Gå til innhold

Sliter med noen skoleoppgaver!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ingelin

Her sitter jeg med noe som jeg lurer meg grønn av.Det er en oppgave som er et øvingsspørsmål.Men alikevel jeg føler på en måte at dette er et lurespørsmål eller er det ikke det!Er det noen som er klokere her.

"Hvorfor bør vi ikke bruke kvikksølvtermometer utendørs på Røros om vinteren?

Jeg bare spør hvorfor akkurat Røros,det er da kaldere i Kautokaino!

Der er nå er viss grense på hva et kvikksølvtermometer tåler også da!

"Nevn eksempler på væsker som er elektrolytter?

Og væsker som ikke er elektrolytter?

Kva tåler et menneske av elektrisks strøm?

Hvorfor er det farlig bytte ut en 10 A sikring som stadig ryker,med en 16 A sikring?

Desverre har jeg ingen å spøre om spørsmålene.Men jeg forventer ikke noen svar heller bare håper om en liten sjel der ute kan gi meg et svar.

Klem fra håpefulle Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Warning... jeg pleier aldri å gi svaret direkte, men gi hint... ;-)

Ser ingen "lurespørsmål" her, nei.

Kommentaren din om Kautokaino er god. Tips: Hva er "frysepunktet" (temperaturen hvor den "størkner") for kvikksølv?

Sjekk definisjonen for "elektrolytt", og tenk...

Hva et menneske tåler...? Vet ikke - står vel i boka di et sted.

Hva er hensikten med en sikring? Hva er forskjellen i ledningsopplegget på en 10- og en 16- ampères kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingelin

Heia Arnie!Så fint at du ville gi meg noen hint.Muligt at dette var noen dumme spørsmål,men jeg måtte jo spørre en eller annen.

Jeg har en naturfagbok som er så fryktelig kjedelig,og 6 gamle leksikon fra 1957.Noe lignende av det jeg jobber med finner jeg jo,men alikevel.Det er ikke enkelt å ikke ha noen studiekamerater å diskutere med.Er det ikke noen leksikon eller naturfag bøker som finnes der ute et sted som har omtrent samme innhold.Da hadde skolearbeidet vært mye mer innspirerende for meg.Eller kanskje noen web sider.

Klem fra Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan hjelpe litt...

Frysepunktet for kvikksølv er -39 grader Celcuis. Kulderekord for Røros er -50,3 grader Celcuis. Det vil si at kvikksølvet i termometeret vil fryse først... Men du har rett i Finnmarkobservasjonen. Kulderekorden i Norge er -51,4 grader. Denne temperaturen ble registrert 1. januar 1886 i Karasjok. Denne rekorden ble nesten slått i 1999. Da var det -51,2 grader.

En elektrolytt er en væske som leder vann. Eksempler på slike væsker er f.eks sjøvann. Eksempler på væsker som ikke er elektrolytt er ren alkohol og destillert vann.

Det med strømmen er jeg litt mer usikker på, hvor mye et menneske tåler. Men jeg prøver:

Et menneske har også en motstand (resistans) i seg. Hvis vi kommer i kontakt med strømførende ledninger, vil vi inngå i et elektrisk kretsløp, og det vil gå en strøm gjennom oss. I uheldigste fall, d.v.s., hvis det går strøm gennem hjerteregionen, kan en strømstyrke på ca. 20 mA drepe et menneske. Resistansen i et menneske avhenger mye av hudens fuktighet på det stedet hvor den er i kontakt med de strømførende ledninger. Som regel ligger resistansen mellem 1 kohm og 100 kohm.

Hvorfor en ikke bør bytte ut en 10A sikring med en 16A:

Det skal alltid være en sikring mellom strømkilden og strømforbrukeren. Denne sikringen er innstilt på å slippe gjennom en viss strømmengde. Når sikringen går betyr det altså at strømstyrken har vært større enn det som sunt er. Hvis sikringen ikke hadde vært der, ville ledningene fått større mengder enn det de kan greie å håndtere. Jo større strømstyrke, dess varmere blir ledningene. De er beskyttet av plast, og hvis det blir for varmt til plasten, smelter den. Det kan føre til at ledninger smelter sammen, noe som åpenbart ikke er en ønskelig situasjon. Hvis en sikring går, kan det ha flere årsaker. Det kan skyldes at komponenten trekker mer strøm enn den normalt skal, eller det kan være en feil på ledningsnettet. Hvis du skifter sikringen, og den fortsetter å gå, er det mest sannsynlig en feil på ledningsnettet. Så dersom 10A sikringen ryker er det en årsak til det, og da bør en finne ut av årsaken i stedet for å risikere smeltede ledninger og en eventuell brann.

Håper dette hjalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...