AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Fikk svar at alt var bra, men hadde AMH på 6 ble litt satt ut å fikk ikke en god forklaring. Noen som vet om det er vanskelig for meg å bli gravid? Jeg hadde 7 egg på venstre eggstokk og på andre var det ett stort egg som var i ferd med å slippe. Eggstokkfunksjonen min var bra. Anonymkode: b5f68...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk svar at alt var bra, men hadde AMH på 6 ble litt satt ut å fikk ikke en god forklaring. Noen som vet om det er vanskelig for meg å bli gravid? Jeg hadde 7 egg på venstre eggstokk og på andre var det ett stort egg som var i ferd med å slippe. Eggstokkfunksjonen min var bra. Anonymkode: b5f68...9c3 Over 3 er normalt - men AMH sier ingenting om kvaliteten på egg. Du sier du hadde 7 egg på venstre - mener du da at du har hatt uttak? Det er kun eggposer de ser ved UL - det kan være egg i alle posene, men det kan også være ingen. Eksempelvis hadde jeg 9 egg ut fra flere poser enn 9 ved sist uttak på IVF - men kun 1 egg ble forsøkt befruktet, og det var tydeligvis så dårlig kvalitet at det ikke ville bli befruktet engang. Denne gangen hadde jeg 8 eggposer som var fine på UL, og noen litt umodne. Kun 3 egg ut, og kun 1 egg som var godt nok for innsett. Anonymkode: f2cdf...a64
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Over 3 er normalt - men AMH sier ingenting om kvaliteten på egg. Du sier du hadde 7 egg på venstre - mener du da at du har hatt uttak? Det er kun eggposer de ser ved UL - det kan være egg i alle posene, men det kan også være ingen. Eksempelvis hadde jeg 9 egg ut fra flere poser enn 9 ved sist uttak på IVF - men kun 1 egg ble forsøkt befruktet, og det var tydeligvis så dårlig kvalitet at det ikke ville bli befruktet engang. Denne gangen hadde jeg 8 eggposer som var fine på UL, og noen litt umodne. Kun 3 egg ut, og kun 1 egg som var godt nok for innsett. Anonymkode: f2cdf...a64 Usikker men da var det nokk eggposer. Å hun så ikke hva den andre hadde da det var ett egg klart til å slippes. Har eggløsning i morgen mest sannsynlig. Hun sa alt var bra og det at jeg har eggløsning hver mnd er visst ett godt tegn? Aner ikke er egentlig veldig nede nå. Klarer ikke tenke. Eggstokkfunksjonen min var bra sa hun. Betyr dette at jeg har vanskeligere for å få barn enn andre? Anonymkode: b5f68...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere :/?? Anonymkode: b5f68...9c3 Hvor gammel er du? Jeg er 36 og sjekket min infertilitet/fruktbarhet i februar. Mine svar: Fjernet spiralen i desember og har hatt helt jevne stabile sykluser siden. Jeg temper og har i følge det helt tydelig eggløsning hver mnd. Har også vært hos spesialistsenter og tatt alle prøver jeg kan ift infertilitet: Blodprøver, innvendig ultralyd og gynekologisk undersøkelse. Her er prøveresultatene: Tok de første prøvene på dag 2 av menstruasjon og progesteron på dag 21: AMH - 18 FSH - 10 Østradiol - 0,12 Testosteron - 0,7 TSH - 3,4 SHGB - 79 Prolaktin - 215 LH - 4 FT4 - 15,4 FSH - 10 21 dager inn i syklus: Progesteron 30. Mine blodprøver er alle normale. AMH viser bra eggreserve og progesteron-verdien viser at jeg har eggløsning. Så alt ser prøvemesdig og per ultralyd bra ut. Med disse svarene var altså beskjeden at jeg uten tvil har eggløsning og at min AMH er veldig bra. Gynekologen var ikke bekymret og ba meg bare starte med prøvingen. Det finnes til tross for disse svarene maaaange mulige utfordringer man ikke kan se via prøver eller ultralyd som jeg forstod det. Men alderen din spiller også inn, da jeg er 36 er jeg veldig happy med mine svar. Jeg har fått to barn før, så jeg vet jo at jeg kan. Dog betyr ikke det at jeg vil kunne bli gravid igjen. Håper dette hjalp deg noe:) Anonymkode: 70893...d4d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Jeg er 36 og sjekket min infertilitet/fruktbarhet i februar. Mine svar: Fjernet spiralen i desember og har hatt helt jevne stabile sykluser siden. Jeg temper og har i følge det helt tydelig eggløsning hver mnd. Har også vært hos spesialistsenter og tatt alle prøver jeg kan ift infertilitet: Blodprøver, innvendig ultralyd og gynekologisk undersøkelse. Her er prøveresultatene: Tok de første prøvene på dag 2 av menstruasjon og progesteron på dag 21: AMH - 18 FSH - 10 Østradiol - 0,12 Testosteron - 0,7 TSH - 3,4 SHGB - 79 Prolaktin - 215 LH - 4 FT4 - 15,4 FSH - 10 21 dager inn i syklus: Progesteron 30. Mine blodprøver er alle normale. AMH viser bra eggreserve og progesteron-verdien viser at jeg har eggløsning. Så alt ser prøvemesdig og per ultralyd bra ut. Med disse svarene var altså beskjeden at jeg uten tvil har eggløsning og at min AMH er veldig bra. Gynekologen var ikke bekymret og ba meg bare starte med prøvingen. Det finnes til tross for disse svarene maaaange mulige utfordringer man ikke kan se via prøver eller ultralyd som jeg forstod det. Men alderen din spiller også inn, da jeg er 36 er jeg veldig happy med mine svar. Jeg har fått to barn før, så jeg vet jo at jeg kan. Dog betyr ikke det at jeg vil kunne bli gravid igjen. Håper dette hjalp deg noe:) Anonymkode: 70893...d4d 29 år så er veldig ung ennå i forhold til mine verdier 😕 Anonymkode: b5f68...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 Har du sjekket progresteron da? Anonymkode: 70893...d4d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du sjekket progresteron da? Anonymkode: 70893...d4d Fikk egentlig ikke noe konkret svar. De testet meg for alt. Hormonnivåene etc. Hun sa egentlig bare at alt var innenfor det normale. Skulle ønske hun var flinkere til å forklare meg verdiene på prøven. Har bedt dem sende meg resultatet på Mail så jeg kan se selv. Anonymkode: b5f68...9c3
Wiley Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 Det er vel i nedre sjiketet av normale verdier, men AMH er ikke et komplett bilde av hvor lett/vanskelig det vil være for deg å bli gravid. Fullstendig mulig at dette går kjempefint, så sant sædprøver er gode. Har en venninne som ble gravid naturlig to ganger med amh på under 1, som er ganske mye eldre en deg, men som derimot responderte veldig dårlig på ivf og stimulering. Jeg derimot har veldig fin AMH (28) responderer godt på stimulering men har ikke klart å lykkes med IVF etter over et år med forsøk. Masse tilfeldigheter inne i bildet, men jeg vil nok aldri klare å bli gravid naturlig. Ikke noen fasit med AMH altså. Sjekk det som kan sjekkes, vurder å be gynekolog om lapraskopi hvis dere har prøvd lenge. Hvis ikke så skal det nok bare litt mer tålmodighet til. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 Men så lenge jeg får eggløsning hver mnd. Har jeg da like stor sannsynlighet for å bli gravid som andre med høyere AMH verdier? Eller påvirker verdien det forløste egget? TS Anonymkode: b5f68...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 29 år så er veldig ung ennå i forhold til mine verdier 😕 Anonymkode: b5f68...9c3 AMH er ganske omstridt i forhold til hva det egentlig sier om fruktbarhet. Over 2-3 regnes som normalt. Du må nesten bare prøve å se hva som skjer. Vet det er ullent: men du kan oppleve å ikke ha trøbbel med å bli gravid i det hele tatt, eller det motsatte sånn egentlig med en verdi som er litt lav sånn som din. Men med tanke på at du er i en fin alder i forhold til fruktbarhet, har du så absolutt oddsene på din side. Ville stolt på gynekologen: alt vel, inntil det motsatte eventuelt er bevist=ikke klart å bli gravid etter ett år med prøving. Anonymkode: 96b94...898
