Gå til innhold

London for første gang som voksen. Hva er must?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om at jeg endelig snart kan få krysse en av tingene på min bucket list: Jeg får snart reise til London for første gang som voksen! Noen få ting har jeg på agendaen selvsagt, men jeg vil gjerne ha tips fra deg som har reist i London før.

Hvilke ting burde man få med seg der?

Antar de røde turist-bussene er dyrere enn vanlig kollektiv?

Burde man laste ned noen app for å få bedre tilgang på kollektivtransport der? Er det mulig å kjøpe reisekort for kollektivtransporten der, som varer over flere dager, og som kanskje er rimeligere enn hvis man kjøper enkeltbilletter? 

Hvilke steder er det rimelig å bo på? Vi er bare voksne som skal reise, så vi behøver ikke å ta hensyn til barn på turen.

Andre tips man burde få med seg på turen?

Anonymkode: b3f75...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For apper: Citymapper er veldig bra! Last ned Uber i tillegg. 

Reisekort (Oystercard) kjøpes på flyplass, kiosker etc. 

Servedigheter, kommer vel an på interesser! Kan anbefale Tate Modern (kunst), National Portrait Gallery, Sky Garden, Shoreditch (bydel) Southbank, British Museum, Science Museum, V&A. 

Er en tråd her på KG som heter Den store London tråden eller noe slikt, anbefaler å ta en titt innom der! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg sjekke ut den store London-tråden her. Takk for tips!

Jeg skal også søke etter tips på YouTube.

Hvordan er det med matbutikker der? Hva heter de kjedene? Synes jeg husker at jeg tidligere har sett en reise-video derfra, og at det da ble sagt at noe vanlig mat var rimeligst å kjøpe på apotek i stedet for i matbutikk? Stemmer det?

AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna London Eye. Overhode ikke verdt det!

Anonymkode: 605ae...ba6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kollektivtransport:

Bruk bankkort (hvis du har chip), det er like billig som oyster-card, og du slipper å betale engangsbeløp/depositum og lade opp oysterkortet hver gang det er tomt. Bare scan kortet når du går inn på buss/t-bane (inn og ut på t-bane).

De røde London-bussene er en del av kollektivnettet og koster ikke mer enn andre busser.

Hotell:

Finnes greie hotell til en rimelig penge. Vi bor som regel på St.Giles pga beliggenhet i den delen av London som vi liker å være i. Mange puber i nærområdet, shopping, gangavstand overalt.

Gjøre:

Forslag: rusle langs elvepromenaden på South Bank (gå over Millennium Bridge, innom Tate modern (spennende kunstmuseum), fortsette videre langs elven (thamesen) forbi London Eye og over Westminister bridge. Stopp innom noen engelske puber på veien.

Ta elvebåt fra Westminister-området til Greenwich og tilbake. Går an å stoppe noen timer i Greenwich, men dette er ikke et must hvis dere kun har kort tid i London.

Middag og show. Det er mange plasser dere kan bestille middag og underholdning, steder med feststemning og liv og røre. Vi pleier alltid å gjøre dette i London - ett av høydepunktene.  Man må bestille bord for å få plass på de kuleste restaurantene i London - og det er verdt å gjøre det! Temarestauranter som vi ikke har i Norge (i allefall ikke i min by). Dans le noir? Der du spiser i stummende mørke og blir servert av blinde kelnere. Eller sjekk ut den eksotiske menyen på archipelago: http://www.archipelago-restaurant.co.uk/

Musical, konsert el.l. er veldig fint - spesielt etter man har gått i timesvis i de vakre og storslagne gatene i London og begynner å bli sliten.

Det er også koselig å tilbringe en dag (ev. formiddag) på et marked. Vi velger ofte Camden, men hvis man vil ha litt "penere" og mindre shabby omgivelser er jo Notting hill-området fint.

God tur, London er fantastisk!

Anonymkode: e5084...158

• Liker 2
Skrevet

London er en flott opplevelse, så jeg vil først og fremst ønske deg en god tur! Så over til mine beste tips for å gjøre turen vellykket (i en tilfeldig rekkefølge): 

- Når det gjelder kollektivtransport så må du kjøpe et Oyster-kort hvis du ikke har et kontaktløst bankkort. Dette fungerer ved at man fyller på penger på Oyster-kortet, så trekkes summen fra kortet hver gang du reiser med buss eller t-banen. En tur inne i London sentrum koster £2.40 utenom rushtiden med Oyster-kort, mens det koster £5 uten, så det er et must å skaffe seg et hvis du skal ta buss eller undergrunn! Et kontaktløst bankkort kan derimot fungere på akkurat samme måte som et Oyster-kort, så da trenger du ikke å stresse med det. Du kan for øvrig lese litt mer om Oyster-kort her. Med Oyster får man alltid billigste reisesum, og når man har brukt over £10 tror jeg det er, så blir det automatisk gjort om til dagsbillett. Det samme gjelder ukesbillett når man når over et visst bruk. Det er litt ekstra detaljer rundt det, men tror jeg fikk med det viktigste i posten min altså. 

- Av attraksjoner så bør man vel få med seg alle de klassiske tingene som Big Ben, Westminster Abbey osv. De fleste ligger sentralt til i sentrum, så det er enkelt å finne frem til disse. 

- Av museer anbefaler jeg British Museum (diverse historiske gjenstander somm Rosettastenen, egyptiske mumier, greske og romerske statuer osv.) og The National Gallery (verdenskjent kunst). Begge er gratis og ligger midt i sentrum. 

- Det er mange andre spennende attraksjoner, men jeg anbefaler å velge det som høres mest interessant ut for deg. Topplisten hos Tripadvisor er et greit utgangspunkt for å finne noen kule ting, men ikke se deg blind på den. 

- De røde turistbussene (Big Bus Tours) er definitivt dyrere enn vanlig transport ja. Disse har guider og tar deg til alle de historiske viktige områdene i London. Men de vanlige offentlig transportbussene er også røde og har to etasjer, og disse koster samme som t-banen (£2.40 med Oyster). Noen synes turistbussene er ok, men personlig synes jeg de er dyre og kjedelige. Men det er et greit utgangspunkt dersom du vil se "alle" de viktige tingene i London på kort tid. 

- Det er matbutikker i London, men rundt sentrum er det for det meste småbutikker som minner mer om kiosker enn vanlige butikker. Men disse er stort sett veldig billige, så det er ikke noe problem å bruke dem. Det er selvsagt større matbutikker lenger utenfor sentrum, og det er bare å bruke Google Maps for å finne en i nærheten. 

Det var deg jeg kom på nå i farten. Har sikkert glemt en del, men det er bare å spørre, så skal jeg svare etter beste evne. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 hours ago, AnonymBruker said:

Da skal jeg sjekke ut den store London-tråden her. Takk for tips!

Jeg skal også søke etter tips på YouTube.

Hvordan er det med matbutikker der? Hva heter de kjedene? Synes jeg husker at jeg tidligere har sett en reise-video derfra, og at det da ble sagt at noe vanlig mat var rimeligst å kjøpe på apotek i stedet for i matbutikk? Stemmer det?

Matbutikker finnes det overalt, ofte som express/mindre butikker hvor du kan finne typisk melk, brød, frukt, snacks. Hvis du tenker mer mat som i smørbrød, salater, frukt, og kaffe etc. er Pret A Manger min personlig favoritt, men kan anbefale M&S Food Hall, Waitrose etc. Bakeri: Le Pain Quotidien. Sketch for Afternoon tea.

Anbefaler ikke apotek for mat, helst vann! Er kjedelig smørbrød som smaker lite.  

Restauranter er veldig etter hva budsjett du har, men kan anbefale plasser som Nando's, Bill's, Wagamama, Wahaca. Eneste er jeg anbefaler IKKE å spise i områder som Trafalga Square og Covent Garden, spesielt typisk turistplasser som Garfunkle, Pizza Express, etter min erfaring dårlig mat! 

Hvis du er glad i indisk mat anbefaler jeg Dishoom! Utrolig god mat og cocktails! 

Andre plasser verdt å se: Liberty London, Fortnum and Mason, Chinatown, Spitafields Market. 

Endret av AwkwardAlice
Skrevet

Vel det kommer jo helt ann på hva man liker. Men for min del ville det vært et "must" og besøkt flest mulige museum og historiske steder. Som f.eks The British Museum og Tower of London.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips, folkens! :) Det er bare å komme med flere, hvis dere har det. :) 

Skrevet

London er en utrolig stor by, med et enormt antall severdigheter, så det gjelder å sile litt ut alt etter hva man foretrekker. 

Av rene severdigehter så vil jeg anbefale:

- Big Ben: (du går nok uansett forbi den), ikke for annet enn å ha sett den.

- Buckingham Palace: perfekt å kombinere med en tur i St' James Park.

- St Pauls Cathedral: Nydelig katedral, anbefaler dere å gå over Millenium Bridge i samme slengen.

Ellers bør man jo innom kjente gater og plasser som Regents Street, Trafalgar Square, Oxford Street, Piccadilly Circus, Camden, Soho og Covent Garden. 

Så finnes det også et vell av flotte parker som er fine å spasere i. Om du ønsker flere tips så anbefaler jeg en tur innom: http://dinstorbyferie.no/london/

God tur!

AnonymBruker
Skrevet

Camden Market

Masse markeder innenfor samme område på en måte. Matboder også.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips, folkens! Nå nærmer reisen seg! Blir fortsatt glad for flere tips, dersom dere har det. 😄 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Camden market på dagtid. Soho på kveldstid, ta en drink og se på livet 😎

Anonymkode: 6a2f5...47b

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye veggedyr i London! Så sjekk grundig - løft opp madrassen om mulig, sjekk sengebunnen, undersiden av sengen, veggen sengen står inntil og gulvet!

Anonymkode: edff7...ed0

Skrevet

Hadde jeg reist til London, hadde mitt første stopp vært: Platform 9 3/4 :nordvesta:

Hadde nok gått inn og blitt der til evig tid 😍😂😂

Men selve Harry Potter settet hadde stått som nr. 2 på lista 😄

• Liker 1
Skrevet

Om du ønsker å se byen ovenfra vil jeg anbefale The Sky Garden. Dette er en innendørs hage i 35(?) etg, med restaurant, café og bar for de som måtte ønske det. Inngang er helt gratis, men du må bestille tid på forhånd. Du velger da et timeslot(1 time) som passer deg, legger inn navnet ditt, og møter opp med bookingbekrefelsen.

Ellers elsker jeg å gå rundt og kjenne på atmosfæren i mine favorittbydeler, Chelsea og Hampstead. Ta deg også tid til å utforske parkene. De er like flotte året rundt!

• Liker 1
Skrevet

De mest kjente supermarkedkjedene heter Sainsbury og Tesco. De finnes overalt i forskjellig størrelser.  Anbefaler også å gå innom Boots hvor du får kjøpt alt av toalettartikler, reseptfrie medisiner, helsekost etc.  Jeg kjøper alltid Daynurse og Nightnurse som er virkningsfulle mot en begynnende forkjølelse/influensa.  

Jeg vil også anbefale en kveld på musical.  Mine favoritter er The Phantom of the opera og Les Miserables . 

Besøk Harrods og Selfridges. Ikke nødvendigvis for å handle,  men for å se arkitekturen,  det grandiose utvalget. 

Jeg liker meg godt i Covent Garden,  med sine små butikker,  underholdning og restauranter.  Masse turister ja,  men også gode butikker og spisesteder.  

Selv er jeg ikke så glad i å traske i Oxford street. Det synes jeg er slitsomt.  Liker bedre Regent street. Og også koselig å besøke Notting Hill. 

Vet ikke hvor lenge du skal være der,  men vær forberedt på at London er stort! Du rekker ikke alt du har lyst til å gjøre der. Se på kart slik at du besøker de stedene som ligger i nærheten av hverandre på samme dag.  Det går bort mye tid på reising.  

Skrevet

For shopping anbefaler jeg Kensington High street i stedet for Oxford street for kjedebutikkene. Da kan du også gå ned til Kings Road for mer spesielle butikker. Sloane street opp til Harrods og bort til Harvey Nichols for å virkelig tømme lommeboka eller bare kikke.

Husk å legge vekk kartet og gå på måfå av og til. London er full av landsbyer og morsomme steder. Mine beste spiseopplevelser har nesten uten unntak vært basert på magefølelse. 

• Liker 1
Skrevet
På 8.4.2019 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Det virker som om at jeg endelig snart kan få krysse en av tingene på min bucket list: Jeg får snart reise til London for første gang som voksen! Noen få ting har jeg på agendaen selvsagt, men jeg vil gjerne ha tips fra deg som har reist i London før.

Hvilke ting burde man få med seg der?

Antar de røde turist-bussene er dyrere enn vanlig kollektiv?

Burde man laste ned noen app for å få bedre tilgang på kollektivtransport der? Er det mulig å kjøpe reisekort for kollektivtransporten der, som varer over flere dager, og som kanskje er rimeligere enn hvis man kjøper enkeltbilletter? 

Hvilke steder er det rimelig å bo på? Vi er bare voksne som skal reise, så vi behøver ikke å ta hensyn til barn på turen.

Andre tips man burde få med seg på turen?

hva er deres interesser? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...