AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #1 Skrevet 9. april 2019 He endelig søkt meg inn på høyskole, men lurer litt på hvordan hverdagen der er. Veit det sikkert varierer en del, men hvordan er feks fagene lagt opp? Er det som da man gikk på videregående og hadde alle mulige fag i løpet av et år? Eller er det ett fag per semester? Er du på skolen hver dag, og er det frivillig eller på grunn av obligatoriske klasser? Jeg er fryktelig spent! Men også veldig usikker 😂🙈 så jeg vil prøve å forberede meg litt mentalt! Anonymkode: d1d4d...5c1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #2 Skrevet 9. april 2019 Varierer sikkert fra sted til sted. Der jeg går tar vi 2-3 emner (fag) pr semester, men ikke samtidig, altså vi tar et emne og eksamen i det før vi begynner på neste. Vi har forelesning de fleste dager, men stort sett én studiedag («fri») i uken. Men ikke alt er obligatorisk, hos oss er kanskje en fjerdedel obligatorisk, resten styrer du selv om du vil gå på eller jobbe hjemme. Bortsett fra i praksis, da er alt obligatorisk. Men vet ikke om ditt studie har det da☺️ Anonymkode: 22967...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #3 Skrevet 9. april 2019 Det varierer vel så mye mellom studieretninger som mellom høyskoler vil jeg tro. Hva skal du studere? Jeg studerer økonomi og administrasjon. 4 fag per semester. Ingen obligatorisk undervisning, men i en del fag er det obligatoriske innleveringer. I de fleste fag teller eksamen 100% av karakteren. Man velger helt selv om man vil på skolen eller ikke: Noen er på alle forelesninger og på lesesalen hver dag, mens andre har man aldri sett annet enn i eksamenslokalet. Har inntrykk av at de som studerer sykepleie og barnehagelærer for eksempel har en veldig annerledes studiehverdag, selv om det er på samme høyskole. Anonymkode: 864fe...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 Ja jeg regner med at det er store forskjeller skal gå sosialt arbeid (er hvertfall det som er på toppen av lista). Men tenker det er greit å ha litt av hverdagen i bakhodet slik at jeg er bittelitt forberedt hvertfall Anonymkode: d1d4d...5c1
VKM Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 Det er mye selvstendighet avhengig av høgskole du har søkt på. De aller fleste studier har et par obligatoriske studier, men resten er valgfritt (Selv om jeg anbefaler å gå på de). Man har også som nevnt obligatoriske innleveringer eller presentasjoner i ny og ne og eksamen i et emne. Det er sjeldent man har 2-3 emner samtidig, men det kan skje. På mange måter er det mer «fritt» en videregående fordi du må ikke nødvendigvis møte opp, men det innebærer igjen mer selvdisiplin til å lese deg opp og jobbe alene.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg regner med at det er store forskjeller skal gå sosialt arbeid (er hvertfall det som er på toppen av lista). Men tenker det er greit å ha litt av hverdagen i bakhodet slik at jeg er bittelitt forberedt hvertfall Anonymkode: d1d4d...5c1 Det du kan gjøre er å søke opp studieretningen ved skolen du skal gå på. De har ofte en fane for studiets oppbygging, der du kan se fagene som undervises og hvor stor vektlegging hvert fag har med tanke på studiepoeng, samt antall karaktervurderinger. Alt fra skoler, til studieretninger, til institutter, fagområder og enkelte fag bygger gjerne opp opplegget svært forskjellig, så man kan egentlig ikke definere en forventet studiehverdag uten å vite akkurat hvilket studie og hvilken skole du skal gå på. Anonymkode: 0a42e...378 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 Jeg har studert sosialt arbeid i Trondheim. Hvor er det du har søkt? Anonymkode: 8f28a...c34
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #8 Skrevet 9. april 2019 Vi hadde 3-4 fag pr semester, og kun lab-øvelser som var obligatorisk. 2-4 dobbelttimer forelesninger pr dag. Jeg var på skolen fra 8-15 stort sett hver eneste dag. Vi hadde veldig mye gruppeinnleveringer, så gruppen min satt sammen å jobbet utenom forelesningene. De siste ukene før eksamenstider så var jeg på skolen fra kl 08-09 til kl 18-21. Anonymkode: 43972...2c7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #9 Skrevet 9. april 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har studert sosialt arbeid i Trondheim. Hvor er det du har søkt? Anonymkode: 8f28a...c34 Lillehammer ☺️ Anonymkode: d1d4d...5c1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #10 Skrevet 9. april 2019 Finnes ikke noe fasit svar på dette, det varierer etter skole og linje. Anonymkode: 29e81...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #11 Skrevet 9. april 2019 4 fag. samtidig. 8 eksamener. 2 bøker i hvert fag. snitt pensum å lese uke-til-uke 2 kp. i hver bok Anonymkode: 068f7...91a
missmcbeal Skrevet 9. april 2019 #12 Skrevet 9. april 2019 (endret) Jeg har hatt 4 fag per semester i dette studieløpet, bortsett fra dette siste semesteret, der teller bachelor 15 stp så har "bare" to andre fag i tillegg nå. Har som regel hatt minimum 5 eksamener per semester, en del fag har vi deleksamener eller muntlig og hjemmeeksamen. Jeg har vel på det meste hatt 8 eksamener på ett semester, da flere fag hadde ulike eksamensformer. Alle fagene har gått omtrent parallelt og varer et helt semester. Dette semesteret er lagt opp annlerledes ved at de to fagene vi har er blokkfag, det vil si det går som et intensivkurs som går over kort tid. Vi bli ferdige med det ene blokkfaget før mars. Det var skikkelig intenst, så det var rett på hardkjør i januar med et lang og intensivt gruppearbeidskrav allerede andre uka, som var veldig krevende, men som gjorde eksamen lettere. Vi hadde en 4 dagers hjemmeeksamen i slutten av februar i dette faget som avslutning. Vi begynte nettopp med undervisning i det siste blokkfaget og har avsluttende eksamen i det i slutten av mai. Dette faget er heldigvis mer chill enn det første faget, som var krevende. Dette faget er et lesefag, vi skal ha multiple choice som arbeidskrav. Og vi har 2 uker fra vi har levert bacheloren til vi har eksamen i dette, så det skal gå veldig greitt. Jeg vet om en del linjer på samme skole som meg som har varianten med blokkfag gjennom hele studieløpet. Det synest jeg høres slitsomt ut. De har gjerne "bare" tre fag da på 10 stp hver, men tre blokkfag på et semester tar jo hele semesteret. Noen vil kanskje si at en det er en fordel å ha et sånt opplegg for da kan du konsentrere deg om et og et fag om gangen, jeg hadde nok ikke likt tre intensive opplegg og eksamensperioder i løpet av semesteret. Vi har nesten ikke hatt noe obligatorisk forelesing, bortsett fra det første semesteret, da var "arbeidskravet" så og så mye oppmøte. Som regel 2-4 timer i uken på hvert fag. Med blokkfag nå har vi på timeplanen 2 forelesinger i uken på 4 timer, men det er som regel 2 timer med undervisning og 2 timer "satt av" til at vi kan gå og gjøre gruppearbeid, mens læreren er tilgjengelig. Så og si alle arbeidskravene vi har hatt har vært i grupper. Har kun levert en praksisrapport alene. Det blokkfaget jeg har nå er faktisk første gangen jeg ikke må ha en innlevering som arbeidskrav, så veldig takknemmelig for at det blir lagt opp i bachelorinnspurten (de har nok gjort det slik på grunn av det, og bra er det). Jeg går forresten på en linje under institutt for økonomi og ledelsesfag, så jeg tror det er typisk for disse utdanningene at man typisk 4 fag i semesteret på 7,5 stp. På høyskolen her er det både lærerutdanning o.s.v, og de har jeg inntrykk av at har mer obligatorisk undervisning og mange forelesinger, men gjerne færre og større fag i semesteret. Endret 9. april 2019 av missmcbeal
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #13 Skrevet 9. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lillehammer ☺️ Anonymkode: d1d4d...5c1 Lykke til... det trenger du.. Anonymkode: 47e51...66e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #14 Skrevet 9. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lykke til... det trenger du.. Anonymkode: 47e51...66e Det hørtes da negativt ut? Er det bare du personlig som har hatt en dårlig opplevelse med skolen eller er det viden kjent at det er en fæl skole? For jeg kjenner nemlig sosionomer som har gått der som har trivdes godt Anonymkode: d1d4d...5c1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #15 Skrevet 9. april 2019 Skal ikke si hvilken høyskole. Men institutt for ledelse og organisasjon. Noe innenfor ledelse og administrasjon osv. En vanlig studie hverdag ser slik ut: 1. Kjøp av kaffe i kantine eller et annet kaffe sted. Deretter løpe inn til forelesningssalen alltid 2-5 min forsinket . (Hver obs på at det ikke er noe obligatorisk oppmøte for min studie, men jeg lærer enormt mye i disse forelesningene, har ikke sjans uten de). Har sa 2-3 forelesninger i uka på ca 3 og 6 timer. 2. Deretter er det gruppe arbeid, det jobbes i grupper 2-4 timer kommer an på! (Dette setter de deg i starten av semestret eller du velger selv hvilke gruppe). Det jobbes i grupper kun ca 2-3 dager i uka. Andre dager jobber man alene(Velger selv hvor man vil jobbe, campus, kaffested, ute osv, kommer an på ditt studie og deg. Lunsj 3. Selvarbeid, kommer selvsagt på ditt studie, for min studie er det tungt og man må jobbe mye utenom skole tidene. Så jobber med emnene/ fagene over alt. 4. Noen ganger har vi klasse forelesninger ute besøker bedrifter og steder, (baserte på studie) sist var vi for-eksempel i DNB for å møtt direktøren, han snakket om DNBs organisasjons utvikling, styring, utfordringer osv. Studie mitt er også en del praktisk, så vi gjør praktiske ting også. 5. Dagene jeg har forelesninger sier opp ofte mellom 16-17:00. Når det ikke er noe forelesninger 18-19:00. Eg har 4 emner/fag i semestret. Tips jeg har lært: 1. Det kan virke som at du har mye fritid hvis du ikke har noe obligatorisk, men det er helt feil, den tiden er til selvarbeid,her er det ikke vgs, ingen lærer som skal passe på deg og minne deg på ting, du er helt alene. Så legg en god tids plan i starten og ikke ta tiden for gitt. Bruk tiden fornuftig. 