Gå til innhold

Diskriminering av menn? Mann får lavere lønn for samme jobben.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den nye Innovasjon Norge-sjefen Håkon Haugli får over en halv millioner kroner mindre i lønn enn forgjengeren Anita Krohn Traaseth. – Styret ønsker å vise moderasjon. 

https://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/haakon-haugli-faar-lavere-loenn-enn-anita-krohn-traaseth/24598987

Kan man slippe unna med å gi menn lavere lønn for akkurat samme jobben kun ved å si "når vi lønner deg må vi vise moderasjon"? 

Hadde kanskje blitt mer oppmerksomheten om diskrimineringen var av kvinner og staten tilfeldigvis reduserte lønnen når de ansatte kvinner? 

Anonymkode: 22514...4ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Diskriminering av menn skjer ikke, fordi det er umulig å diskriminere menn.

Anonymkode: fc6f3...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Den nye Innovasjon Norge-sjefen Håkon Haugli får over en halv millioner kroner mindre i lønn enn forgjengeren Anita Krohn Traaseth. – Styret ønsker å vise moderasjon. 

https://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/haakon-haugli-faar-lavere-loenn-enn-anita-krohn-traaseth/24598987

Kan man slippe unna med å gi menn lavere lønn for akkurat samme jobben kun ved å si "når vi lønner deg må vi vise moderasjon"? 

Hadde kanskje blitt mer oppmerksomheten om diskrimineringen var av kvinner og staten tilfeldigvis reduserte lønnen når de ansatte kvinner? 

Det er vel mange ting som påvirker lønnen. Anessitet, utdanningsnivå, etc. På min arbeidsplass har alle samme stilling, men vi har alle ulik lønn. Hvis han valgte å takke ja til jobben, valgte han å takke ja til lønna han ble tilbudt. Det ville vært noe annet hvis det systematisk var slik i bedriften at alle menn tjente vesentlig mindre enn alle kvinner uavhengig av eksterne faktorer.

Anonymkode: 12a56...54f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite at det var fordi han var mann? 

Anonymkode: d4cac...e94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette vært en kvinne, så ville denne tråden garantert vært på hundrevis av kommentarer...     

Anonymkode: e8a57...ca2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hadde dette vært en kvinne, så ville denne tråden garantert vært på hundrevis av kommentarer...     

:veslejenta:

Anonymkode: 262ac...d53

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Han får nok lønn ut fra markedsverdien sin.

Som alle andre i Norge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, menn er jo lavest rangert i samfunnet i dag.

Alt skal gå kvinnens vei, hadde dere ikke hatt godsaker mellom beina ville det nok vært stopp for dere.

Anonymkode: 9ddaa...fa5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt skal gå kvinnens vei, hadde dere ikke hatt godsaker mellom beina ville det nok vært stopp for dere.

Bitter mann som ser på vagina som kvinners eneste verdi... *gjesp*

• Liker 5
Skrevet

Er Ole Gunnar diskriminert, eller nordmenn diskriminert, siden han får dårligere lønn enn forgjengeren sin? Eller kanskje det er fordi han har krøller? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kontorotta said:

Er Ole Gunnar diskriminert, eller nordmenn diskriminert, siden han får dårligere lønn enn forgjengeren sin? Eller kanskje det er fordi han har krøller? 

Det er ingen som blir diskriminert i det fri arbeidsmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de hadde ansatt en ny dame hadde nok lønnen hennes blitt den samme som denne stakkars mannen blir tilbudt

Anonymkode: 1c7a5...ff7

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

:veslejenta:

Wow, for ett UTROLIG fantastisk "argument" her!             

lol! 

AnonymBruker
Skrevet

Så nå plutselig forstår kvinner hvorfor det er lønnsforskjeller. Merkelig at dere ikke forstår dette når det er kvinner som får lavere lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er umulig å slå fast at mannen får lavere lønn fordi han er mann. Ergo kan man ikke slå fast at det er diskriminering.

Mange forklaringer som er mer logisk - og argumentet med på vise moderasjon er både sterkt og solidarisk her. Den nye sjefen får over to millioner i årslønn. Den gamle fikk 600.000 kroner mer. Jeg tenker at det er meget logisk (og riktig) at lederlønningen skrus ned, uavhengig av hvilket kjønn sjefen har.

Anonymkode: 1ecf6...a79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så nå plutselig forstår kvinner hvorfor det er lønnsforskjeller. Merkelig at dere ikke forstår dette når det er kvinner som får lavere lønn.

Stor forskjell på lønnsforskjeller mellom enkeltpersoner og systematiske lønnsforskjeller mellom kvinner og menn. Burde vel ikke være så vanskelig å forstå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, hvis jeg som kvinne hadde blitt tilbudt eksempelvis 500.000 for en stilling mens alle menn jeg gikk på skole med som hadde akkurat samme fag, utdanning, grad, karakterer, referanser og erfaringsnivå som meg hadde blitt tilbudt 400.000 mer, så synes jeg faktisk det hadde vært grunn til å reagere.

I akkurat denne saken kjenner jeg ikke bakgrunnen til hverken tidligere eller kommende sjef. Det er snakk om én kvinne og én mann, og dermed ikke grunnlag til å dra noen konklusjoner om at det finnes en er diskriminering av menn i nordk arbeidsliv. Tidligere sjef hadde jo jobbet der i fire år også: mulig hun begynte med samme lønn og forhandlet seg oppover i løpet av årenes gang? Jeg tjener en del lavere enn de mennene i jobben min som har jobbet der lengre enn meg, selv om vi har tilsvarende utdanning, og det synes jeg er helt fair. Tror ikke (den kvinnelige) sjefen min lønner meg bedre enn noen av de andre mennene på jobben min pga. "godsakene mellom beina" mine, men heller fordi jeg f.eks. har master mens de har bachelor, jeg har bedre karakterer, har jobbet der lengre, etc.

Menn er forresten ikke "rangert lavest i samfunnet i dag" på noen som helst måte. Men jeg forstår at økende likestilling gjør at det føles som at dere mister privilegier som tidligere var forbeholdt menn, og kan forstå at det kan føles litt surt å miste disse.

Anonymkode: 12a56...54f

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Wow, for ett UTROLIG fantastisk "argument" her!             

lol! 

Så du synes ditt innlegg var bedre? (Lær deg forresten når du bruker ett og når du bruker et).

Svaret under her var forøvrig veldig bra og stemmer nok.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det er umulig å slå fast at mannen får lavere lønn fordi han er mann. Ergo kan man ikke slå fast at det er diskriminering.

Mange forklaringer som er mer logisk - og argumentet med på vise moderasjon er både sterkt og solidarisk her. Den nye sjefen får over to millioner i årslønn. Den gamle fikk 600.000 kroner mer. Jeg tenker at det er meget logisk (og riktig) at lederlønningen skrus ned, uavhengig av hvilket kjønn sjefen har.

Anonymkode: 1ecf6...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...