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 Stol på gynekologen du:) de hadde ikke bare sendt deg hjem om de trodde dette var vanskelig! Anonymkode: 70893...d4d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 Men så lenge jeg får eggløsning hver mnd. Har jeg da like stor sannsynlighet for å bli gravid som andre med høyere AMH verdier? Eller påvirker verdien det forløste egget? TS Anonymkode: b5f68...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #14 Skrevet 8. april 2019 Vanskelig for oss å svare på, spør gynekologen din om alt du lurer på. Tror det vik gi deg mest korrekte svar😊 Anonymkode: 70893...d4d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig for oss å svare på, spør gynekologen din om alt du lurer på. Tror det vik gi deg mest korrekte svar😊 Anonymkode: 70893...d4d Spurte masse spørsmål, men følte liksom ikke at jeg fikk noen gode svar. Ble nesten mer forvirret. Fikk beskjed om å bare kjøre på å prøve. Men at jeg ikke bør vente altfor lenge med å prøve IVF om jeg ønsker meg flere enn ett barn. Og jeg ikke blir gravid før sommeren med første. Hun gjentok stadig vekk at AMH var lavere enn ønsket å godt at jeg kom inn tidlig i PP. Skjønte til slutt at jeg bare ble mer og mer frustrert å ikke ville få noen gode svar. Hun så heller ikke godt inn i venstre eggstokk fordi jeg hadde ett modent egg der. Hun mente alt så bra ut å hun telte 7 eggposer på høyre side å egglederne var åpne. Prøvene var normale men hun ønsket at AMH skulle være på 12. Noe jeg ikke forstår da det står at 3 er normalt på nett. Anonymkode: b5f68...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spurte masse spørsmål, men følte liksom ikke at jeg fikk noen gode svar. Ble nesten mer forvirret. Fikk beskjed om å bare kjøre på å prøve. Men at jeg ikke bør vente altfor lenge med å prøve IVF om jeg ønsker meg flere enn ett barn. Og jeg ikke blir gravid før sommeren med første. Hun gjentok stadig vekk at AMH var lavere enn ønsket å godt at jeg kom inn tidlig i PP. Skjønte til slutt at jeg bare ble mer og mer frustrert å ikke ville få noen gode svar. Hun så heller ikke godt inn i venstre eggstokk fordi jeg hadde ett modent egg der. Hun mente alt så bra ut å hun telte 7 eggposer på høyre side å egglederne var åpne. Prøvene var normale men hun ønsket at AMH skulle være på 12. Noe jeg ikke forstår da det står at 3 er normalt på nett. Anonymkode: b5f68...9c3 Det heter vel (?) at AMH snør være over 3, alt over er fruktbart, men så klart bedre med feks 12 enn 4. Jeg hadde allikevel om jeg var deg, skrevet opp ALT sjef lurte på, og tatt kontakt. Forklar han/henne at du er bekymret og ikke forstår, det er trossalt jobben deres. Om det var ultralyd de talte egg på(?) tror jeg ikke du skal henge deg opp i det? Trodde ikke man kunne se slikt på ultralyd, altså så nøyaktig? Andre som vet? Spør konkret; hvis jeg ikke er gravid innen august, hva er neste steg? Altså still konkrete spørsmål som gir deg konkrete svar som du i prøvetiden kan forholde deg til. Det er ikke alltid man trenger å forstå alt, men fint å ha noe konkret å forholde seg til. -hvor ofte og når bør vi ha sex? -bør jeg ta tilskudd? -når skal jeg oppsøke gynekolog igjen osv. Anonymkode: 70893...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 Ps: min gynekolog talte ikke egg. Aldri hørt at de gjør det sånn. Skulle gjerne likt å høre hva andre sier om dette? Noen? Anonymkode: 70893...d4d
