AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #1 Skrevet 9. april 2019 Jeg kan ingen verdens ting om planter, og gikk i gang med mitt første lille forsøk på å pynte opp leiligheten min med litt grønt for ca en måned siden. Det har ikke vært supervellyket så langt. Valgte noen småplanter som skulle være enkle å holde, men to av dem er i ferd med å visne. Har vannet dem som anvist.. 1. Noen måte å gjenopplive planter som begynner å vissne? Trenger de noe annet enn vann? 2. Dersom jeg må bytte de ut, noen tips til idiotsikre småplanter innendørs? Jeg har en bitteliten leilighet, så kan ikke være tunge eller ta stor plass. Det stedet hvor det er mest aktuelt å ha plante får solen rett inn ganske mange timer i løpet av dagen. Så fordel med noe som tåler lys. Anonymkode: f4591...475
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #2 Skrevet 9. april 2019 Sukkulenter og planter med tykkere blader er mer hardføre for å stå i sol ofte. Svigermors tunge f.eks, er ganske tøff. Uansett, så må vanning tilpasses forholdene i ditt hjem. Blir det veldig varmt der plantene står, vil de trenge mer vann enn planter som står i halvveis skygge f.eks. Jeg synes det er vanskelig å kjenne på jorda når plantene trenger vann (mine blir fort tørre på overflaten) - pleier å heller løfte litt på pottene. Kjenner det fort om de begynner å bli mistenkelig lette. Et tips - kjøp oasis, sånn grønn 'isopor' en bruker i blomsterkranser/oppsett? Skjær skiver og legg i bunnen av pottene. De holder på vann, og fungerer som et lite vannreservoar for plantene dine. Hjelper veldig om en har tørr og varm inneluft Unngår også at røttene blir stående i vann, det råtner de fort av. Anonymkode: 58cac...8d7 3
Agathe Skrevet 9. april 2019 #3 Skrevet 9. april 2019 1. Noen måte å gjenopplive planter som begynner å vissne? Trenger de noe annet enn vann? Fyll en bøtte med vann, hold potte ned i vannet til det slutter å boble, la det renne godt av. Plukk bort visne blad. Hvis planten har fått gule blad kan det hende du har vannet for mye. Oasistipset over her er kjempelurt 2. Dersom jeg må bytte de ut, noen tips til idiotsikre småplanter innendørs? Fredslilje, smaragdpalme, svigermorstunge, yuccapalme (denne liker seg i mye sollys).
Grønt blad Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 Smaragdpalmen tåler omtrent alt: masse sol, ingen sol, ikke vanning på lenge fordi man glemmer den. Om du orker, anbefaler jeg deg å potte om, altså å flytte planten over i en større potte slik at den får mer jord. Da trenger du en større innerpotte og blomsterjord. Ofte står de grønne plantene veldig trangt når man kjøper dem. Mine planter ble penere så jeg endret vanningsrutine. Fyll en del vann i oppvaskkummen, sett plantene (i innerpotte) oppi og la den trekke vann en halvtimes tid. Ta dem opp, la vannet renne litt av og sett dem tilbake i pyntepotten. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 Jeg eier overhodet ikke grønne fingre, men har allikevel klart å holde liv i de grønne plantene jeg har nå i noen år. Mine stalltips: 1) Ikke ha plantene i direkte sollys (vinduskarmen) 2) Vann på fast basis en gang i uka. Jeg heller på en god del vann, lar det stå i ca 10 min så plantene kan trekke opp det de trenger, og så heller ut det overflødige. Mange dreper plantene enten fordi de får for lite vann, eller drukner i vann (det blir liggende vann igjen i potten over tid) Anonymkode: 186a2...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå