AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #1 Skrevet 9. april 2019 Quote Sara (20), Peder (21) og Emilie (20) skulle ønske de hadde mer kunnskap om privatøkonomi – før de sto på egne bein. – Jeg har lært at økonomi handler om prioriteringer, og at jeg ikke kan være med på absolutt alt, sier Emilie. Emilie tenkte ikke over sånt da hun bodde hjemme. Da kunne hun besøke frisøren og dra på turer når hun ville. Nå som hun står på egne bein har hun lært at alt har en kostnad, som ofte betyr at ting må bortprioriteres. – Nå betaler jeg mine egne abonnementer og regninger, og merker at pengene bare renner ut. Det er jo dritdyrt! sukker Emilie. Ting koster penger, liksom, og dét var jeg ikke klar over, legger hun til. – Det kommer også alltid småbeløp jeg ikke hadde planlagt å bruke. Plutselig vil jentene på kafé. Da er det vanskelig å si nei – og vipps, så har du plutselig brukt en tusenlapp til i måneden, sier Sara. https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/foreldrene-mine-sa-det-var-lurt-men-det-er-jo-dodsviktig/ Tenk at ting koster penger, og at man må prioritere! Det er skremmende at ungdommen har så dårlig forståelse for privatøkonomi. Ikke rart mange havner i luksusfellen. Jeg tenker at det er på høy tid at privatøkonimi kommer inn i skolen som et eget fag. Anonymkode: 38efb...ca7 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #2 Skrevet 9. april 2019 Jeg tenker at det er på høy tid at foreldre tar større ansvar for å lære barna sine økonomi. Det er ingen andres ansvar, å ungdommen kan heller ikke klandres for at noen foreldre er tafatte Anonymkode: 77c6c...185 10
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 9. april 2019 #3 Skrevet 9. april 2019 Synes vi lærer altfor lite om det på skolen!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 Synest foreldrene må ta meir ansvar, skulen lærer allrede elev rente, budsjett, lån og gjennomsnitt lønn i Norge. Økonomisk grunnverdier kommer fra heimen.. Anonymkode: e5438...f03 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/foreldrene-mine-sa-det-var-lurt-men-det-er-jo-dodsviktig/ Tenk at ting koster penger, og at man må prioritere! Det er skremmende at ungdommen har så dårlig forståelse for privatøkonomi. Ikke rart mange havner i luksusfellen. Jeg tenker at det er på høy tid at privatøkonimi kommer inn i skolen som et eget fag. Anonymkode: 38efb...ca7 Ja, men det hjelper ofte ikke hva man lærer, man må ofte oppleve det litt selv også. Det er ikke noe unormalt at man først virkelig forstår det den dagen man flytter ut. Vi er mange som i varierende grad har kjent på det at man må prioritere vekk en del i studietiden. Anonymkode: 746f6...922 1
candy dong Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 (endret) 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men det hjelper ofte ikke hva man lærer, man må ofte oppleve det litt selv også. Det er ikke noe unormalt at man først virkelig forstår det den dagen man flytter ut. V Da kommer man fra et velbeslått hjem hvis en ikke har forstått at ting koster, og man må prioritere, før man flytter fra seg selv. Jeg mener det er noe man bør forstår så lenge en har IQ over 80. Endret 9. april 2019 av candy dong 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 Her har tenåringen min god forståelse får økonomi. Men så har ikke vi god råd, så her må vi prioritere. Fra hun var 16 år så fikk hun en fast sum i måneden, den skulle dekke alt hun trengte, også klær. Så da måtte hun prioritere. Nå er hun 17 år, og har skaffet seg en jobb, da hun ønsket mer penger. Og hun er flink og sparer hver måned og. Men syntes det var veldig herlig, da sønnen min på 3 år, sa at vi skulle på butikken å kjøpe penger, lurte på hvor denne butikken lå, da svarte han helt oppgitt at den lå da på pengekjøpesenteret. Anonymkode: 2406b...e50 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #8 Skrevet 9. april 2019 Privatøkonomi burde virkelig ikke være SÅ forbanna vanskelig! Jeg fikk aldri noen lærdommer fra foreldrene mine, om hvordan man for eksempel skal betale regninger. Eller hvordan ha en best mulig økonomi. I tillegg var det så som så med hva man lærte som en del av skolegangen. Men likevel klarte jeg altså å leve uten å gå på noen økonomiske smeller. Men jeg husker faktisk en tulling (i tjue-årene, tror jeg det var) fra TV-programmet "Luksusfellen" som uttalte at Når jeg beynte å TJENE penger, så oppdaget jeg at jeg også kunne begynne å BRUKE penger. Og så tar dem opp flere forbrukslån og / eller kredittkort for å finansiere dette latterlige forbruket deres. Man er jo selvfølgelig nøst til å være fullstendig IDUOT for å gjøre noe slikt. Finner man på noe slikt som ung voksen, så spiller det neppe ingen rolle hvor mye privatøkobomi man lærer fra lærerne og / eller fra foreldrene sine... Anonymkode: cc4ad...ab8 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #9 Skrevet 9. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er på høy tid at foreldre tar større ansvar for å lære barna sine økonomi. Det er ingen andres ansvar, å ungdommen kan heller ikke klandres for at noen foreldre er tafatte Anonymkode: 77c6c...185 Jeg er enig. Tror mange foreldre tar for gitt at barna kan mye om privatøkonomi. Men så er det også veldig mange foreldre som ikke har økonomisk sans og som ikke har verktøyene til å lære ungene om økonomi heller. Derfor er jeg enig i Hi- privatøkonomi bør inn i skolen. Vi lærte om budsjett og helt grunnleggende ting, men veldige lite om hvilke feller mange unge faller i. Kjøpe ting på avbetaling, kredittkort, osv. Jeg fant heldigvis ut av dette selv med fornuftig tankegang men kjenner flere som falt rett på trynet. Anonymkode: 11f66...f08 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #10 Skrevet 9. april 2019 Jeg synes ikke at det er nødvendig å få dette inn i skolen, dette er noe foreldre selv har ansvar for å lære barna sine. Hadde aldri noe om budsjett og kredittkort på skolen, men kjenner likevel ingen som har gått på en økonomisk smell fordi de ikke skjønner at de må prioritere.. Anonymkode: a663e...116
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #11 Skrevet 9. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke at det er nødvendig å få dette inn i skolen, dette er noe foreldre selv har ansvar for å lære barna sine. Hadde aldri noe om budsjett og kredittkort på skolen, men kjenner likevel ingen som har gått på en økonomisk smell fordi de ikke skjønner at de må prioritere.. Anonymkode: a663e...116 Greien er at det er veldig mange foreldre som ikke har enten vett nok eller gidd til å lære ungene det som trengs. Og du vet ikke alltid hvilke rundt deg som lever på forbrukslån eller har skyhøy kredittgjeld, det synes ikke... En kamerat jeg har kjent i flere år og som utad har hatt en god fasade betrodde seg til meg ifjor om forbruksgjelden sin. Det er liksom ikke noe folk flest prater om. Anonymkode: 11f66...f08 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå