Gå til innhold

Legemiddelmangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legemiddelmangelen blir mer og mer alvorlig. https://legemiddelverket.no/legemiddelmangel/legemiddelmangel-og-avregistreringer-rad-til-apotek-og-helsepersonell-inneverende-ar Hva gjør dere som er rammet?

Jeg fikk grabbet til meg en eske av min medisin på et apotek i byen jeg bor i i dag (alle de andre apotekene var utsolgt), men om et par uker er jo den pakka også brukt opp. Jeg kan reise til en naboby (45 min unna), men pga sykdommen min kjører jeg ikke bil, så må evt få noen til å kjøre meg eller ta buss/tog, blir mye styr. Og ikke minst dyrt – kan det tenkes at reisen kan dekkes av det offentlige (pasientreiser)? Når det er tomt der er det tomt på ubestemt tid.

Har en alvorlig sykdom, men er i full jobb og mor til to, prøver å få hverdagen til å henge sammen, men ikke lett når det er så vanskelig å få tak i legemidlene man er fullstendig avhengig av! Jeg har stort sett også prøvd "alt" av legemidler, så det er ikke "bare" å begynne med noe annet heller. Andre legemidler har jeg sluttet med pga for mye bivirkninger (hovedsakelig trøtthet). Har ikke lyst til å gå tilbake til å være zoombie når jeg har en travel hverdag. Skal jeg bytte til noe nytt må jeg legges inn på sykehus fordi jeg er ganske hardt ramma av dette. Og har selvsagt ikke lyst til det!

Hva gjør folk? Reiser dere land og strand for å raske til dere medikamentene deres? Bytter dere? Vil gjerne høre andres erfaringer.

Anonymkode: b4c47...495

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har byttet fra inuxair til relvar. Mye bedre effekt av relvar så det var bare bra for min del. Kommer ikke til å bytte tilbake. 

Anonymkode: 2f327...7bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk utlenlandsk pakning fra apoteket, gikk greit det. Du får nok ikke dekket taxi til nabobyen for å handle piller, men du kan jo bestille fra et nettapotek og få det hjemsendt. 

Anonymkode: 620eb...c72

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med apotek i god tid før pakken du har nå er tom. 
Det kan hende dem har ett fullverdig erstatningstilbud. Om dem ikke har en fullverdig erstatning, og heller ikke kan få det fra andre apoteker, så kan det i samråd med lege vurderes andre legemidler. 
Du kan også kontakte legen din og si at dette med legemiddelmangelen bekymrer deg, og spørre om hvordan akkurat du skal forholde deg til det. 

Anonymkode: a907a...02e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det legemiddelmangel?

Anonymkode: 4ddc5...083

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legemiddelmangelen blir mer og mer alvorlig. https://legemiddelverket.no/legemiddelmangel/legemiddelmangel-og-avregistreringer-rad-til-apotek-og-helsepersonell-inneverende-ar Hva gjør dere som er rammet?

Jeg fikk grabbet til meg en eske av min medisin på et apotek i byen jeg bor i i dag (alle de andre apotekene var utsolgt), men om et par uker er jo den pakka også brukt opp. Jeg kan reise til en naboby (45 min unna), men pga sykdommen min kjører jeg ikke bil, så må evt få noen til å kjøre meg eller ta buss/tog, blir mye styr. Og ikke minst dyrt – kan det tenkes at reisen kan dekkes av det offentlige (pasientreiser)? Når det er tomt der er det tomt på ubestemt tid.

Har en alvorlig sykdom, men er i full jobb og mor til to, prøver å få hverdagen til å henge sammen, men ikke lett når det er så vanskelig å få tak i legemidlene man er fullstendig avhengig av! Jeg har stort sett også prøvd "alt" av legemidler, så det er ikke "bare" å begynne med noe annet heller. Andre legemidler har jeg sluttet med pga for mye bivirkninger (hovedsakelig trøtthet). Har ikke lyst til å gå tilbake til å være zoombie når jeg har en travel hverdag. Skal jeg bytte til noe nytt må jeg legges inn på sykehus fordi jeg er ganske hardt ramma av dette. Og har selvsagt ikke lyst til det!

