Gå til innhold

Hvor mye pålegg er det normalt å ha på brødet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet er jeg litt småli akkurat nå. Men min sambo eller dame, spiser opp alt pålegget på 1 2 3. En skive med brunost, betyr f eks minst 3 feite flak som dekker alt pluss et hav med syltetøy. Er det noe som skal smørest på, er det bare litt mer brødskive en pålegg.

Vi har elendig råd akkurat nå og jeg er lei av å ikke ha det pålegget jeg ønsker. Hun blir drit forbanna når jeg nevner dette. Jeg spørr bare om hun ikke kan redusere mengden på skiva eller sørge for at det er kjøpt nytt. Enkelte ting er jeg bare nødt til å ha for å gidde spise frokost.

Anonymkode: 93ac5...9c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ser jeg ingenting unormalt  eller galt ved å ha mye pålegg på skiva. Pålegget er jo vel så mye mat som brødet. 

Men når det er sagt vil jo økonomien sette visse grenser for hvor store mengder man kan spise av enkelte ting, og er økonomien stram bør det i alle fall deles relativt likt på dyrt pålegg begge er glade i. Så får heller hver enkelt velge selv hvor mange skiver man vil drøye "sin andel" av det dyre pålegget på. 

Anonymkode: a2349...e4d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

100 gram med f.eks. kjøttpålegg, majones og noe grønt, men spiser aldri mer enn en brødskive. 

Anonymkode: c6e61...54b

AnonymBruker
Skrevet

Se etter billigere pålegg. Dere kan kjøpe en stor bøtte med billig syltetøy på rema, er vel 15 kr for 1 liter.

Skjønner at du blir frustrert, synes det er litt frekt å ikke kjøpe inn nytt, i alle fall hvis hun vet at du vil ha det pålegget til frokost i morgen.

Anonymkode: 91874...4df

• Liker 4
Skrevet

100g kjøtt på en brødskive synes jeg var mye, spesielt om dere har dårlig råd. Jeg er mer glad i pålegg enn brød selv, og har gjerne på litt ekstra, men ikke så mye! Om hun ikke hører etter når du tar det opp hadde jeg gått for separate matbudsjetter og separat mat, så kan hun heller betale selv for sine ekstravagante matvaner. Og selv ta konsekvensen med at det går tomt.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

100 gram med f.eks. kjøttpålegg, majones og noe grønt, men spiser aldri mer enn en brødskive. 

100 gram - da regner jeg med du mener total vekt av kjøttpålegg, majones og en del grønt? 🤔

100 gram er jo nesten en hel pakke kokt skinke eller lignende (Gilde sin er 110 gram), det blir jo 10 skiver. Jeg bruker 1, det er vanlig for meg.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ei hel pakke skinke på en skive??

• Liker 1
Skrevet

Liker f.eks 2 skiver skinke på en skive men er vokst opp med at skinke var luxus og er ganske måteholden.  Liker mye pålegg på samme måten som at det er mye pålegg på ferdige snitter.  Det skal smake mest pålegg og ikke så mye brød.   Nå har jeg ikke spist brød på en uke da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er singel og gjør som jeg vil og tar gjerne en brødskive eller to ved siden av en hel stor boks stabburets makrell i tomat :spise: 

Anonymkode: 35d6d...ccd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Menn spiser normalt sett mye er enn kvinner, så selv om hun bruker mye pålegg er det nok hun som taper økonomisk på å dele husholdning med deg på matfronten.

Anonymkode: 85b04...961

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere begge to er klar over at økonomien er elendig nå, så må dere klare å bli enige om hvordan dere skal få økonomien på rett kjøl igjen.

Hvis hun ikke kan/vil/ønsker å redusere på pålegget så må hun jo krympe sin del av utgiftene på et annet felt enn pålegg.

Dere må snakke sammen her og bli enige, - og hun må begynne å kjøpe pålegg og mat i butikken sånn som andre folk.

Anonymkode: ede7f...ec9

Skrevet (endret)

Lager pålegget selv, og forsyner meg godt av det. Somregel lager jeg hummus og da spiser jeg en stor brødskive med et tjukt lag på, toppet med paprika og sylteagurker (også selvgjort). 

Har heller ikke all verdens med penger fortiden da jeg har vært mellom jobber en stund (fikset seg nå heldigvis). Samboeren spiser enormt mye, så måtte finne måter å spare inn penger på der. Tar ikke lang tid å lage heller, i tillegg til at det metter godt. Vi har også en brødbakemaskin så baker brødet selv, på den måten bruker vi ikke mye penger på brødmat. Kommer til å fortsette med dette nå når jeg jobber, har fint tid til å lage dette på kvelden eller i helgene. Hadde kanskje det vært noe for dere? Så kan dere begge spise så mye pålegg dere vil 😊

Endret av Inwe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, SupaWoman skrev:

Har du ei hel pakke skinke på en skive??

Nei, men for eksempel tre, fire skiver kjøttpålegg. Det kommer an på kjøttet, er de i tynne skiver veier det mindre. 

13 timer siden, applestories skrev:

100 gram - da regner jeg med du mener total vekt av kjøttpålegg, majones og en del grønt? 🤔

100 gram er jo nesten en hel pakke kokt skinke eller lignende (Gilde sin er 110 gram), det blir jo 10 skiver. Jeg bruker 1, det er vanlig for meg.

Det stemmer. Det blir totalen. Ti skiver kjøttpålegg blir mye. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men for eksempel tre, fire skiver kjøttpålegg. Det kommer an på kjøttet, er de i tynne skiver veier det mindre. 

Det stemmer. Det blir totalen. Ti skiver kjøttpålegg blir mye. 

Men er det skåret hjemmelaget lammestek blir kjøttmengden å veie mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person som spiser lite pålegg på skiva. Synes fort det blir for sterk smak. Og jeg har skjønt jeg er ganske rar på den fronten. Likevel er jeg vokst opp i en familie som lemper på tonnevis på skivene sine. Men det var ikke før jeg møtte mannen jeg begynte å reagere. Masse ost, salami på toppen der igjen. Gjerne noe guffe under og grønnsaker på toppen. Eller et tonn med italiensk salat under ost og salami i store mengder. Da vi flyttet sammen og begynte å dele utgiftene på midten satte jeg ned foten, for det er faktisk ikke nødvendig. Det holder med en type pålegg i normale mengder på skiva. Jeg kunne skjønt et normalt lag syltetøy med et par skiver brunost på, men ikke som ts forklarer her. Det er drøyt!

Anonymkode: a4e0b...800

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tynn rugbrødskive, og mengder pålegg. 

Men hiver selvfølgelig ikke på 50g roastbeef til 500 kr/kg. Eller en halv pakke rekesalat. 

Avocado, noen tomatskiver, skiver av egg, litt rødløk, sennep, og en viss mengde kjøtt eller fisk. 

Av kjøtt kjøper jeg kalkunfilet eller tilsvarende på tilbud, steker, skiver opp, vakumpakker. Da har du kjøttpålegg til 30 kr/kg. Eller jeg kjøper en stor salmalaks, graver den med dill og sennep, og fryser i porsjonspakker. 

Anonymkode: 5d1a4...362

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp billigmerker som foreslått ovenfor.

Anonymkode: 10b43...912

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en person som spiser lite pålegg på skiva. Synes fort det blir for sterk smak. Og jeg har skjønt jeg er ganske rar på den fronten. Likevel er jeg vokst opp i en familie som lemper på tonnevis på skivene sine. Men det var ikke før jeg møtte mannen jeg begynte å reagere. Masse ost, salami på toppen der igjen. Gjerne noe guffe under og grønnsaker på toppen. Eller et tonn med italiensk salat under ost og salami i store mengder. Da vi flyttet sammen og begynte å dele utgiftene på midten satte jeg ned foten, for det er faktisk ikke nødvendig. Det holder med en type pålegg i normale mengder på skiva. Jeg kunne skjønt et normalt lag syltetøy med et par skiver brunost på, men ikke som ts forklarer her. Det er drøyt!

Anonymkode: a4e0b...800

Altså, en ting er å redusere på bruken av (dyrt) pålegg om man av økonomiske årsaker, som TS skisserer, men fy fader, du høres kjip ut! Hadde mannen min lagt seg opp i hva jeg har på skiva, hadde jeg trodd det hadde tørna for ham. 

"det er faktisk ikke nødvendig" *snerpestemme* Antar du bare har sex når det skal lages barn også? :nigo: 

Anonymkode: 0c9c6...d77

• Liker 3
Skrevet

Om man har dårlig økonomi så tror jeg ikke det hjelper så mye å bruke mindre brunost på skiva. Finnes nok bedre måter å forbedre økonomien på :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...