Gå til innhold

Moten var mye bedre på 80-tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Moten var aller best på 1980 tallet før kristus.

Endret av Aragorn ll Elessar
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Perelandra skrev:

Ikke hele tida. Pastellfargene begynte rund 85, og fortsatte for alvor i perioden 86-88. Før det var det jordfarger og grove materialer som gjaldt. Tidlig på 80-tallet var også grå en populær farge, særlig collegegensere i gråmelert stoff. 

Enig med deg. Jeg var tenåring på 80-tallet, og kjenner meg ikke igjen i ungdommens bilde av 80-tallet. Det blir rett og slett for karikert. 80-tallet for meg begynner med romantisk og tekkelig 1800-tallsinspirasjon, med speilfløyelsnikkers og volangbluser med piecrustkrage a la Lady Di. Det er v- genser i ull og små bomullsskjerf. Levis 501. Så går det over til kaki og lin og safari, inspirasjon fra filmen Out of Africa som kom på den tiden. Så kommer Fame og Flashdance og dansemoten med leggvarmere. Under det hele ligger en klassisk damemote som fortsatt er basert på gammeldagse stilregler: Skjørt under kneet, pumps med 5 cm hæl eller kittenhæl, sko, veske og belte matcher, skuldrene blir overdrevent brede eller hvert, men det hele bygger likevel på klassisk 30-40 og 50-tallsestetikk. Disse tiårene var in, og lå under som inspirasjon, mens 60- og 70-tallet var helt ut. Rundt 85 kommer pastellfargene, men også klare farger, mohair og tupert hår. Det er dette mange ser for seg som typisk 80-tall, men det var egentlig en nokså kort periode. Neonfarger var man innom en kort periode rundt 85-86 - jeg forbinder dem helst med sjokkrosa tyllskjerf a la 50-tallet.  Jeg forbinder 1987 med kongeblått og svart, litt barokk stil med brosjer og svære smykker inspirert av Madonna i Desperately seeking Susan. Mot slutten av 80-tallet er stilen mer rockete med falma armyjakker og anti-atomvåpenbuttons, alpelue kanskje og converse. Til forveksling likt 18-åringen min idag.

• Liker 7
Skrevet (endret)
På 8.4.2019 den 23.46, AnonymBruker skrev:

Det man alltid glemmer er at det eksisterte mange ulike stiler til enhver tid i alle tiår. 1980-tallet var ikke bare neonfarger, skinnslips, skulderputer og Levis. Og 1981 så helt annerledes ut enn 1989. Dette bildet feks er fra 1985, når safarilooken var populær, og dett er en stil som kunne funke fint i dag (minus ankelsokkene).

image.png.273912a2316a8f2ac4d244dcf7e1638a.png

Anonymkode: ee2f3...4a9

Fin kjole, men USA-sokker i ballerinasko😂

Endret av kvinneguide
sportssokker, nærmere bestemt USA-sokk
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Lysandra skrev:

Enig med deg. Jeg var tenåring på 80-tallet, og kjenner meg ikke igjen i ungdommens bilde av 80-tallet. Det blir rett og slett for karikert. 80-tallet for meg begynner med romantisk og tekkelig 1800-tallsinspirasjon, med speilfløyelsnikkers og volangbluser med piecrustkrage a la Lady Di. Det er v- genser i ull og små bomullsskjerf. Levis 501. Så går det over til kaki og lin og safari, inspirasjon fra filmen Out of Africa som kom på den tiden. Så kommer Fame og Flashdance og dansemoten med leggvarmere. Under det hele ligger en klassisk damemote som fortsatt er basert på gammeldagse stilregler: Skjørt under kneet, pumps med 5 cm hæl eller kittenhæl, sko, veske og belte matcher, skuldrene blir overdrevent brede eller hvert, men det hele bygger likevel på klassisk 30-40 og 50-tallsestetikk. Disse tiårene var in, og lå under som inspirasjon, mens 60- og 70-tallet var helt ut. Rundt 85 kommer pastellfargene, men også klare farger, mohair og tupert hår. Det er dette mange ser for seg som typisk 80-tall, men det var egentlig en nokså kort periode. Neonfarger var man innom en kort periode rundt 85-86 - jeg forbinder dem helst med sjokkrosa tyllskjerf a la 50-tallet.  Jeg forbinder 1987 med kongeblått og svart, litt barokk stil med brosjer og svære smykker inspirert av Madonna i Desperately seeking Susan. Mot slutten av 80-tallet er stilen mer rockete med falma armyjakker og anti-atomvåpenbuttons, alpelue kanskje og converse. Til forveksling likt 18-åringen min idag.

Dette!

Jeg er også for ung til å huske 80-tallet, men en reise i familiebilder fra denne tiden viser at du er spot on i beskrivelsene. Fant et motebilde fra 1982 som er representativt for den romantiske "prairie look" moten du skildrer fra tidlig 80-tall. Langt fra den karikerte looken alle unge forbinder med 80-tallet.

image.png.ccca517f49230c6d6a5dd307011593ec.png

Anonymkode: 2c246...396

• Liker 6
Skrevet

Basketsko, tennissokker, oppbrettede dongeribukser, BALL-gensere og hockeysveis! Det var vel 80-tallet på sitt beste? :P 

Vel...jeg ble født på begynnelsen av 80-tallet så jeg har ikke så god peiling. Men har ei venninne som er ti år eldre enn meg, og på reunion med klassen sin så dro hun avgårde ikledd basketsko, tennissokker og oppbrettet dongeribukse. I tillegg fikk hun gjort noe med håret, men jeg tror ikke hun fikk tak i BALL-genseren. Det var bare den som manglet ;) 

Skrevet

Flertallet hadde ikke posebukse og neonfarger, men de fleste voksne brukte nok skulderputer. 

image.png.38fd0f72b6c73ecb9e5609554d46da30.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ball- genser, basketsko, aerobicsokker i flere lag og leggvarmere er nok litt mer skolegårdsmote. Deler av det i en eller annen variant varte inn på og tildels gjennom 90-tallet. Jeg husker nøye planlegging av sokkefarger og at de måtte rettes på flere ganger om dagen slik at foldene var så perfekte som mulig. Missunte brødrene mine, de brukte også flere lag men gav faen i perfekte folder. Høyhalset genser under genseren, gjerne gråmelert, eller fargerik. Pastellfargene hoppet vi liksom over. Hadde en mørkeblå, rosa, lilla og turkis Diadora joggedress, den med aerobicsokker over, oj, da var jeg fin da.

Men det var en seriøs mote på 80-tallet. Min mor hadde helt utrolig mange lekre jobbantrekk. Hun var/ er godt utdannet og hadde toppjobber, kjørte rundt i BMW 5-serie som den gang var en rimelig uvanlig bil, ikke allemannseie som i dag. Hun hadde en mengde spreke og fargerike antrekk. Det har blitt et langt kjedeligere motebilde i dag

Anonymkode: 4f07d...08c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt et langt kjedeligere motebilde i dag

Mye kjedelige klær i dag. 

Anonymkode: 2fe6b...cc3

• Liker 1
Skrevet

Nei. Personlig foretrekker jeg 50- og 60-tallet, og det er den stilen jeg gjerne bruker i hverdagen. :)

AnonymBruker
Skrevet
På 12.4.2019 den 17.45, Marsipan86 skrev:

Når jeg ser bilder av mote fra 80 tallet så syns jeg moten i USA så annerlededes ut en moten i Norge, kulere den amerikanske en den norske.

Jeg synes at moten i usa er grusom

Anonymkode: 21e1e...02f

AnonymBruker
Skrevet

Her er noen plagg min mor hadde lignende til, samt noen som var mer fargerike, kongeblå, knallrødt, sitrongult etc. Hun var nok ganske inspirert av prinsesse Diana når jeg tenker meg om. 

IMG_5108.JPG

IMG_5109.JPG

IMG_5110.JPG

IMG_5111.JPG

IMG_5112.JPG

IMG_5114.JPG

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er noen plagg min mor hadde lignende til, samt noen som var mer fargerike, kongeblå, knallrødt, sitrongult etc. Hun var nok ganske inspirert av prinsesse Diana når jeg tenker meg om. 

IMG_5111.JPG

Den rutete blazeren har i hvert fall kommet tilbake for fullt i dag.

image.png.5a1058e1cdeb5d2169c38d2af80c1faf.png

Anonymkode: ee2f3...4a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her fant jeg en genser som jeg hadde (til en joggedress), fant ikke bilde av min vakre diadora... Men fant vanvittig mange bilder av aerobicsokkene. Haha, jeg savner de faktisk. Var jo en fargefest på beina. 

IMG_5115.JPG

IMG_5116.JPG

IMG_5119.JPG

IMG_5120.JPG

IMG_5123.JPG

IMG_5131.JPG

IMG_5134.JPG

IMG_5135.JPG

IMG_5151.JPG

IMG_5152.JPG

IMG_5159.JPG

IMG_5160.JPG

IMG_5168.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...