AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Jeg har en baby på 9 måneder som alltid har ligget på øverste percentil både når det gjelder lengde og vekt. Babyen er ikke overhodet ikke "feit", bare litt stor - selvom det kan virke sånn utifra tabellene. Nylig fikk jeg beskjed av en venninne som har en datter i skolealder om at de fikk beskjed om å slanke ungen hennes av HS fordi datteren hennes også har hele tiden ligget øverst på snittet for høyde og vekt. HS mente at ungen hennes var overvektig selvom datteren overhodet ikke er overvektig på noen måte, og det er sånt som gjør meg stresset når det kommer til min egen baby. Må jeg begynne å "slanke" babyen min nå snart for at h*n ikke skal risikere å måtte "slankes" i skolealderen? Anonymkode: 6d244...7b3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Hallo, du tuller nå? Svaret er nei. Anonymkode: 74758...11f 19
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Nei, det må du absolutt ikke. Anonymkode: 681b8...cb5 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 Men du har vel både en annen unge og en annen HS går jeg ut i fra? Så ikke tenk på det før din HS eventuelt tar det opp som problemstilling Babyer og småbarn skal vel helst ikke slankes uansett. Mine var som sumoer og kunne nok se overvektige ut opp til ca 2-3 år. Helt normalt! Anonymkode: 4f9aa...b53 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo, du tuller nå? Svaret er nei. Anonymkode: 74758...11f Nei, det er et seriøst spørsmål. Som det fremgår av HI så er det absolutt ikke noe jeg ønsker. Babyen min er sunn og frisk, men jeg merker allerede nå at min HS har poengtert at h*n veier og er lengre enn snittet på samme alder. Jeg er bare bekymret for at en fremtidig skoleHS skal hevde at min unge er overvektig, og da blir det enda vanskeligere å ta tak i problemet da. ts Anonymkode: 6d244...7b3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du har vel både en annen unge og en annen HS går jeg ut i fra? Så ikke tenk på det før din HS eventuelt tar det opp som problemstilling Babyer og småbarn skal vel helst ikke slankes uansett. Mine var som sumoer og kunne nok se overvektige ut opp til ca 2-3 år. Helt normalt! Anonymkode: 4f9aa...b53 Min HS har også poengtert det litt sånn indirekte. Jeg er enig med deg i at man overhode ikke skal slanke babyer, men jeg klarer ikke å la vær å bli bekymret. ts Anonymkode: 6d244...7b3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 Dersom helsesøster direkte eller indirekte hentyder til at babyen er feit, så be om å bytte helsesøster! er du veldig bekymret så ta en prat med fastlegen. selv om media vil ha oss til å tro noe annet så kommer vi i mange str og fasonger, det meste er innenfor normalen. Så lenge du har en sunn og frisk baby/ barn, som spiser sunt, leker og er aktiv og ellers trivest så regner jeg med alt er bra! Anonymkode: ff450...1d7 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 Min var smellfeit da han var 9 mnd. Rullet nesten. Aldri vært bekymret. Ærlig talt. Hadde ikke brydd meg om en HS som hadde nevnt det så lenge jeg vet at ungen er frisk og sterk og får i seg normal, sunn og variert kost. I sekundet han begynte å gå og løpe og strekke seg så smeltet valpefettet av og han er nå kjempeatletisk, slank og ikke noe valpefett igjen. Man vet selv innerst inne om barnet får godt kosthold og er aktiv. Vet man det så er ikke vekt noe issue med små barn.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 Jeg hadde en sumobryter i den alderen der! 🙈 Hadde ikke tanken engang på at barnet skulle slankes!! Anonymkode: e8fd9...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er et seriøst spørsmål. Som det fremgår av HI så er det absolutt ikke noe jeg ønsker. Babyen min er sunn og frisk, men jeg merker allerede nå at min HS har poengtert at h*n veier og er lengre enn snittet på samme alder. Jeg er bare bekymret for at en fremtidig skoleHS skal hevde at min unge er overvektig, og da blir det enda vanskeligere å ta tak i problemet da. ts Anonymkode: 6d244...7b3 Å hva tenker du skal gjøres mht lengden til barnet da 🤪 Anonymkode: 7234b...003 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 Barn skal ikke slankes!!! Legen sa til barnet mitt på 6 år at han er feit! Hun sa at han SER jo ikke feit ut, men siden vekta viste det den viste mente hun at han skulle på klinikk for overvektige?? Han er høg, kraftig og veldig sterk, men feit er han ikke. Han har «bodd» på fotballbanen siden han var tre år og fikk fotballsko og opplæring av sin onkel(er veldig talentfull, løper fra de andre på banen og det er snakk om å la ham spille med de som er et år eldre) sykler eller løper når han skal noen plass. Spiser kun sunn mat og mye grønnsaker. Snop får han på lørdager, dessert og kake har vi omtrent aldri. Hva et barn som han har å gjøre på en overvektsklinikk kan jeg ikke skjønne!! Gutten ble selvfølgelig helt stressa og ville ikke spise de neste dagene. Tok en bit og sa han var mett. Brukte lang tid på å få han bort fra de tankene der. 