Gå til innhold

Vannkopper og fri fra jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten på 4 har fått vannkopper i går. Arbeidsgiver meldte at jeg kan bare ta 3 dager sammenhengende på egenmeldig og at jeg trenger sykemelding for barnet.

er det virkelig mulig å få sykemelding for barn ? 

Anonymkode: 6c20f...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke sykemelding, men en legebekreftelse på at barnet er sykt og du må bruke mer enn 3 dager.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har sykt barn dager, ikke du som skal bruke egenmelding. Om arbeidsgiver krever det, ringer du legekontoreret for å få en bekreftelse. Barnet må være hjemme til siste vannkopp er tørket inn, går flere enn 3 dager da. Merkelig holdning av en arbeidsgiver. 

Anonymkode: c28e5...8d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør man dette i praksis? Ingen lege vil vel ha et barn med vannkopper på venterommet?

Anonymkode: d77c7...f5a

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man dette i praksis? Ingen lege vil vel ha et barn med vannkopper på venterommet?

Anonymkode: d77c7...f5a

Ringer legekontoreret og legger frem saken. Men jeg hadde nok ikke tatt med et barn med vannkopper på et venterom hvor det kan sitte sårbare mennesker som ikke bør bli smittet. Så hvis legen ikke kunne gitt en bekreftelse basert på telefonsamtale, ville jeg tatt opp urimeligheten i dette med arbeidsgiver, når det gjelder vannkopper. Det krever at man er hjemme den tiden det tar til barnet ikke er slitsomt, og det er veldig lite lurt å dra med barnet til lege eller legevakt med mindre sykdommen krever det selv, bare fordi arbeidsgiver skal ha erklæring på barnets sykdom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ringer legekontoreret og legger frem saken. Men jeg hadde nok ikke tatt med et barn med vannkopper på et venterom hvor det kan sitte sårbare mennesker som ikke bør bli smittet. Så hvis legen ikke kunne gitt en bekreftelse basert på telefonsamtale, ville jeg tatt opp urimeligheten i dette med arbeidsgiver, når det gjelder vannkopper. Det krever at man er hjemme den tiden det tar til barnet ikke er slitsomt, og det er veldig lite lurt å dra med barnet til lege eller legevakt med mindre sykdommen krever det selv, bare fordi arbeidsgiver skal ha erklæring på barnets sykdom. 

Mente selvfølgelig smittsomt, ikke slitsomt :fnise:

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har faktisk arbeidsgiver rett til å kreve denne dokumentasjonen. Vil anta at en lege skriver denne bekreftelsen uten noe mer om og men....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare ring legekontoret å be om en bekreftelse. Null problem. 

Anonymkode: 7811f...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Utenfor det du spør om, men om du ikke et alenemor er det lurt å bytte på hvem som tar sykt barn-dager. Pappaer har også rett til å være hjemme. 

Anonymkode: 88192...a0f

Skrevet

Det er helt normal praksis at man må ha legeerklæring for å være hjemme med sykt barn for dag 4. Ring legekontoret og svipp innom og hent bekreftelsen. Det er null stress, sånn er bare livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss vil de gjerne ha inn ungene hos legen så man får tatt prøve av sårene.

Anonymkode: ac295...fd7

AnonymBruker
Skrevet
På 10.4.2019 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Utenfor det du spør om, men om du ikke et alenemor er det lurt å bytte på hvem som tar sykt barn-dager. Pappaer har også rett til å være hjemme. 

Anonymkode: 88192...a0f

Men i noen tilfeller kan det være at den andre forelderen ikke er hjemme på det aktuelle tidspunkt. Da jeg fikk vannkopper som barn, var min far på en to ukers forretningsreise og konferanse i USA. Noen foreldre arbeider offshore, osv.

Anonymkode: f39c6...492

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...