktisk, rosmarinen jeg kjøpte til påske levde uvanlig godt og lenge i år, til tross for at jeg har barbert den mer eller mindre fullstendig flere ganger nå. :ler: Så lenge det er liv og nye sideskudd, er det ingen mening i å kaste den, ihvertfall, selv om prydverdien etterhvert ikke er særlig stor... :wink:

Så til spørsmålet: Prøv kylling, helst lår, marinert i sitron, hvitøk, hakket rosmarin og litt olivenolje. Hvis du har frosne kyllinglår, kan du tine dem i en pose med marinaden natten over i kjøleskapet, lettvint! :kul: Stekes i ovn ved 225 grader, pensle skinnet med marinaden noen ganger i løpet av stekingen, så blir det ekstra sprøtt.

Godt tilbehør kan feks være asparges, grønne bønner eller grønn salat med vinaigrette - og puré av mandelpoteter, sellerirot og pastinakk (kremet og søtlig mos til sprøstekt urte- og sitronkylling - nam! :sikle: ).

Skrevet

Jeg bruker å steke champinong-sopp sammen med salt, pepper og masse rosmarin!! kjempegodt til alt kjøtt. Kan også ha oppi en dæsj fløte/cremefina.

Skrevet

Og rosmarin er nærmest et must når det gjelder ovnsbakte potetbåter.

Gjest Sesselja
Skrevet
Og rosmarin er nærmest et must når det gjelder ovnsbakte potetbåter.

Den skriver jeg under på! Legg til noen fedd hvitløk i skiver, og jeg er i himmelen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Eller sammen med råstekte poteter i skiver,,nam!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...