2. Ikke få panikk i starten, det kan virke som at det er mye å sette seg i i starten, men i løpet av kort tid vil du ha kontroll og alt vil se ut som normalt. 3. Ikke droppe forelesningene selv om de ikke er obligatorisk. 4. Legg opp en god plan til hvordan du skal jobbe med studie. Snakk med med elever og skolen hvis du trenger hjelp. Ikke nøl. Hver på. Lykke til Anonymkode: 46412...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #16 Skrevet 9. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke si hvilken høyskole. Men institutt for ledelse og organisasjon. Noe innenfor ledelse og administrasjon osv. En vanlig studie hverdag ser slik ut: 1. Kjøp av kaffe i kantine eller et annet kaffe sted. Deretter løpe inn til forelesningssalen alltid 2-5 min forsinket . (Hver obs på at det ikke er noe obligatorisk oppmøte for min studie, men jeg lærer enormt mye i disse forelesningene, har ikke sjans uten de). Har sa 2-3 forelesninger i uka på ca 3 og 6 timer. 2. Deretter er det gruppe arbeid, det jobbes i grupper 2-4 timer kommer an på! (Dette setter de deg i starten av semestret eller du velger selv hvilke gruppe). Det jobbes i grupper kun ca 2-3 dager i uka. Andre dager jobber man alene(Velger selv hvor man vil jobbe, campus, kaffested, ute osv, kommer an på ditt studie og deg. Lunsj 3. Selvarbeid, kommer selvsagt på ditt studie, for min studie er det tungt og man må jobbe mye utenom skole tidene. Så jobber med emnene/ fagene over alt. 4. Noen ganger har vi klasse forelesninger ute besøker bedrifter og steder, (baserte på studie) sist var vi for-eksempel i DNB for å møtt direktøren, han snakket om DNBs organisasjons utvikling, styring, utfordringer osv. Studie mitt er også en del praktisk, så vi gjør praktiske ting også. 5. Dagene jeg har forelesninger sier opp ofte mellom 16-17:00. Når det ikke er noe forelesninger 18-19:00. Eg har 4 emner/fag i semestret. Tips jeg har lært: 1. Det kan virke som at du har mye fritid hvis du ikke har noe obligatorisk, men det er helt feil, den tiden er til selvarbeid,her er det ikke vgs, ingen lærer som skal passe på deg og minne deg på ting, du er helt alene. Så legg en god tids plan i starten og ikke ta tiden for gitt. Bruk tiden fornuftig. 2. Ikke få panikk i starten, det kan virke som at det er mye å sette seg i i starten, men i løpet av kort tid vil du ha kontroll og alt vil se ut som normalt. 3. Ikke droppe forelesningene selv om de ikke er obligatorisk. 4. Legg opp en god plan til hvordan du skal jobbe med studie. Snakk med med elever og skolen hvis du trenger hjelp. Ikke nøl. Hver på. Lykke til Anonymkode: 46412...7b8 Har 4 eksamener per semester. Anonymkode: 46412...7b8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #17 Skrevet 9. april 2019 Studietilværelsen er som en kommode. Skuff på skuff. Anonymkode: e25b5...d9a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #18 Skrevet 9. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes da negativt ut? Er det bare du personlig som har hatt en dårlig opplevelse med skolen eller er det viden kjent at det er en fæl skole? For jeg kjenner nemlig sosionomer som har gått der som har trivdes godt Anonymkode: d1d4d...5c1 Det er viden kjent. Anonymkode: 47e51...66e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #19 Skrevet 10. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er viden kjent. Anonymkode: 47e51...66e Hva er det som er så negativt? Anonymkode: d1d4d...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #20 Skrevet 10. april 2019 Merker at i spesielt bacheloråret nå så har jeg lært at alt pensum ikke er så viktig å lese ord-for-ord på samme måte som jeg brukte 10 timer dagen på å lese pensum førsteåret. Men bra å starte å studere ''for hardt'' og deretter forstå hvor grensen egentlig ligger; fremfor å starte lat og så må man omstille seg oppover! Merker også at studiedagen min er blitt litt omvendt: søvn er viktig. Utrolig viktig. Legger meg når jeg er trøtt, står opp når jeg står opp av meg selv. Og studerer da type 14-5 tiden til 22-23 istedetfor 8-16 slik andre gjør. Blir litt som å jobbe skift. Har prøvd å stå opp 6 og studere; har sittet og refreset VG.no i flere timer i strekk uten å skrive et eneste ord på 10 timer. Fikk mye mer ut av 2 timer effektivt arbeid når alle hadde tatt fri og dratt hjem, og jeg hadde følt jeg hadde gjort unna alle morgenrutiner og dagsaktiviteter. Anonymkode: 068f7...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå