Gå til innhold

Datteren min vil jobbe i fengsel, jeg er redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei 21 år gammel jente. Nå til sommeren er hun ferdig med sosionomutdanning, og har fått tilbud om jobb i fengsel.

I starten var jeg veldig positiv. Hun er en ekstremt faglig sterk jente, og har en lang erfaring med relevant arbeid i forhold til utdanningen. Jeg antok at det å jobbe i fengsel kunne være en kjempe sjanse for å utvikle seg bare enda mere! 

Etterhvert fikk jeg høre at hun må gjennom 3-4 ukers selvforsvarskurs før hun starter i fengselet, og at den avdelingen hun er blitt tilbud jobb i vil hun måtte stå mye på egne ben. Etterhvert har jeg begynt å bli mer og mer skeptisk.. Hun er en veldig attraktiv jente, men er i tillegg veldig ung, nett og liten uten særlig muskler.. Innsatte på avdelingen hennes sitter blant annet inne for seksuelle overgrep, og det har til tider vært uttargering på avdelingen.

Hun har enda litt betenkningstid. Hva ville dere som mor gjort i en slik situasjon? Jeg er såklart stolt for at de gir henne denne muligheten til tross for at de helst skulle sett henne være 25 år. Samtidig er jeg ekstremt redd for henne. Jeg er redd for at hun er et lett offer, og skal bli utsatt for ikke ønskelige forhold eller hendelser.. hjelp :( Jeg kan ikke ta valget for henne, men hun rådfører seg daglig med meg..

Anonymkode: 48ffb...c2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte hører du at det skjer noe med ansatte i fengsel? Jeg tror nesten det er skumlere å være veileder på Nav. Sikkerhet er viktig og de har gode rutiner. 

Jeg har vært mye i ulike fengsler i forbindelse med jobb og aldri følt meg utrygg. Nå vet jeg at det skjer ting og at innsatte noen ganger utagerer, men det at hun må være selvstendig betyr ikke at hun må takle slike situasjoner alene. Det vil være andre i nærheten og hun har alarm. 

Anonymkode: e6f91...cc8

• Liker 24
Skrevet

Hun er aldri alene på jobb, og er alltid utstyrt med noe som kan tilkalle hjelp. Det at hun blir kurset i å håndtere de verste tilfellene gjør at hun alltid er forberedt på det. Tror nok at det er en meget trygg jobb, hvor hele arbeidsplassen er lagt til rette for at ansatte skal ha en trygg arbeidshverdag. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange samer jobber i fengsel. Hender også at damer får barn med innsatte en sjelden gang. Men det er ikke lov. Tror det ikke er så ofte fangene er voldelige mot fangevokter. Stort sett hverandre. De setter pris på en fangevokter som forstår dem og ikke alltid følger boks til punkt å prikke

Anonymkode: b6264...f9d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å jobbe i norske fengsel.

Anonymkode: 43ad6...37b

• Liker 10
Skrevet

La nå jenta være voksen. Det er ikke i Brasil hun skal jobbe. Dette går veldig fint.

• Liker 7
Gjest theTitanic
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange samer jobber i fengsel. Hender også at damer får barn med innsatte en sjelden gang. Men det er ikke lov. Tror det ikke er så ofte fangene er voldelige mot fangevokter. Stort sett hverandre. De setter pris på en fangevokter som forstår dem og ikke alltid følger boks til punkt å prikke

Anonymkode: b6264...f9d

Mange samer som jobber i norske fengsler....? 

AnonymBruker
Skrevet

Volds- og trusseltilfeller mot ansatte i norske fengsler er mer enn tredoblet de siste seks årene. Nå slår tillitsvalgte alarm. – Folk slutter i etaten. Vi frykter for sikkerheten til de ansatte, sier fagforeningsleder.

Fengselsbetjentene i Bodø opplever å bli truet, spyttet på eller utsatt for vold når de åpner celledøra. Psykiatri, rusmidler og språkproblemer er noe av årsaken til den økende uroen i fengselet. Det er blitt nesten dagligdags at de må kle seg opp i full utrustning. https://www.nrk.no/nordland/mer-vold-i-norske-fengsler_-_-dette-er-den-nye-hverdagen-1.13754022

Anonymkode: 0a2bc...ed9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er farligere å jobbe i barneverninstitusjoner. Og der får man ofte ikke nok hvile, så risikoen når noe skjer er veldig høy. Gå for fengsel. Hilsen sosionom.

Anonymkode: 7ce96...843

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Volds- og trusseltilfeller mot ansatte i norske fengsler er mer enn tredoblet de siste seks årene. Nå slår tillitsvalgte alarm. – Folk slutter i etaten. Vi frykter for sikkerheten til de ansatte, sier fagforeningsleder.

Fengselsbetjentene i Bodø opplever å bli truet, spyttet på eller utsatt for vold når de åpner celledøra. Psykiatri, rusmidler og språkproblemer er noe av årsaken til den økende uroen i fengselet. Det er blitt nesten dagligdags at de må kle seg opp i full utrustning. https://www.nrk.no/nordland/mer-vold-i-norske-fengsler_-_-dette-er-den-nye-hverdagen-1.13754022

Anonymkode: 0a2bc...ed9

Jeg bor på rusinstitusjon rett over veien til fengslet i Bodø. Skjer regelmessig at alarmen på fengslet går. :ler:

Men altså. Jeg tenker dette er noe datteren din må takle. Hvis hun er usikker på om hun takler eventuelle trusler før hun i det hele tatt har begynt så passer hun kanskje ikke i jobben. Man kan ikke gå rundt og vise frykt i et fengsel. Siden hun rådføre deg daglig med deg virker det som at hun synes det virker skummelt. 

