Gå til innhold

Hva betyr det å "slite" psykisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk den beskjeden av et nært familiemedlem. En person som utad fremstår som ryddig, flink og intelligent. Vedkommende skrev "slite" i anførselstegn. Har det noe å si egentlig? Jeg har ingen erfaring med psykisk helse. 

Anonymkode: 9d612...11b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ignorance is bliss..... 

Anonymkode: d3015...624

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være så mangt og det blir bare spekulasjoner, alt fra depresjon til angst til ja.. Det er mange som framstår frisk og fin utad, men har det tungt på hjemmebane. Du kan jo snakke med vedkommende dersom du bryr deg, og vil være der for h*n, men ikke bare fordi du er nysgjerrig. 

Anonymkode: b7fd0...ede

• Liker 1
Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Hva betyr det å "slite" psykisk? Det kan bety så mangt. Det kan bety jeg har angst som gjør at jeg synes sosiale settinger er vanskelig, det kan bety jeg har angst som gjør arbeidslivet vanskelig, det kan bety at man forfaller fysisk fordi man ikke orker annet enn å ligge i senga. Det kan bety at man blir ufør eller har selvmordstanker. Det kan med andre ord bety hva som helst. Et slikt utsagn som at man "sliter" er super subjektivt. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å si noe konkret om hva det vil si å slite, nettopp fordi alle mennesker er forskjellige, har ulik bagasje og forskjellig sammensetning av symptomer. 

Likevel kan man si at når tanker, følelser og reaksjoner påvirker deg negativt i livet over en viss periode så sliter du psykisk/med det mentale. Om dette er tilfellet er det lurt å oppsøke fastlegen for henvisning til psykolog. Noen mennesker har det så vanskelig inni seg og sliter med å fungere i dagliglivet. Noen av disse har en diagnose, forbigående eller kronisk. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at vedkommende har det vanskelig med egne tanker for tiden. Ta hensyn. Husk at mange kan være perfekt på utsiden, men på innsiden er det kaos. 

Anonymkode: 904a3...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr mest sannsynlig at familiemedlemmet er deprimert. At begrepet «slite» brukes, skyldes ofte at ting føles håpløst og umulig å forandre.

Anonymkode: 7af3a...eea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS,det at du får en sånn melding viser at personen har nok tillit til deg til å si noe som er så sensitivt.

Hvis du vil kan du spørre "Er det noe du vil ha hjelp til?" Husk at hvis du vil gjøre noe for å hjelpe, så bare gjør det du klarer. Ikke overdriv. For all del - still opp om du kan, men husk din egen begrensing. Ofte er bare det å få tilbud om hjelp, nok hjelp i seg selv. Viktigste er å vise omtanke, og da gjør du som best du kan. Mer kan ingen forlange.

Hilsen en mer eller mindre kronisk "sliter psykisk". :)

Anonymkode: d04a1...9da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal spørre vedkommende. Det kan være alt fra en hendelse, til alvorlig sykdom. Når hen har gitt deg tilliten til å skrive noe slikt til deg, blir hen nok glad for at du spør tilbake og viser at du bryr deg ❤️

Anonymkode: e3054...416

• Liker 1
Skrevet

psykisk helse er ringvirkning ved å  ha vært for lenge sammen med noen med negativ atferd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be h*n ta seg sammen. Minn hun på at h*n har vunnet tidenes lottogevinst med å bli født i Norge, og har ingen rett til å sutre.

Anonymkode: caf32...c18

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Be h*n ta seg sammen. Minn hun på at h*n har vunnet tidenes lottogevinst med å bli født i Norge, og har ingen rett til å sutre.

Anonymkode: caf32...c18

ja, helt enig! sier akkurat det samme til de som har kreft. du kunne hatt kreft og aids, faktisk. Tenk på hvor heldig du er.

• Liker 3
Skrevet

For min del er det ikke et fasit-svar på hva det vil si "å slite psykisk". Det kan være mange ulike grunner til at folk sliter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Egenskap skrev:

psykisk helse er ringvirkning ved å  ha vært for lenge sammen med noen med negativ atferd. 

For noen er det slik. Traumer feks. For andre er det en medfødt sårbarhet som kan utløses ved «bagatellmessige» ting.

Psykiske problemer er et vidt spekter.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noen er det slik. Traumer feks. For andre er det en medfødt sårbarhet som kan utløses ved «bagatellmessige» ting.

Psykiske problemer er et vidt spekter.

det er mange faktorer. Mennesker som ser foreldre fulle og skaper vanskeligheter i hjemmet er dømt til å slite psykisk, man trenger ikke å være en rakettforsker til å forstå det. Psykisk helse utløses ved at det ikke er voksen mennesker tilstede. Voksne mennesker oppgave handler om å skape trygghet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS,det at du får en sånn melding viser at personen har nok tillit til deg til å si noe som er så sensitivt.

Hvis du vil kan du spørre "Er det noe du vil ha hjelp til?" Husk at hvis du vil gjøre noe for å hjelpe, så bare gjør det du klarer. Ikke overdriv. For all del - still opp om du kan, men husk din egen begrensing. Ofte er bare det å få tilbud om hjelp, nok hjelp i seg selv. Viktigste er å vise omtanke, og da gjør du som best du kan. Mer kan ingen forlange.

Hilsen en mer eller mindre kronisk "sliter psykisk". :)

Anonymkode: d04a1...9da

Tusen takk❤️ Jeg har aldri hatt en mistanke engang, det som er så rart. Vedkommende er så perfekt A4 på et vis, selv om hn tør vise sin "nerdete" og litt keitete side på en annen side..jeg vet vedkommende opplevde et sjokk i ung voksentid og jeg vet et familiemedlem ble erklært "sinnsyk" i gamle dager uten at det noen gang ble spesifisert hva. Samtidig så har hn opplevd mye fysisk sykdom på kort tid, samtidig en del press på jobb i forbindelse med nedbemanning og modernisering i senere tid, kan jo være en kombinasjon av alt egentlig..Har sendt en melding tilbake om at jeg gjerne kommer på besøk når som helst det passer(vedkommende åpnet for et besøk i nær fremtid i forrige melding) og jeg fikk til svar at jeg var velkommen. 

Men tusen takk for ditt svar spesielt, det hjalp mye  🌸

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal spørre vedkommende. Det kan være alt fra en hendelse, til alvorlig sykdom. Når hen har gitt deg tilliten til å skrive noe slikt til deg, blir hen nok glad for at du spør tilbake og viser at du bryr deg ❤️

Tusen takk ❤️

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...