Hva gjør folk? Reiser dere land og strand for å raske til dere medikamentene deres? Bytter dere? Vil gjerne høre andres erfaringer.

Å tro det offentlige/pasientreiser dekker reise til apotek i annen by er temmelig naivt. 

Når det er legemiddelmangel, så bestemmer legemiddelverket hva apoteket kan erstatte legemiddelet det er mangel på med. Apotek innen samme apotekkjede sender også innbyrdes legemidler ett apotek har aom et annet apotek har en kjøper til. 

Jeg har flere legemidler som spesialbestilles, en gruppe er stoffskiftemedisiner. Da må jeg selv passe på å bestille i god tid, gjerne en måned før jeg er tom, for at apoteket skal få tak i medisinen. 

Nå er det mangel på øyegel. Da må jeg bruke andre øyedråper, men med hyppigere drypping enn med gelen jeg pleier å ha. 

Et annet legemiddel er på spesialbestilling fra utlandet. Om det kommer før jeg går tom er noe ingen kan svare på. Alternativer finnes ikke. Legemiddelet er på registreringsfritak etter søknad til legemiddelverket. Og hva gjør man da? Levermi spenning og håper på det beste. 

Legen som har skrevet resept på legemiddelet det er mangel på, er ansvarlig for å hjelpe når det er legemiddelmangel.

Anonymkode: b50f6...6ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange ulike grunner. 
Enkelte medisiner er det mangel på pga kapasitetsmangel hos produsent, noen pga økt salg, produksjonsproblemer, problemer med råvare eller problemer med kvalitet. 

Anonymkode: a907a...02e

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Norge er lavere prioritert enn andre land i Europa, fordi USA produserer mye legemidler og ved mangel eller økt etterspørsel prioriterer både USA og andre land egne innbyggere. 

Fordi det,nrått kan bli økt etterspørsel etter et preperat og produsenten har ikke tatt høyde for dette i sin produlsjon. Der kan skje feil i produksjonen noe som skjedde med blodtrykksmedisinen Diovan for kort tid siden. 

Eller for noen år siden så eksploderte en fabrikk på grunn av fyrverkeri ett eller annet i Kina/Japan eller deromkring, noe som medførte at produksjonen at legemidler og særlig Zantac også eksploderte. Borte vekk med det legemiddelet mange brukte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bestille på nett 😊

Anonymkode: 3ee26...49e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bestille på nett 😊

Anonymkode: 3ee26...49e

Er det legemiddelmangel så er også nettapotekene tomme. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Lily_88
Skrevet

En venninne bare meg kjøre henne 1 1/2 time til en annen by, for å hente medisinen hun må ha, for her i byen ble det tomt. Tror det blir mye sånt framover...

Men det hun (og forsåvidt jeg og) ikke tenkte over, er at apoteket som har medisinen, kan sende medisinen der man er. Forhør deg i god tid før pakken din blir tom, så skal dette gå bra 😊

Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tro det offentlige/pasientreiser dekker reise til apotek i annen by er temmelig naivt. 

Når det er legemiddelmangel, så bestemmer legemiddelverket hva apoteket kan erstatte legemiddelet det er mangel på med. Apotek innen samme apotekkjede sender også innbyrdes legemidler ett apotek har aom et annet apotek har en kjøper til. 

Jeg har flere legemidler som spesialbestilles, en gruppe er stoffskiftemedisiner. Da må jeg selv passe på å bestille i god tid, gjerne en måned før jeg er tom, for at apoteket skal få tak i medisinen. 

Nå er det mangel på øyegel. Da må jeg bruke andre øyedråper, men med hyppigere drypping enn med gelen jeg pleier å ha. 

Et annet legemiddel er på spesialbestilling fra utlandet. Om det kommer før jeg går tom er noe ingen kan svare på. Alternativer finnes ikke. Legemiddelet er på registreringsfritak etter søknad til legemiddelverket. Og hva gjør man da? Levermi spenning og håper på det beste. 

Legen som har skrevet resept på legemiddelet det er mangel på, er ansvarlig for å hjelpe når det er legemiddelmangel.

Jeg vet hvordan apoteksystemet fungerer, har hatt denne sykdommen siden jeg var barn og brukt medisiner i mange år. Har derimot aldri opplevd at det har vært mangel på medisinene jeg bruker. Fikk melding fra apoteket i dag om at det var tomt. Det finnes ikke erstatninger ("generisk bytte") for denne. Jeg kan ikke "bare" bytte til en annen medisin, medisinomlegging er en prosess som tar flere uker, det kan ikke sammenlignes med øyedråper. Dessuten har jeg allerede prøvd det meste av aktuelle legemidler, og enten fungerer de dårligere enn nåværende og/eller så har de flere bivirkninger. Og det er jo ikke bare "min" medisin som er tom, en masse andre aktuelle medisiner er det samme problem med.

Skal ta kontakt med legen, men de kan jo ikke trylle frem medisiner heller. Utrolig kjip situasjon.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Norge er lavere prioritert enn andre land i Europa, fordi USA produserer mye legemidler og ved mangel eller økt etterspørsel prioriterer både USA og andre land egne innbyggere. 

Fordi det,nrått kan bli økt etterspørsel etter et preperat og produsenten har ikke tatt høyde for dette i sin produlsjon. Der kan skje feil i produksjonen noe som skjedde med blodtrykksmedisinen Diovan for kort tid siden. 

Eller for noen år siden så eksploderte en fabrikk på grunn av fyrverkeri ett eller annet i Kina/Japan eller deromkring, noe som medførte at produksjonen at legemidler og særlig Zantac også eksploderte. Borte vekk med det legemiddelet mange brukte. 

Legemiddelindustrien tjener faktisk på mangel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legemiddelindustrien tjener faktisk på mangel.

Hvorfor? Presser de opp prisene da?

Min medisin koster ca dobbelt  så mye nå i forhold til i fjor.

Anonymkode: 5ad8e...576

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2019 den 17.24):

Det korte svaret: Norges legemiddelpolitikk (som svært få faktisk snakker om)

Norge har en politikk som gjør landet vårt uattraktivt hos legemiddelprodusentene. Hvorfor? Fordi Norge er interessert i å betale lavest mulig pris på legemidlene. På en side kan man applaudere det, rimeligere pris gjør til at flere får helsehjelp, på den annen side er nå legemiddelmangelen så stor at prispressingen gjør at norske borgere sliter med å få tak i viktig medisin. 

Ja, det er råstoffmangel og rift om medisiner, da må noen åpne pengesekken litt mer, og det er det mange land som gjør for å sikre sine innbyggere medisin. 

Norge er et lite land på markedet med sine 5,5 mill. innbyggere. Hvorfor skal et legemiddelfirma prioritere et lite land og lage pakninger med norsk tekst og norsk pakningsvedlegg når landet vil betale minst mulig for det? Er ikke da et land som feks Tyskland med sine 84 mill. innbyggere mer attraktivt om de kan selge det til samme pris (økt volum) eller høyere pris? 

Norsk legemiddelpolitikk er elendig. Det må settes på agendaen, og vi må begynne å produsere legemidler i Norge igjen. 

Det fleste virkestoffer produseres i Kina og India. Tror ikke jeg trenger å skrive mer om akkurat det med tanke på det politiske klimaet vi har i verden akkurat nå. Å kalle legemiddeltilgangen for sårbar er underdrivelse. 

Anonymkode: ad83a...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...