AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Hva mener dere en grei husleie burde være for å leve ett greit liv. Jeg har også bil som trenger vedlikehold.service forsikring osv .Liker å spise ute så det er viktig å ha råd til det også. Anonymkode: 2aae7...af0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Kommer da ann på husleien. Hvis du skal leie en leilighet på Tjuvholmen så blir leien fort omtrent hele lønna di ja.. Går helt fint å leve for 28 i mnd, kommer an på hvor "godt" du lever og hva du prioriterer. Anonymkode: 00c57...401
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Jeg prioriterer å ha råd til å leve. Kino.utemat.slalåm reising osv. Anonymkode: 2aae7...af0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prioriterer å ha råd til å leve. Kino.utemat.slalåm reising osv. Anonymkode: 2aae7...af0 Da må du jo bare sette opp et budsjett og se hva du har råd til. Anonymkode: 1bd73...a2b 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prioriterer å ha råd til å leve. Kino.utemat.slalåm reising osv. Anonymkode: 2aae7...af0 Skal du leve et slikt luksusliv, har du bare råd til å bo i telt, er jeg redd for. Anonymkode: 5535d...da8 17
tussi84 Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 Hvor ofte er det snakk om å spise ute da, gå på kino eller reise? Om du har tenkt deg til utlandet flere ganger i året, ønsker å spise ute mange ganger i mnd så holder ikke inntekten din. Hvis du derimot mer tenker ca 1 ferietur i året som det spares til, spise ute en til to ganger i mnd og 1 kino tur per mnd så burde det gå fint. Men du burde vel også sette av noe til uforutsette utgifter. Du nevner ikke hvor du bor, men i de største byene ligger leieprisen i snitt på 11000 for en 2 roms, noe du minst burde ha når du har et barn. Utenom dette så har du vel utgifter til barnehage, forsikringer, internett, mobil og transport går jeg ut i fra. I tillegg er det jo mat og klær, og fritid. Du kan ikke ha et luksus liv på 27000 i alle fall, men det burde være rom for et par tusen maks, mulig noe mindre til fritid hver mnd. 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 Du må leve etter hva som er rett for deg selv. Selv tok jeg et mye lavere huslån enn hva jeg ble tilbydt og fant en rimelig bolig da jeg for min del ikke behøver et stort moderne hus men heller ønsker lavere månedlige faste utgifter. Anonymkode: ad7ed...2ae 2
Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2019 #8 Skrevet 9. april 2019 Jeg tipper at en husleie rundt 12.- 14.000 vil gi deg muligheten til et "godt liv" med de tingene du ønsker deg i tillegg til bolig. Når jeg sammenligne min inntekt og mine boligkostnader utgjør disse et sted mellom 40 og 50 % av inntekten (som ligger i samme ca samme skikt som dette). Da har jeg fortsatt mulighet til å gjøre alle de tingene du nevner pluss spare til ferie og buffer. Når boligutgiften øker utover dette blir det vanskelig å spare eller gjennomføre reiser.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #9 Skrevet 9. april 2019 40 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg tipper at en husleie rundt 12.- 14.000 vil gi deg muligheten til et "godt liv" med de tingene du ønsker deg i tillegg til bolig. Når jeg sammenligne min inntekt og mine boligkostnader utgjør disse et sted mellom 40 og 50 % av inntekten (som ligger i samme ca samme skikt som dette). Da har jeg fortsatt mulighet til å gjøre alle de tingene du nevner pluss spare til ferie og buffer. Når boligutgiften øker utover dette blir det vanskelig å spare eller gjennomføre reiser. Husleie på 12-14 000,- er drøyt med en inntekt på 28 000,- når man i tillegg skal forsørge et barn. Det TS burde gjøre er å bo billigst mulig og forsøke å spare opp egenkapital slik at hun har mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet på sikt. Men i og med at hun ønsker å bruke penger på å spise ute og leve romslig så ser det ikke ut som om dette er en ambisjon TS har. Anonymkode: 73400...93f 4
Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2019 #10 Skrevet 9. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Husleie på 12-14 000,- er drøyt med en inntekt på 28 000,- når man i tillegg skal forsørge et barn. Det TS burde gjøre er å bo billigst mulig og forsøke å spare opp egenkapital slik at hun har mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet på sikt. Men i og med at hun ønsker å bruke penger på å spise ute og leve romslig så ser det ikke ut som om dette er en ambisjon TS har. Anonymkode: 73400...93f Men nå er det ikke det TS spør om. Hun spør om hva slags husleie hun kan betjene med sin inntekt og fortsatt få det til å gå rundt med litt rom for andre aktiviteter. Hun kommer neppe til å bo billigere dersom hun kjøper.