Wiley Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 Gynekologen teller ikke egg på UL, de teller folikler. I hver syklus så er det kun en folikkel som vokser seg stor nok til å slippe egg, de andre ligger bare å gjør seg klare til neste syklus. Synes det høres helt greit ut med 7 på den ene siden og det var det gynekologen sa også, der må du nok bare stole på det hun sier. Det er ikke sånn at man slipper et egg som kan bli til en baby hver eneste syklus, og gynekologen vil aldri kunne si med sikkerhet hvordan fremtiden vil se ut for akkurat deg. Selv om AMH verdien din er i nedre sjikte av det som er normalt for din alder, så er det mer en pekepinn om at du ikke vil være fruktbar langt opp i alder, men at du er det akkurat nå. Du bør bare være proaktiv i forhold til prøving og utredning videre hvis det ikke går. Når du har prøvd i et år vil henvisning til ivf være naturlig neste steg for deg, ta heller resultatet som en beskjed om at du ikke bør kaste bort tid underveis. Det er absolutt gode muligheter for å bli gravid naturlig med disse resultatene.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #19 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det heter vel (?) at AMH snør være over 3, alt over er fruktbart, men så klart bedre med feks 12 enn 4. Jeg hadde allikevel om jeg var deg, skrevet opp ALT sjef lurte på, og tatt kontakt. Forklar han/henne at du er bekymret og ikke forstår, det er trossalt jobben deres. Om det var ultralyd de talte egg på(?) tror jeg ikke du skal henge deg opp i det? Trodde ikke man kunne se slikt på ultralyd, altså så nøyaktig? Andre som vet? Spør konkret; hvis jeg ikke er gravid innen august, hva er neste steg? Altså still konkrete spørsmål som gir deg konkrete svar som du i prøvetiden kan forholde deg til. Det er ikke alltid man trenger å forstå alt, men fint å ha noe konkret å forholde seg til. -hvor ofte og når bør vi ha sex? -bør jeg ta tilskudd? -når skal jeg oppsøke gynekolog igjen osv. Anonymkode: 70893...d4d Jeg tror jeg misforstod! Beklager. Mente at hun telte 7 folliker ikke egg. Hun sa hun så 7 eggposer, på høyre side. Hun regnet vel med det var likedan på motsatt side men hadde da ett modent egg som var på vei til å slippes. Tror hun sa størrelsen var 17-18 og egget slipper som regel på 20. Så jeg har eggløsning i morgen mest sannsynlig. - Hun sa at hun anbefalte meg å komme inn etter sommeren om jeg ikke hadde blitt gravid. - Har gått på folat i noen mnd å tar D- Vitamin. Glemte å spørre om det. - Mannen sin sæd er visst veldig bra sa hun. Han hadde visst over gjennomsnittet god kvalitet så det var positivt. Ble litt feil i trådstarten. Var litt lei meg da jeg kom ut derfra å ikke hadde blitt klokere. Hjelper utrolig godt at så mange KG brukere tar seg tid til å svare. Jeg blir faktisk klokere av dere enn av gynekologen. Anonymkode: b5f68...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ps: min gynekolog talte ikke egg. Aldri hørt at de gjør det sånn. Skulle gjerne likt å høre hva andre sier om dette? Noen? Anonymkode: 70893...d4d Beklager men skrev feil! Det var 7 folliker ikke egg På høyre side. Anonymkode: b5f68...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå