AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Skal man legge inn forventet årsinntekt fra klp i inntektsplanleggeren i nav ? Hva med engangsutbetalinger fra forsikring som ikke er skattepliktig? Ny i dette gamet, så trenger litt veiledning. Har barnetillegg så det kan vel få økonomiske følger å ikke melde riktig. Anonymkode: be112...69a
Gjest Raggy Skrevet 9. april 2019 #3 Skrevet 9. april 2019 Du må legge inn all skattepliktig inntekt i beregneren senest i desember året før for å få dette riktig. Husk også at de fleste slike ytelser øker i mai hvert år så man må legge inn et høyere beløp enn det man faktisk får. Har du samboer så skal også den inntekten meldes inn. Har du nå, så lagt ut i året enda ikke lagt inn tallene dine må du regne på det å legge inn slik at du får ekstra høye trekk resten av året. Men dette kommer jo ann på når du fikk ufør, om det feks var nå i april så må du se på regnestykket utifra de mnd det gjelder dette året Jeg ringte en gang for å få hjelp av nav til det her å endte opp med en minimal utbetaling hver mnd og alt ble helt feil så jeg anbefaler å regne det ut selv og ikke be Nav om hjelp.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 Inntektsplanlegger fungerer litt som skattekortet. Du legger inn det du med beste evne kan tenke deg blir din inntekt i året som kommer : pensjon, arbeidsinntekt osv. I juni gjøres det et etteroppgjør, hvor NAV, KLP, Statens pensjonskasse osv sammenligner det grunnlaget for utbetalingene dine i året som gikk, med det som faktisk er tilfelle ifølge skattemeldingen. Om du har fått for mye, må du betale tilbake Har du fått for lite, får du igjen penger. Når du går inn i inntektsplanleggeren, vil det automatisk komme opp tall som allerede er innrapportert via altinn fra arbeidsgivere og KLP. Det du kan endre på, er hva du tror inntekten blir tilsammen. Jeg pleier å legge meg litt over, for jeg vil heller få penger igjen enn å få en regning på tilbakebetaling. Stort sett går det noenlunde i balanse, med noen hundrelapper i tilbakebetaling. Anonymkode: 1b66e...24b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå