Gå til innhold

Utbetaling av feriedager i lønn. Kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ansatt i en 50% stilling.

I 2018 skulle jeg ta ut 5 ukers ferie, men fikk bare tatt ut 4 av disse, men jeg ble trukket for 5 uker.

Jeg skal nå få tilbakebetalt for disse feriedagene, men arbeidsgiver vil utbetale meg 50% lønn for dette og begrunner dette med at jeg har en 50% stilling.

Er dette riktig?

Om jeg hadde tatt ut dette i ferie, så hadde det jo blitt 5 hele dager, ikke 2,5?

Kan noen hjelpe meg å forstå dette?🙏

Anonymkode: 9a646...eb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? 50% lønn er selvfølgelig helt riktig. Hadde du brukt den ferieuken hadde du ikke hatt 5 arbeidsdager fri, men 5 virkedager.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har rett. Når du avvikler fem uker ferie så er det ikke 25 arbeidsdager for din del, men 12,5 siden du jobber 50%. 

Anonymkode: f4c62...b97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble du trukket 100% lønn for disse fem ukene selv om du bare har 50% stilling? Sannsynligvis ikke, så jeg går ut ifra at arb.giver har rett.

Anonymkode: a7c52...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du jobbet 50% da også har arbeidsgiver rett. Jeg gikk nylig over til 50% aap, og siden jeg hadde 10 feriedager til gode fra jeg jobbet 100% fikk jeg 100% lønn for disse, for jeg var også trukket lønn for 100%. Om det skulle være feriedager å betale ut etter at jeg gikk over til 50% ville jeg fått 50% lønn. Altså om det blir situasjonen til neste år får jeg 50%, siden jeg nå har 50% stilling. 

Anonymkode: c85aa...82f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...