Gå til innhold

Jeg har ingen familie/venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt så har jeg blitt mishandlet som barn uten at barnevernet har fanget det opp. Er nå godt over 20 og sliter ekstremt psykisk. Depresjon og angst.. har heller ikke mange venner jeg kan prate med da de forsvant mens jeg har vært dårlig og ikke orket å bli med på noe.. familien har jeg kuttet kontakt med pga diverse årsaker. Forholdet mitt til min samboer er på vei til å ta slutt. 

Spørsmålet er egentlig - hva gjør jeg nå? Jeg står her mutters alene, uten jobb, familie og venner.

Anonymkode: 7e19b...91e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei kjære deg. Vondt å høre at du har hatt det så vanskelig. Det første du bør gjøre, er å kontakte fastlegen din og be om henvisning til psykolog eller lignende. Det høres ut som du må få hjelp med å få orden på det du sliter med, også får jobb og relasjoner komme etterpå. Det kan gå bare en vei når man er på bunnen vet du - oppover! :D Lykke til!!

Anonymkode: 13f9c...005

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er i full behandling men vanskelig å ikke ha noen å støtte seg på.. ts

Anonymkode: 7e19b...91e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 77043...ce4

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er bra du går til psykolog.

Men det finnes jo tilbud som f eks Modum Bad der du møter andre mennesker som har gått igjennom traumer. Kanskje det kan være en ide?

AnonymBruker
Skrevet

Gå i selvhjelpsgrupper. Er du i Oslo er det mange i din situasjon som du kan bli kjent med. 

Anonymkode: eba7e...663

AnonymBruker
Skrevet

For eksempel søke om en støttekontakt for en periode? Eller kanskje kan rus/psykiatritjenesten følge deg opp en periode, om du sliter veldig psykisk? Røde kors har besøksvenner også. 

Anonymkode: 8e784...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Modum bad er ok. Men jeg ville satset på steder som basert på naturen.

Anonymkode: 10f42...e2e

AnonymBruker
Skrevet

masse gode råd her. hva med å bli kjent med andre her på kg? jeg føler meg også alene, sliter med sykdom og dårlig økonomi, som igjen har isolert meg mye. man kan søke etter venner på nettet i dag🌞

Anonymkode: 16e26...325

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å gjenoppta kontakt med gamle venner? I hvert fall litt på sikt, så trenger ikke det å være umulig.

En annen måte å skaffe seg nytt nettverk er å engasjere seg i en aktivitet eller frivillig arbeid, men skjønner at det kanskje ikke er så aktuelt akkurat nå, om ting er ekstra røft ❤️ 

Det jeg ville gjort er å enten ta opp dette med behandleren du går hos, eller selv undersøkt hvilke tilbud som finnes i din kommune/bydel. Det har vært en satsing på psykiatri, og kommunene skal ha lavterskeltilbud av mer sosial karakter. Hvor en kan møte andre og både gjøre noe hyggelig sammen, og ha mulighet til å prate litt. Flere steder er det samla i egne hus, hvor brukerne er medlemmer og kanskje driver kafe bl.a. 

Om din behandler ikke har kjennskap til kommunens tilbud, så sjekk ut hjemmesidene til kommunen - under helse og psykisk helse f.eks? Eller ring dem direkte :) 

Ofte er dessverre de ulike delene av hjelpeapparatet dessverre litt avskåret fra hverandre, så en må nærmest snuble over slike ting selv. Men det pleier å være åpne tilbud, så du trenger ingen henvisning eller noe sånt styr. Bare møt opp eller ta kontakt :)

Google evt. aktivitetetstilbud psykisk helse + din kommune.
Her er f.eks informasjon for hva som finnes i Bergen og omegn:

https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/helse/psykisk-helse/psykisk-helsevern/aktivitetstilbud-innen-psykisk-helse

Anonymkode: 65111...4ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...