Gå til innhold

Sykle til skolen (er 20 min for langt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det for mye forlangt å be ungen på 9 år sykle til og fra skolen noen dager i uka. Fin gangvei hele veien og vil ta ca 20 min. Hun og jeg har hatt en skikkelig diskusjon her i dag. 

Anonymkode: cc52a...b7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For langt.

Anonymkode: 724f5...c97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Langt..

Anonymkode: 00110...fbd

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg synes det høres litt langt ut.. Hvor stor avstand er det?

AnonymBruker
Skrevet

Har hun skolebuss ellers eller blir hun kjørt til skolen?

Er det du eller henne som bruker 20 min på den turen? Hvor mange km?

Anonymkode: 5fe9b...9df

• Liker 5
Skrevet

Er datteren din i følge med andre på skoleveien? Da går det fint i hvert fall.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da jeg vokste opp. Syklet vi slike avstander langs trygg skolevei, men jeg har forstått at jeg ikke kan bruke det som utgangspunkt, så av frykt for å bli kalt gammel : er hun ansvarlig? Har hun noen å sykle sammen med? Er hun bevisst på viktigheten av å bruke hjelm? Hva gjør venninnene som bor i nærheten? Sykler de? Går det buss på samme strekning? Hun har vel rett på å få dekket buss om hun bor langt unna skolen

Endret av altflyter
  • Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

20 minutter synes jeg er for mye for et barn.

AnonymBruker
Skrevet

20 min sykling er drøyt

Anonymkode: f3077...72d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang avstand er det? 3 km? 5 km? Er avstanden kortere enn grensen for skoleskyss, altså under 4 km er det virkelig ikke for langt på fin vei. Enkelt og greit. 

Anonymkode: dc1a6...379

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Får de lov til å sykle når de er så unge? Her er det ikke lov før i 5. klasse, etter at de har tatt sykkelprøven.

Anonymkode: d6345...139

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får de lov til å sykle når de er så unge? Her er det ikke lov før i 5. klasse, etter at de har tatt sykkelprøven.

Det er jo forskjellig fra sted til sted. Her får de lov i 2. klasse. 

Anonymkode: dc1a6...379

• Liker 2
Skrevet

4 km er grensa for å gå, og det tar mellom ¾ og 1 time. Å sykle i 20 min er følgelig ikke spesielt langt.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan isåfall sykle sammen med tvillingbroren sin, han mener dette ikke er noe problem, men søstera er temmelig mye mer lat enn han. Vi bor i motsatt vei av alle andre. Hun har ikke krav på skolebuss fordi hun går på annen skole enn vi har tilknytning. Når det gjelder avstand så blir det en vesentlig forskjell om hun sykler "bakveien"  eller hovedveien. Gangfelt begge veier. Bare for å ha sagt det så er kirken skolen bruker i samme område som vi bor og hele klassen går både til og fra de gangene de skal. "Da jeg var liten" har jeg skjønt at ikke jeg kan sammenlikne med, vi måtte både sykle og gå hver eneste dag i snø og regn til både skole og trening. Jeg for min del synes unger blir latere og latere, de skal kjøres absolutt overalt og på trening skal de heller snakke enn å trene. Ikke til å undres over at man ser en opphopning i overvekt hos barn. Men for all del jeg kan slenge meg på trenden å kjøre ungene jeg. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bestemmer ikke skolen. De anbefaler.

Jeg synes det er helt innafor.

Endret av Rotemor
  • Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan isåfall sykle sammen med tvillingbroren sin, han mener dette ikke er noe problem, men søstera er temmelig mye mer lat enn han. Vi bor i motsatt vei av alle andre. Hun har ikke krav på skolebuss fordi hun går på annen skole enn vi har tilknytning. Når det gjelder avstand så blir det en vesentlig forskjell om hun sykler "bakveien"  eller hovedveien. Gangfelt begge veier. Bare for å ha sagt det så er kirken skolen bruker i samme område som vi bor og hele klassen går både til og fra de gangene de skal. "Da jeg var liten" har jeg skjønt at ikke jeg kan sammenlikne med, vi måtte både sykle og gå hver eneste dag i snø og regn til både skole og trening. Jeg for min del synes unger blir latere og latere, de skal kjøres absolutt overalt og på trening skal de heller snakke enn å trene. Ikke til å undres over at man ser en opphopning i overvekt hos barn. Men for all del jeg kan slenge meg på trenden å kjøre ungene jeg. 

Hvor lang er den korteste veien?

Skrevet

Uten å kjenne til verken avstand eller område det skal sykles i, så kan jeg ikke annet enn å synes det er en smule skremmende at det er flere i denne tråden som mener at det blir for slitsomt for en niåring å sykle i overkant av en halvtime fordelt på to økter i løpet av en dag. Kanskje ikke så merkelig at vi som befolkning blir stadig mer overvektige... :vetikke:

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Korteste vei er 3,8 km. Altså rett under grensa for skolebuss

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg syns det høres langt ut for en ni åring.

Skrevet

Da jentungen her var 9 år syklet hun glatt til trening 4 km unna flere ganger i uka. Vi kjørte hvis det regnet sidelengs og om vinteren.

Sykkelvei deler av veien, men noen steder bare fortau, samt at veier (50-soner) måtte krysses i gangfelt.

Må si at jeg synes det er merkelig at en 9-åring ikke kan sykle 20 minutter til skolen? Å gå i 20 minutter til skolen er jo helt vanlig?

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...