AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 er det fornærmende å spørre om? dersom du ikke synes noen ser norsk ut? Jeg synes ikke det.. Anonymkode: 1a924...798
Djungelvrål Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Jeg har blitt spurt om det mange ganger opp igjennom. Har noen trekk som ikke er så veldig norske. Blir ikke fornærmet, tar det heller som et kompliment at jeg ikke ser ut som "hopen".
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 (endret) Nei, jeg syns ikke heller det. Men jeg har aldri sagt det til noen for du vet jo ikke om det er en person som blir lett krenket. Har blitt spurt selv, men jeg blir ikke fornærmet, ser ingen grunn til det. Endret 8. april 2019 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 Du får jo personen til å føle seg annerledes, at han ikke helt hører til. Det er nok kjipt å oppleve at andre ikke ser på dem som "en av de", men at du er annerledes. Mange opplever også diskriminering i forhold til sitt utseende og navn Anonymkode: b3c0e...0e8 4
megda Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 hvorfor er det fornærmende å være interessert i noen sin etniske identitet? Har alltid sett på det bare som ren nysgjerrighet og interesse i individet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 Spør aldri om noen er helt norske ut fra utseendet. Det er jo ikke noe en kan se lengre. Anonymkode: a8756...8e1 1
Mr. Kilmister Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: er det fornærmende å spørre om? dersom du ikke synes noen ser norsk ut? Jeg synes ikke det.. Anonymkode: 1a924...798 Enig i dette. Jeg er det jeg vil si er 100% norsk.
Mr. Kilmister Skrevet 9. april 2019 #8 Skrevet 9. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør aldri om noen er helt norske ut fra utseendet. Det er jo ikke noe en kan se lengre. Anonymkode: a8756...8e1 Tull
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #9 Skrevet 9. april 2019 Går man langt nok tilbake er ingen av oss "helt norske". Anonymkode: 959e1...d39
Thildamor Skrevet 9. april 2019 #10 Skrevet 9. april 2019 Jeg har blitt spurt om det, og jeg har ikke blitt fornærmet!
Pysa Skrevet 9. april 2019 #11 Skrevet 9. april 2019 Mine barn er helt norske og litt afrikanske. De har/kan alt som andre norske barn har/kan. De vet lite/ingenting om farens hjemland/kultur, han deler ikke det med dem. Han lever "norsk". De er dessuten litt av meg, litt av faren sin og hundre prosent seg selv. :-) 3
Gjest Doggo Skrevet 9. april 2019 #12 Skrevet 9. april 2019 Kjenner flere som er eks adoptert og identifiserer seg med å være norsk. Da er det ikke noe særlig å igjen og igjen og igjen bli spurt om hvor man «egentlig» kommer fra. Det skaper en «oss vs dem» tankegang som er ganske avvisende at noen aldri vil se på deg som norsk.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #13 Skrevet 9. april 2019 17 hours ago, megda said: hvorfor er det fornærmende å være interessert i noen sin etniske identitet? Har alltid sett på det bare som ren nysgjerrighet og interesse i individet. Jeg tipper at ingen som spør om det kan noe som helst om etnisitet. Hadde du vært nysgjerrig hadde du stilt spørsmål om kultur,t radisjon, skikker, politiske situasjon i landet osv. Å spørre om noen er en guling eller har terroristgener er noe veldig annet Anonymkode: b3c0e...0e8
OlsenHansen Skrevet 9. april 2019 #14 Skrevet 9. april 2019 Enten er du norsk eller ikke, så du kan like gjerne spørre "er du norsk?".
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #15 Skrevet 9. april 2019 Blitt spurt om det en del ganger, men skal være (😂) 100 % etnisk norsk. Ser vist ut som jeg kommer fra Sør-Europa... Pappa og bestefar ser ut som tyrkere, så er kanskje en blanding her et sted🙈 Anonymkode: 5dc37...6a5
megda Skrevet 9. april 2019 #16 Skrevet 9. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tipper at ingen som spør om det kan noe som helst om etnisitet. Hadde du vært nysgjerrig hadde du stilt spørsmål om kultur,t radisjon, skikker, politiske situasjon i landet osv. Å spørre om noen er en guling eller har terroristgener er noe veldig annet Anonymkode: b3c0e...0e8 Et spørsmål om etnisitet er et ledende spørsmål i de fleste tilfeller. Om jeg spør om etnisitet og noen svarer "åja, moren min er fra sør-korea mens faren min er fra Norge". Da åpner jo dette opp endel ulike samtale-emner relevant til personen du snakker med. Trodde dette var åpenbart.
Gjest Peanut Skrevet 9. april 2019 #17 Skrevet 9. april 2019 Jeg ble spurt av en norsk drosjesjåfør om jeg var «en av de» (da ment en innvandrer fra et eller annet muslimsk land), fordi jeg en gang for ørten år siden farget håret svart Jeg reagerte for så vidt ikke på å bli tatt for ikke å være norsk, men mer på «en av de» som om «de» er så ille 😕 Ellers har jeg aldri blitt spurt om dette fra andre norske unntatt noen innvandrere som mente jeg så ut som ei fra Frankrike eller Spania fordi jeg har grønne øyne og ikke blå som man tydeligvis skal ha i Norge om man skal være 100% norsk Jeg hadde også «for mørkt hår» (mørk blond) til at jeg kunne være helt norsk.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #18 Skrevet 9. april 2019 Vel, jeg må jo tenke hvordan jeg hadde tatt det om jeg bodde i spania, frankrike osv... jeg hadde ikke blitt fornærmet i det hele tatt. Det er jo simpelt. Jeg er ikke spansk, jeg er ikke fransk. I Asia og Afrika hadde jeg vel ikke fått spørsmålet i det hele tatt. Anonymkode: 308eb...2f4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #19 Skrevet 9. april 2019 Jeg har blitt spurt om det, og syns ikke set noe gøy for å være ærlig. Jeg har skjeve/tynne øyne så er det det går i. Har fått høre jeg ser ut som en kineser, at jeg har chipper øyne, at det ser ut som jeg er fra vietnam.. Det er ikke noe jeg tar som et kompliment. Jeg er helt norsk, men tynne øyne. Litt som oftebro familien. Anonymkode: 9f550...dfd
MortenMinstelønn Skrevet 9. april 2019 #20 Skrevet 9. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: er det fornærmende å spørre om? dersom du ikke synes noen ser norsk ut? Jeg synes ikke det.. Jeg er halvparten italiensk. Og opplever null problem med det. Men du tenkte kanskje i baner av muslimsk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå