Nellie Cortado Skrevet 19. april 2005 #1 Del Skrevet 19. april 2005 Jeg er i den situasjonen at jeg begynner å ønske meg barn. Problemet er bare det at både jeg og min kjære jobber kveldstid. Verden er jo ikke lagt tilrette for oss med slike arbeidstider (sjeldent barnehager har åpent til 01.00.). Jeg driver nå å jobber med komme meg over til en dag jobb innenfor min bransje (med ok lønn), men det vil ta litt tid. Den type jobb jeg vil ha vokser ikke på trær. :-? Jeg har i utgangspunktet bestandig hatt lyst å være hjemme med barna mens de er små (under 3 år). Da tenkte at hvis jeg er hjemme med barnet etter endt permisjon så får jeg jo kontantstøtte. Men får jeg arbeidsledighets trygd også? Kan jo ikke leve av bare kontantstøtte. Hvor mye får man i så fall i arbeidsledighets trygd? Får man det selv om man er "frivillig" arbeidsledig? Det hadde vært fint å "kjøpe" seg tid til å finne en annen jobb på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. april 2005 #2 Del Skrevet 20. april 2005 Kontantstøtte får du enten du jobber eller ikke så lenge du ikke benytter deg av kommunal barnehageplass. Om du får arbeidsledighetstrygd vet jeg ikke, jeg håper ikke det, for du er jo ikke reell arbeidssøker når du VIL være hjemme, er du vel? Arbeidsledighetstrygd har man krav på selv om man sier opp jobben, men man får 8 ukers karenstid før den kommer til utbetaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #3 Del Skrevet 20. april 2005 Du har jo et års permisjon med lønn da. (ikkef fult et år)? Du må si opp jobben din, men må vente 8 uker på ledighetspenger,men da er du arb.søker . Du kan ikke være ledig og vente på den jobben du vil ha, men være villig til å ta all slags arbeide. ledighetspenger er dessuten veldig lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #4 Del Skrevet 20. april 2005 Ja jeg tenkte det mest som et sikkerhetsnett i tilfelle det skulle bli vanskelig å finne ny jobb. Jeg er jo ikke helt begeistret ved tanken på å leve av trygd. Men hvis man har lyst til å være hjemme med barna den første tiden, får man ikke noe annet enn kontantstøtte? Man kan jo ikke leve av bare den, med mindre mannen tjener veldig mye. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nellie Cortado Skrevet 20. april 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 20. april 2005 Det siste der var meg! Upps! :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 20. april 2005 #6 Del Skrevet 20. april 2005 Men får jeg arbeidsledighets trygd også? Kan jo ikke leve av bare kontantstøtte. Hvor mye får man i så fall i arbeidsledighets trygd? Får man det selv om man er "frivillig" arbeidsledig? Det hadde vært fint å "kjøpe" seg tid til å finne en annen jobb på denne måten. Ja, det er nok mange som kunne tenke seg å motta arbeidsledighetstrygd uten å være arbeidssøkende. Men, stønaden er for de som ER reelt arbeidsledig og som søker jobb. Det sies jo det at en må være villig til å ta "all type jobb", og når jeg regisstrerte meg som jobbsøker så måtte jeg også signere på et skjema som sa at jeg var villig til å flytte "hvor som helst" i landet for å få jobb. Men som han konsulenten på Aetat sa...jeg ville fått avslag på søknad om dagpenger om jeg ikke signerte på det, men han hadde nå enda ikke hørt om noen som hadde blitt tvangsflyttet pga en jobb. For min del må jeg si at Aetat har ALDRI tatt kontakt med meg i forbindelse med noen jobb, og har heller ikke hørt de har tatt kontakt med andre bekjente som er arbeidsledig. Så sånn sett kunne jeg ha "levd livets glade dager" uten at Aetat hadde merket noe til det. Men jeg har vært innkalt på informasjonsmøte som jeg har vært pliktig til å gå på. Og det hadde ikke nyttet og sagt "jeg har ikke barnevakt" s jeg kan ikke komme. Ei venninne av meg har for en stund siden gått på "jobbsøkerkurs" i regi av Aetat, dette varer en mnd. Og hadde du mottatt dagpenger så måtte du fint gått på det. En skal være tilgjengelig til å kunne ta en jobb raskt, så det kunne nok blitt litt slitsomt om du og din samboer ikke hadde hatt noen backup ang barnepass, men det kan jo være dere har. I dagpenger får du ca 62% av inntekt som du har nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå