Gå til innhold

Bestilt vare under tollgrensen, likevel fått toll

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør jeg? Er student og har ikke råd til dette. Bestilte vare fra utenlandsk side til 250 kr inkludert frakt.da jeg skulle hente den på postkontoret sier de at jeg må betale nesten 700 kr i toll? Dette kan da ikke stemme?! 

Anonymkode: 4d6c0...ec4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sender inn bevis på hvor mye du har betalt. 

Anonymkode: f4401...a9f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

skjønner det er frustrerende, personlig hater jeg tollere. Dem er snyltere så langt det kan komme.

Anonymkode: 497b4...ce3

AnonymBruker
Skrevet

Det må jo være en grov feil! Send dem en klage med kvittering. 

Anonymkode: f94e1...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende butikken du kjøpte varen fra bare skrev totalsummen og ikke summen for varen og frakten hver for seg. Leste en artikkel om akkurat det og tollerne estimerer hvor mye frakta kommer på (noe som gjør at total summen overstiger 350,-) hvis det ikke stod noe om frakt på pakken. 

Anonymkode: d5f43...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det for gitt at dette ikke er snakk om tobakk eller alkohol? For da gjelder ikke 350-grensen, man må betale toll og moms uansett. 

Anonymkode: 2305b...eab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Feil kan skje, men det ordner seg om du tar med dokumentasjon på hva du egentlig har betalt for varen og klager.

Ikke betal ut varen før de har fiksa opp i det. Sånn for enkelhets skyld.

Det har skjedd med meg, for flere år siden, så husker ikke helt saksgangen. Mener jeg tok med utskrift i luka på posten, så scanna de og senfte inn og fiksa opp i det....? 

Anonymkode: d3b0b...4ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tollgrensen er inkludert frakt og andre avgifter, er du sikker på at du var under grensen?

Anonymkode: b8cf7...427

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.Er snakk om en bikini som jeg betalte totalt 259 kroner for inkludert frakt. Helt sikker på at jeg var under grensa, sjekka til og med på importkalkulator, for å unngå en situasjon som denne siden jeg er student..

Har ikke sendt mail til posten, men sendte inn til tollvesenet nå. burde jeg sende til posten istedet?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Posten, ja. Legg ved dokumentasjon på det du betalte, så har du den snart. 

Anonymkode: b0499...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom gjør det feil. Har aldri opplevd at det ikke har løst seg ved at jeg har sendt dokumentasjon på hva prisen faktisk var. 

Anonymkode: 3982c...cd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.Er snakk om en bikini som jeg betalte totalt 259 kroner for inkludert frakt. Helt sikker på at jeg var under grensa, sjekka til og med på importkalkulator, for å unngå en situasjon som denne siden jeg er student..

Har ikke sendt mail til posten, men sendte inn til tollvesenet nå. burde jeg sende til posten istedet?

TS

[email protected]. Hekt ved kvittering.

Anonymkode: 769c8...7a1

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør jeg? Er student og har ikke råd til dette. Bestilte vare fra utenlandsk side til 250 kr inkludert frakt.da jeg skulle hente den på postkontoret sier de at jeg må betale nesten 700 kr i toll? Dette kan da ikke stemme?! 

Hva du har bestilt er her en vesentlig opplysning for å kunne svare deg seriøst. 

Anonymkode: 860ed...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva du har bestilt er her en vesentlig opplysning for å kunne svare deg seriøst. 

Anonymkode: 860ed...372

En bikini, sier ts.

Anonymkode: 23059...d3f

• Liker 3
Skrevet

Jeg klaget til tollvesenet eller hvem det var (en stund siden) da jeg opplevde å få toll og moms på en pakke som var under grensa.

Sendte med bekreftelse fra nettbutikken på pris og utskrift av kontoen min som viste hva jeg hadde betalt. Fikk likevel ikke medhold og måtte betale. Husker ikke grunnen de ga..... har fortrengt hele greia...

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvilket land bestilte du den fra?

Det er muligens toll på tekstiler som "ferdigsydde klær".

Her finner du beregningskalkulator: https://www.toll.no/no/netthandel/

Les mer om reglene her:

https://www.toll.no/no/varer/klar-og-sko/netthandel/

"

Toll

Klær er en av de få varetypene som det kan være toll på. Tollsatsene er forskjellige avhengig av typen plagg. Tollsatsen på en del vanlige klesplagg finner du i importkalkulatoren. Du kan også ringe Tolletatens infosenter på telefon for å få hjelp til å finne riktig tollsats. Det er ikke toll på sko."

AnonymBruker
Skrevet

Det er toll på klær, men du betaler ikke toll så lenge verdien av varene + frakt er under tollgrensen på 350 kroner. 

Hvis beløpet du faktisk har betalt er 259 kroner er dette godt under grensen og det skal ikke betales mva og toll på denne forsendelsen. Antageligvis har posten, pga en dårlig spesifisert faktura, estimert frakten eller vareverdien og dermed har du havnet over grensen. 

Det er Posten du må kontakte, siden det er de som har utført fortollingen, og be om en spesifisering av hvordan de har regnet ut mva/toll.

Anonymkode: ea6b2...335

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

mva, toll og fortolling er 3 forskjellige avgifter. så det kommer jo ann på ha du har kjøpt. er ikke sikkert dette er feil

2 timer siden, *Emma* skrev:

Jeg klaget til tollvesenet eller hvem det var (en stund siden) da jeg opplevde å få toll og moms på en pakke som var under grensa.

Sendte med bekreftelse fra nettbutikken på pris og utskrift av kontoen min som viste hva jeg hadde betalt. Fikk likevel ikke medhold og måtte betale. Husker ikke grunnen de ga..... har fortrengt hele greia...

toll og moms er to vidt forskjellige avgifter. selv om du er fritatt moms er det ikke dermed sagt at du er fritatt tollavgift

Anonymkode: 09f86...605

Skrevet (endret)
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mva, toll og fortolling er 3 forskjellige avgifter. så det kommer jo ann på ha du har kjøpt. er ikke sikkert dette er feil

toll og moms er to vidt forskjellige avgifter. selv om du er fritatt moms er det ikke dermed sagt at du er fritatt tollavgift

Anonymkode: 09f86...605

Ja, jeg vet at toll og moms er ulike ting. Men så lenge du handler under grensa (som vel på det tidspunktet var 200kr eks shipping- dette var før grensa ble 250kr inkl shipping) skal du ikke få noe det. Dette er som nevnt en del år siden så jeg husker ikke nøyaktig hva det var jeg måtte betale- om det var en av dem eller begge.

Poenget var. Jeg var under grensen. Jeg fikk en regning. Jeg dokumenterte at jeg hadde handlet under grensa og klaget- men måtte likevel betale.

Endret av *Emma*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...