Husholdning1 Skrevet 9. april 2019 #11 Skrevet 9. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du leve et slikt luksusliv, har du bare råd til å bo i telt, er jeg redd for. Anonymkode: 5535d...da8 Vedkommende har minst 340 tusenlapper i året å leve for. Dette er mer enn nok til å ha råd til alt hun eller han nevner.
tussi84 Skrevet 9. april 2019 #12 Skrevet 9. april 2019 3 timer siden, Blondie65 skrev: Men nå er det ikke det TS spør om. Hun spør om hva slags husleie hun kan betjene med sin inntekt og fortsatt få det til å gå rundt med litt rom for andre aktiviteter. Hun kommer neppe til å bo billigere dersom hun kjøper. Så litt på dette i stad på sifo sitt budsjett som skal være nøkternt forbruk. La inn opplysninger om voksen kvinne, og barn i barnehage. I det nøkterne forbruket var det totalt beregnet ca 16400 kr for 1 voksen og 1 barn med bil. Uten bil var forbruket beregnet til 14000. Ts ønsker jo en del utover dette siden det å spise ute en del, og dra på masse ferie vil ikke bli regner som nøkternt forbruk. Med den livstilen hun ønsker kan forbruket feks bli 17000 om ikke mer per mnd. Skal hun ha den type livstil og samtidig klare å sette av noe til sparing feks, så kan ikke husleia være på mer enn rundt 8000 maks kanskje. Det beste her hadde jo vært å sette opp et budsjett. Finne ut av hva alle faste utgifter koster per mnd, hvor mange kr hun vil bruke til sparing, og til fritid samt klær per mnd. Det hun har til overs etterpå er den summen hun kan betale for husleie om hun skal ha det livet hun ønsker. Om hun derimot går i minus fordi ingen leiligheter er rimelig nok, så må heller ts innse at hun ikke har råd til det forbruket hun ønsker og ha, og priortere bort det å spise ute feks. Det å spise ute koster jo gjerne 300 til 400 kr minst bare for hovedrett og drikke til maten på de rimeligere restauranten. Det blir fort mye mer om enn går på en litt dyrere restaurant, samt at hvis du også bestiller forrett og dessert og noen glass med alkohol så kan fort middagen koste 1000 kr. Per kinotur kan enn vel beregne 250 kr per kinotur, inkl billett, snop og brus. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #13 Skrevet 9. april 2019 14 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg tipper at en husleie rundt 12.- 14.000 vil gi deg muligheten til et "godt liv" med de tingene du ønsker deg i tillegg til bolig. Når jeg sammenligne min inntekt og mine boligkostnader utgjør disse et sted mellom 40 og 50 % av inntekten (som ligger i samme ca samme skikt som dette). Da har jeg fortsatt mulighet til å gjøre alle de tingene du nevner pluss spare til ferie og buffer. Når boligutgiften øker utover dette blir det vanskelig å spare eller gjennomføre reiser. Det hørtes veldig mye ut. Vi vet ikke engang hvor mye TS har i utgifter hver mnd. Bare barnehageutgifter er en stor sum i seg selv. Anonymkode: 55b61...4a0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #14 Skrevet 9. april 2019 Kommer litt Ann på om du er typen som bruker 3000-4000kr på klær og sko i mnd.. har 23000 utbetalt. Har ca 11 000 i bo utgifter PR mnd. (Eier bolig. Har 2mill i lån. + kommunale utgifter + forsikringer) skulle jeg leid hadde jeg betalt 9000-11000 for en 2 roms leilighet i området jeg bor. Reiser ikke på ferie mer enn 1 gang i året. Har 2 barn 50-50. Lever passelig nøkternt. Sparer penger i gode perioder. Lever forsiktig i andre perioder. Anonymkode: 6a9c8...6be
Ingefær85 Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 Er dette brutto eller netto? Det er jo vesentlig. Spørsmålet er jo vanskelig å besvare uten å få innblikk i andre månedlige utgifter 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 Når man har barn å forsørge går det foran alt annet, sånn som kino, slalom eller reiser. Hvor er barnets behov i prioriteringene dine, TS? Anonymkode: c363d...42b 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har barn å forsørge går det foran alt annet, sånn som kino, slalom eller reiser. Hvor er barnets behov i prioriteringene dine, TS? Anonymkode: c363d...42b En balanse i livet er vel bedre, tenker jeg. Anonymkode: ae90d...8d5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 Kommer helt an på hvor gammelt barnet er? Barnehage, SFO? Andre fritidsaktiviteter det er med på? Slike ting som koster penger, og ut fra ditt innlegg har vi lite å gå etter. Anonymkode: 049b3...e74
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #19 Skrevet 14. april 2019 Du har god råd, så lenge du holder deg til en leilighet/hus til under 15.000 . Du kan få kjempe fine store hus for den prisen om du kikker utenfor storbyene eller utkant av storbyene Anonymkode: da76c...8be
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #20 Skrevet 14. april 2019 På 28 000, så hadde jeg nok bodd noen år ganske billig for å spare opp en klekkelig buffer, og prøvd å kjøpt selv. I leietida hadde jeg prøvd å fått meg en leilighet der husleien var under 9000, men det jo mange steder der leieprisene rett og slett er høyere. Å bruke halv inntekten på husleie, som noen her mener "går helt fint", høres spinnvilt ut. Anonymkode: b90f6...8e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå