Gå til innhold

Selge først eller omvendt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens, 

Jeg trenger litt hjelp. Vi har et hus som vi kjøpte for 4mill. Vi har ikke bodd her så lenge, men har 500.000 i EK.

Vi må flytte på oss og jeg er så utrolig usikker på hvordan vi skal gjøre det. Megleren sier at for å få mest mulig egenkapital så bør vi selge før vi kjøper nytt. Men jeg er redd for at vi ender opp med å stå uten noe da.. også er det jo risikoen andre veien også.. at vi ikke får solgt 😮 Hva er vanlig å gjøre? Vi har fire unger, to katter og en hund, så leie mellom hus er litt utfordrende - hehe! :) 

Setter stor pris på tips og erfaringer.

Anonymkode: d1b31...ac2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heisann, det kommer helt an på hvordan boligmarkedet er der dere bor. Blir de fleste objekter solgt etter 2-3 visninger eller blir mange boliger liggende lenge ute? 

Selger dere først kan dere ha overtagelse langt frem så dere rekker å kjøpe og flytte inn i ny bolig etter salget. 

Avgjørelsen må også tas med bakgrunn i økonomi. Har dere råd til å sitte med to boliglån i mer enn 3 måneder?

Anonymkode: 7e017...f63

Skrevet

Vi kjøpte før vi solgte og ville gjort det igjen. Vi ønsket å kjøpe hus i et bestemt område og måtte derfor bruke litt tid på å finne det vi ville ha. Da nytter det ikke å selge først når man ikke kan leie i mellomtiden. Å få leid et hus/stor leilighet med plass til fire barn og dyr kan være vanskelig. 

At megleren sier at dere bør selge først pga egenkapitalen syns jeg er rart. Dere har vel allerede fått takst på huset og vet hva dere har å rutte med i egenkapital. Bankene beregner med god margin når de trekker ut egenkapital. Så om dere får mer egenkapital etter salget enn beregnet så er det ikke problem å betale inne mer av den i ettertid. Verre er det selvfølgelig om dere selger flere hundre tusen under takst og får mye mindre enn forventet, men det skal mye til med mindre dere bor i Stavangerområdet (sier de som bor der) eller har et svært tungsolgt hus. Er det kanskje dette megleren mener? Noen får jo solgt allerede etter første visning, mens andre må vente i to-tre måneder. Har dere en grei økonomi så burde dere klare noen måneder uten å få solgt, men det er ganske dyrt. Måtte selv vente en stund, men det var verdt det. Huset vi kjøpte er kjempekoselig :) 

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå, fordi jeg sliter litt med å selge og sitter med to boliger, ville jeg sagt selg først, kjøp etterpå. Men som AB f63 sier, det kommer jo an på markedet der dere bor, og hvordan økonomien tåler ulike former for belastning. Hva megleren sier syns jeg er litt uinteressant. Han er kanskje ute etter at dere skal kjøpe noe han har for salg, bli stresset og være villig til å selge huset dere nå har litt under prisantydning. Det tjener jo han penger på.

Markedet er for så vidt heller ikke helt enkelt å gå utifra. Her hvor jeg selger, gikk leilighetene unna etter en visning for 6 - 9 mnd siden, nå har det i verste fall tatt 3 - 4 mnd å selge. Kan dere kanskje selge og gå på visninger parallellt ? Å satse på at de som kjøper hos dere er villig til å overta langt frem, er ikke helt uproblematisk. Kan hende de vil ha det raskt, helst iløpet av noen få uker. Dere kan ikke si nei til et godt bud fordi overtagelsen ikke passer. Så en eller annen back-up løsning må dere ha. Kanskje noen i familien har en hytte/landsted som det går an å bo i i en overgangsperiode ? 

Kontroller også innboforsikringen som dere har. Noen forsikringsselskap dekker renteutgifter og forsikring i en overgangsperiode når man ikke får solgt. Dette kommer selvsagt med en del begrensinger, men er uansett verdt å finne ut av.

Anonymkode: ebd11...3d1

Skrevet

Om dere velger kjøpe først, så vil det kunne gå noe ut over egenkapitalen. 
Ved mellomfinansiering ser banken på takst på nåværende bolig, og trekker fra en viss prosent (10-15%) som sikkerhet i tillfelle dere ikke får solgt til prisantydning. 

Hva som er smart å gjøre kommer an på hvordan markedet er rundt der dere bor nå, og der dere vil flytte. 
Spesielt siden dere er en ganske så stor familie så ville jeg absolutt vurdert kjøpe først. Det er en risiko for at dere ikke finner ønsket bolig tidsnok, og det er som du selv sier ikke lett finne leiebolig til en såpass stor familie. 
En annen ting er kostnadene ved å flytte fra nåværende bolig, inn til en midlertidig bolig, for deretter flytte igjen innen kort tid pga kjøp. 

Snakk med megler for å høre hvordan markedet er nå, og om megler mener dere har en lettsolgt bolig. 
Så snakker dere med banken å hører hva dem kan tilby som mellomfinansiering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...