Anonymkode: 27552...360

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som endel her tror det bare fryd og gammen i norske fengsler. En kamerat av meg sluttet som fengselsbetjent. Han var drittlei av alle de syke innsatte. Folk som egentlig skulle vært på en psykiatrisk institusjon sitter på oppbevaring i norske fengsler. Var en helt vanlig uke på jobben om noen spyttet etter han eller kastet sin egen avføringen mot han. Også vanlig å finne de i cella si full av blodsøl fordi de hadde kuttet seg opp. Også folk som var dau etter å ha begått selvmord. 

Anonymkode: 6eaa0...7dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har enda litt betenkningstid. Hva ville dere som mor gjort i en slik situasjon? 

Det er ingenting du som mor kan gjøre med situasjonen. 

Anonymkode: 3facf...0ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med en sosionomutdannelse vil det jo naturlig være endel steder hun vil kunne jobbe som handler om krevende mennesker? Nav, barnevernsinsitusjoner, rusomsorgen osv. Jeg er slett ikke overbevist om at hun er noe «tryggere» der, dessverre. I fengselet vil jeg tro de de tar sikkerheten på alvor i det minste.

Kjenner for øvrig en som ble angrepet på gata av en klient/bruker fordi han jobbet som veileder på Nav...

Anonymkode: e0ace...8ad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei 21 år gammel jente. Nå til sommeren er hun ferdig med sosionomutdanning, og har fått tilbud om jobb i fengsel.

I starten var jeg veldig positiv. Hun er en ekstremt faglig sterk jente, og har en lang erfaring med relevant arbeid i forhold til utdanningen. Jeg antok at det å jobbe i fengsel kunne være en kjempe sjanse for å utvikle seg bare enda mere! 

Etterhvert fikk jeg høre at hun må gjennom 3-4 ukers selvforsvarskurs før hun starter i fengselet, og at den avdelingen hun er blitt tilbud jobb i vil hun måtte stå mye på egne ben. Etterhvert har jeg begynt å bli mer og mer skeptisk.. Hun er en veldig attraktiv jente, men er i tillegg veldig ung, nett og liten uten særlig muskler.. Innsatte på avdelingen hennes sitter blant annet inne for seksuelle overgrep, og det har til tider vært uttargering på avdelingen.

Hun har enda litt betenkningstid. Hva ville dere som mor gjort i en slik situasjon? Jeg er såklart stolt for at de gir henne denne muligheten til tross for at de helst skulle sett henne være 25 år. Samtidig er jeg ekstremt redd for henne. Jeg er redd for at hun er et lett offer, og skal bli utsatt for ikke ønskelige forhold eller hendelser.. hjelp :( Jeg kan ikke ta valget for henne, men hun rådfører seg daglig med meg..

Støttet henne, og holdt bekymringene for meg selv.

Anonymkode: b9c68...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at hun får kurs i selvforsvar før hun starter. Støtt henne :)

Anonymkode: a6474...e06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror sjansen for at hun blir overfalt er liten. Det er derimot langt større sjanse for at hun blir "groomet". Hjernevasket og havner under dominante menns kontroll. Kanskje gjennom å konvertere til islam. 

Skjer det er hun tapt for deg for allitd. Det er langt skumlere enn overfall.

Anonymkode: 730c3...d17

Skrevet

Skjønner jo at du får tanker, men dette er en jobb hun går til som kan lære henne mye! Ja, hun vil nok møte utfordringer. Hun vil nok måtte få litt tykkere hud. Tror hun vil takle dette like godt som andre jobber hvor folk er i vanskeligstilte situasjoner!

Støtt henne og ikke uttrykk så mye bekymring. La henne tenke høyt. Det går nok fint, og bare sånn for å si det, så er det greit folk av de innsatte også. De er ikke farlige uhyrer alle mann fordi de sitter i fengsel. 

• Liker 3
Skrevet

Det er nok også en forskjell på å være fengselsbetjent og det å være sosionom i fengselet også. 
Jeg tenker umiddelbart at hun er heldig som får muligheten til en så spennende jobb. Jeg hadde lett valgt jobb i fengselet fremfor å være veileder på NAV. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
On 4/8/2019 at 6:25 PM, theTitanic said:

Mange samer som jobber i norske fengsler....? 

Ja samer har denne spesielle interessen at de liker å jobbe i fengsel :ler:
Du må da ha skjønt at de mente damer.

Anonymkode: d007e...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/8/2019 at 9:32 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror sjansen for at hun blir overfalt er liten. Det er derimot langt større sjanse for at hun blir "groomet". Hjernevasket og havner under dominante menns kontroll. Kanskje gjennom å konvertere til islam. 

Skjer det er hun tapt for deg for allitd. Det er langt skumlere enn overfall.

Anonymkode: 730c3...d17

En jeg kjenner ble rasist da han satt i fengsel så den sjansen tror jeg er enda mindre.

Anonymkode: d007e...6cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...