Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med å kaste ut leietakere? Hvor mye/lite er det som skal til? 

Jeg bor i et sameie hvor flere av beboerne begynner å bli direkte provoserte av leieboerne i den ene leiligheten. De bidrar ikke til felles oppgaver og de bryter flere av ordensreglene (spesielt de som går på støy). 

Hvor mange ganger må man klage skriftlig til utleier for at hun skal kaste dem ut? Så langt har jeg kun klaget direkte til utleier (flere ganger, og hun utviser forståelse), men jeg vurderer nå å be styret sende et skriftlig varsel også. 

Om det kommer forslag om å heller snakke med dem: har prøvd i to år og er en tålmodig sjel :)

Anonymkode: 16604...41a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varsle eier av boligen om at du nå går til styret med klagene dine. Så gjør du det heretter. Skriv en liste pr uke eller måned f.eks., over alle overtramp de gjør i denne perioden, med datoer og klokkeslett og type (hva de gjør). Send inn eller gå og lever dette til styreleder, f.eks en gang i måneden.

Det er styret som kan kaste ut leieboere om de gjør grove overtramp av sameiets reglement gjentatte ganger over tid. Men det skal en del til, er jeg redd... leieboere har godt rettsvern i Norge.

https://osloadvokatene.no/eiendom/nabokonflikt/slik-kan-du-kaste-ut-en-selveier/

https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/strenge-krav-ved-utkastelse/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flytt

Anonymkode: bbb52...30e

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor klager du ikke til styret? Det er de DU skal forholde deg til. De igjen kan forholde seg til den enkelte sameier og leieboerne deres.

Jeg vet ikke hvilke felles oppgaver som ikke utføres eller hva slags støy du snakker om. Men der jeg bodde før var gangvask en fellesoppgave som vi delte på. De som ikke utførte dette fikk en regning på kr 500 fra styret. Forsøk fra seksjonseier på å be styret ta kontakt med leieboer ble bare ledd av - styret forholdt seg kun til den som eide boligen. Mange rare varianter av det også ("Jeg er uenig i at vi skal vaske gangen selv så jeg kommer ikke til å gjøre det". "Nei vel, her er regning på 500 kr").

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom dette er et sameie, har ikke styret mulighet til å kaste ut en som leier hos eier av en av boligene i sameiet. Dette er kun mulig  borettslag, der man disponerer en andel, og styret dermed har flere muligheter enn i et sameie, der man er selveier. I et sameie, må styret ta kontakt med eier av leiligheten, og så er det opp til eier å ta dette videre med leietaker og evnt si opp leieavtalen. 

Vi hadde ett tilfelle her i vårt sameie, der det til slutt ble så ille at politiet flere ganger ble tilkalt. Saken ble til slutt behandlet i konfliktrådet, der eier, styret og politiet var tilstede. Så ble det utformet en skriftlig avtale om veien videre mellom styret og eier. Det er fortsatt fester i den leiligheten, men ingenting i nærheten av det som var. Så da antar jeg at leietaker holder seg innenfor det som eier og leietaker er blitt enige om, og som er godtatt av styret.

Anonymkode: 9dd9e...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...