😡 Uansett, byttet lege. Nyelegen bare ristet på hodet da han hørte det. Så ikke stress så lenge du ikke forer barnet ditt med usunn mat og setter det i sofaen med en iPad dagen lang!! Anonymkode: 44ff7...bea 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 Det er jo en del helsesykepleiere som leser vekstkurver som Fanden leser Bibelen... Og som åpenbart ikke har skjønt noen ting. Ikke ta sorgene på forskudd, og spør hvordan vekt for høyde er hvis det blir mas. Anonymkode: 281b9...8b2 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #14 Skrevet 8. april 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn skal ikke slankes!!! Legen sa til barnet mitt på 6 år at han er feit! Hun sa at han SER jo ikke feit ut, men siden vekta viste det den viste mente hun at han skulle på klinikk for overvektige?? Han er høg, kraftig og veldig sterk, men feit er han ikke. Han har «bodd» på fotballbanen siden han var tre år og fikk fotballsko og opplæring av sin onkel(er veldig talentfull, løper fra de andre på banen og det er snakk om å la ham spille med de som er et år eldre) sykler eller løper når han skal noen plass. Spiser kun sunn mat og mye grønnsaker. Snop får han på lørdager, dessert og kake har vi omtrent aldri. Hva et barn som han har å gjøre på en overvektsklinikk kan jeg ikke skjønne!! Gutten ble selvfølgelig helt stressa og ville ikke spise de neste dagene. Tok en bit og sa han var mett. Brukte lang tid på å få han bort fra de tankene der. 😡 Uansett, byttet lege. Nyelegen bare ristet på hodet da han hørte det. Så ikke stress så lenge du ikke forer barnet ditt med usunn mat og setter det i sofaen med en iPad dagen lang!! Anonymkode: 44ff7...bea Babyen får mme, sunn mat og frukt som dessert. Leker, spreller og er en lykkelig liten unge. Det jeg er redd for er om jeg plutselig skulle få en bekymringsmelding når barnet mitt er i skolealder fordi barnet da er "fet". Jeg vet at dette er katastrofetenkning, men det er ikke til å unngå at man blir bekymret som mor når man vet at man gjør alt riktig og fortsatt får beskjed på at babyen er på øverste kurve og nesten over snittet på hva som regnes som en normalvektig baby. Det latterlige oppi det hele er at h*n ser ikke overvektig ut en gang ettersom h*n er høy. ts Anonymkode: 6d244...7b3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 Du slanker ikke en baby!!!! Anonymkode: 6f40a...8c8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 Blås i slike helsesøstre. Så lenge barnet spiser normalt mengder, er normalt aktiv og ser normalvektig ut så gir du en lang f i de uttalelsene. Barn er forskjellige. Jeg har en spikertynn jentunge som er bæltung Anonymkode: 22526...df8 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 Har hørt at enkelte har blitt fortalt det før, men da er det som oftest meningen til EN person. Jeg ville spurt noen andre. Men dette er jo informasjon fra venninnen din. Slik jeg forstår det så er det ingen som har bedt deg å slanke babyen din enda. Jeg tviler på at noen gjør det, og om det skulle skje så bør så høre med flere. Babyer kan være litt i godt stand. Niesen min hadde valker her og der, men når de strekker seg og begynner å gå, så endrer det seg. Anonymkode: 278a9...cf9
Måbarefåsiat... Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 Din baby skal følge sin egen kurve. Ikke sammenlignes alle andres. Mennesker kommer i ulike størrelser, det gjør også babyer. Min unge var diger, men han lå pent på egen kurve. 1
tirben Skrevet 8. april 2019 #19 Skrevet 8. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyen får mme, sunn mat og frukt som dessert. Leker, spreller og er en lykkelig liten unge. Det jeg er redd for er om jeg plutselig skulle få en bekymringsmelding når barnet mitt er i skolealder fordi barnet da er "fet". Jeg vet at dette er katastrofetenkning, men det er ikke til å unngå at man blir bekymret som mor når man vet at man gjør alt riktig og fortsatt får beskjed på at babyen er på øverste kurve og nesten over snittet på hva som regnes som en normalvektig baby. Det latterlige oppi det hele er at h*n ser ikke overvektig ut en gang ettersom h*n er høy. ts Anonymkode: 6d244...7b3 Men det er vel noen år til den begynner på skolen? Kan kanskje se det an.........
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 Sønnen min var smellfeit på den alderen, det samme var jeg. Vi har begge vokst det fra oss, og er i dag naturlig slanke. Med andre ord lå det genetisk hos hos, og vi har fulgt vår egen kurve. Alle helsesøstrene jeg var hos med sønnen min påpekte dette, og syntes det bare var flott at han var såpass rund og god 😊 Anonymkode: fc189...daf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå