AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #21 Skrevet 14. april 2019 På 9.4.2019 den 7.47, AnonymBruker skrev: Husleie på 12-14 000,- er drøyt med en inntekt på 28 000,- når man i tillegg skal forsørge et barn. Det TS burde gjøre er å bo billigst mulig og forsøke å spare opp egenkapital slik at hun har mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet på sikt. Men i og med at hun ønsker å bruke penger på å spise ute og leve romslig så ser det ikke ut som om dette er en ambisjon TS har. Anonymkode: 73400...93f Hvorfor er dette normen egentlig? Ikke det Ts spør om heller... Anonymkode: 9cb12...122 2
Million Skrevet 14. april 2019 #22 Skrevet 14. april 2019 (endret) På 8.4.2019 den 23.26, AnonymBruker skrev: Hva mener dere en grei husleie burde være for å leve ett greit liv. Jeg har også bil som trenger vedlikehold.service forsikring osv .Liker å spise ute så det er viktig å ha råd til det også. Anonymkode: 2aae7...af0 Å gå ut og spise, kino og reising drar jo noen tusenlapper i måneden fra månedsbudsjettet ditt, da... særlig når du skriver du har ett barn, som jeg regner med skal inkluderes her. Det er ikke bare en flybillett og en person på hotellrommet, men to. Ikke bare en som skal spise på restaurant men to? Også videre. Jeg aner ikke hva alt det vil koste deg, så da er du egentlig nødt til å sette deg ned og skrive et budsjett for deg selv. Det er jo bare DU som vet hva du bruker pr mnd på disse tingene vanligvis. Når du har satt opp et budsjett, ser du hva du har igjen til evt sparing og til husleie. Du bør alltid legge inn rom for SPARING i månedsbudsjettet ditt. Selv om du ikke vil eller har lyst til å spare til egenkapital til bolig, så bør du absolutt spare deg opp en solid buffer, på kanskje 80-90 000 (ca 3 månedslønner netto). Bufferen spares til krisetilfeller og uventede regninger. Du skriver ikke noe om hvilken by eller sted du bor? Man kommer ikke så langt med en husleie på 14 000 kr i mnd i Oslo, for eksempel. Her jeg bor, som er i østlige delen av Oslo med blokkleiligheter, koster en treroms (2 soverom) mellom 14 og 15 000 kr i mnd i leie. Det er altså dyrt, og enda dyrere om du vil til en av byens bedre strøk. Jeg eier leiligheten min, men sjekket leiepriser før jeg kjøpte, fordi jeg da ikke visste om jeg fikk lån. Jeg tjener litt mindre enn deg i mnd. Hva ligger husleiene på i området du bor da? Sjekk lokalavisen, sjekk Finn, og se hva de pleier å ligge på i husleie. Da vet du hvilket prisnivå du må legge deg på når du setter opp budsjettet ditt. PS! Du skriver at du har 28 000 totalt i inntekt. Inkluderer du da barnebidrag, barnetrygd også i dette, eller er det kun jobbinntekten din netto det er? Endret 14. april 2019 av Million 2
ErGlad Skrevet 14. april 2019 #23 Skrevet 14. april 2019 28K høres ut som en god inntekt! Det bør ikke være i veien for å bo normalt i Norge idag.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #24 Skrevet 14. april 2019 På 8.4.2019 den 23.26, AnonymBruker skrev: Hva mener dere en grei husleie burde være for å leve ett greit liv. Jeg har også bil som trenger vedlikehold.service forsikring osv .Liker å spise ute så det er viktig å ha råd til det også. Anonymkode: 2aae7...af0 Hva en grei husleie er, er av mindre betydning. Du bør heller se til hva du kan skaffe deg av egnet bolig på stedet/området du bor på. Om noen mener kr. 5 000 er en høvelig husleie for deg, og ingen på ditt sted leier ut annet enn studentboliger så hjelper det deg lite. Er prisnivået for en grei bolig kr. 9 000, så er det det du må betale for å få deg en passende bolig. Da må du tilpasse dine andre levekostnader og utgifter etter det du har igjen når boutgiftene er betalt. Det blir Luksisfellen - politikk. De kan heller ikke bruke mer enn de har. Anonymkode: 6f915...b47 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #25 Skrevet 14. april 2019 Spise ute er vel ikke noe problem. Bare å ta med maten sin ut det. Anonymkode: 15205...401 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #26 Skrevet 14. april 2019 På 8.4.2019 den 23.31, AnonymBruker skrev: Jeg prioriterer å ha råd til å leve. Kino.utemat.slalåm reising osv. Anonymkode: 2aae7...af0 Litt merkelig prioritert om du er alene med et barn. Barn er dyre, og med mindre du har tenkt å leie hele livet burde sparing være en prioritet fremover noen år. Du bør nok ikke ha mer enn 10000 kr husleie, og vurdere om du kan klare deg uten bil. Det er dyrt med bil! Anonymkode: edb02...35b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #27 Skrevet 14. april 2019 Jeg vokste opp i fattidom. Jeg ønsker å ha råd til å leve mer.Synes ikke det er rart. Mulighet til å reise på kino med sønnen min. ferier .Tur på slalåm innimellom. Viktig å oppleve litt forskjellig. Anonymkode: 2aae7...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå