AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #1 Skrevet 9. april 2019 Jeg vurderer å søke bibliotekfag og ta en bachelor i dette. Det er snart 5 år siden jeg ble ferdig som journalist, og jeg har gått på korte vikariater siden, hvor de fleste ikke har vært innenfor journalistikk en gang. Nå er jeg 30 år og kjenner jeg må gjøre noe med tilværelsen. Jeg har arbeidserfaring fra bibliotek (1 år), og jeg har også noen ekstra studiepoeng i litteratur, i tillegg til språkfag. Men likevel er jeg veldig redd bibliotekar også er et vanskelig valg, det ligger få ledige stillinger ute nå. Er det noen som jobber med dette nå som vet hvordan jobbmulighetene er? Blir det færre jobber som følge av digitaliseringen? Kan det være lurt å ta ekstra fag i litteratur for å være en mer attraktiv søker? Jeg har jo ganske mye kompetanse som journalist, med publisering og fotografering, som jeg håper er et fortrinn ved arrangementer, men syns det er vanskelig å vite hvilken kompetanse som anses som ettertraktet. Jeg er også litt bekymret for økonomien, har ikke nok studielån igjen til 3 år, så må klare meg uten det siste året. Er det noen voksne her som har gjort dette og fått det til? Jeg har litt sparepenger og må jo selvsagt jobbe ved siden av, men er redd det skal bli veldig tøft. Anonymkode: 94bde...6a0
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #2 Skrevet 20. april 2019 På 9.4.2019 den 7.08, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å søke bibliotekfag og ta en bachelor i dette. Det er snart 5 år siden jeg ble ferdig som journalist, og jeg har gått på korte vikariater siden, hvor de fleste ikke har vært innenfor journalistikk en gang. Nå er jeg 30 år og kjenner jeg må gjøre noe med tilværelsen. Jeg har arbeidserfaring fra bibliotek (1 år), og jeg har også noen ekstra studiepoeng i litteratur, i tillegg til språkfag. Men likevel er jeg veldig redd bibliotekar også er et vanskelig valg, det ligger få ledige stillinger ute nå. Er det noen som jobber med dette nå som vet hvordan jobbmulighetene er? Blir det færre jobber som følge av digitaliseringen? Kan det være lurt å ta ekstra fag i litteratur for å være en mer attraktiv søker? Jeg har jo ganske mye kompetanse som journalist, med publisering og fotografering, som jeg håper er et fortrinn ved arrangementer, men syns det er vanskelig å vite hvilken kompetanse som anses som ettertraktet. Jeg er også litt bekymret for økonomien, har ikke nok studielån igjen til 3 år, så må klare meg uten det siste året. Er det noen voksne her som har gjort dette og fått det til? Jeg har litt sparepenger og må jo selvsagt jobbe ved siden av, men er redd det skal bli veldig tøft. Anonymkode: 94bde...6a0 Lite jobber i bibliotek generelt, ikke på grunn av digitaliseringen, men elendig kommuneøkonomi og kutt. Som regel færre søkere om beina (men mer allround-stillinger) utenfor storbyene. Når vi lyser ut ser vi som regel etter personer som har erfaring med arrangementsplanlegging, som har et blikk for spennende foredragsholdere og som har erfaring med formidling og bokprat. I barneavdelingen trengs dyktige formidlere, pedagoger, folk med erfaring med "nye" kulturuttrykk, gaming og folkeverksteder. Folk som kan skrive gode søknader (og som har nyvinnende ideer) for å få inn prosjektmidler er også ettertraktet. Det er viktig å huske at biblioteket ikke lenger er et boklager, men en arena for kulturarrangementer og debatt. Litteraturkunnskap er så klart et pluss, så lenge du kan formidle kunnskapen! Kan du bokbade, er du gull! Anonymkode: fe92e...608
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #3 Skrevet 20. april 2019 Er du villig til å flytte på deg så er det ikke veldig vanskelig å få jobb. Anonymkode: 50491...e35
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 Du kan jo ta årsstudiet innenfor bibliotekfag? Da kan du jobbe innenfor bibliotek og er en fin mulighet for de som allerede har en bachelor/mastergrad. Hvis du ikke er fast bestemt på å jobbe på folkebibliotek så vil jeg si at fagbibliotek er et godt valg for deg. Jeg vet om flere med journalistikkutdannelse som jobber på fagbibliotek. Det er også andre muligheter. Arkiv og skolebibliotek for eksempel. Jeg synes ikke at det er så få jobber utlyst om du er villig til å flytte på deg. Jeg er ferdig utdannet bibliotekar til våren. Men jeg ville ikke ha utdannet meg til det om du må bo på et sted hvor det er få muligheter for å få seg jobb. Anonymkode: 0331b...913
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 Takk for svar. Jeg har søkt studiet og er i tenkeboksen. Vurderer å ta årsstudium i første omgang og se om jeg får jobb med det. Og hvis ikke gå videre på bachelor. For meg er biblioteket mye mer enn bøker. Jeg går mye på arrangementer og liker veldig godt publikumskontakt. Har inntrykk av at noen som går studiet er veldig introverte og helst bare vil lese bøker. Jeg er veldig langt unna det, så jeg tror de personlige egenskapene i alle fall er på plass. Som journalist er jeg jo vant til å intervjue folk, så å bokbade tror jeg kunne vært en utrolig morsom arbeidsoppgave for meg. Jeg bor i Oslo. I utgangspunktet må jeg ikke jobbe i Oslo, så er åpen for å søke andre steder. Anonymkode: 94bde...6a0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 Når der gjelder å klare deg uten studielån så kommer der an på hvor høye kostnader du har. Jeg betaler 6000kr i leie med strøm og tjener ca. 12000kr i måneden, altså jeg jobber bare deltid. Men jeg klarer meg uten studielån. Anonymkode: aeaf9...ebf
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 Jeg tror bibliotekaryrket trenger flere ulike mennesker, men man lærer fort at det å like og lese ikke er nok for å bli bibliotekar. Det var ikke grunnen til at jeg valgte studiet, men noen gjør nok det. Jeg mener at det er en dårlig grunn for å velge å bli bibliotekar. Nå er det heldigvis flere muligheter så folk med ulike personligheter passer inn i dette yrket Anonymkode: 0331b...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå