Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Marthe77
Skrevet

Ifølge testen. Klarte ikke å vente til fredag. ... det vil si at jeg skal ta en test til da for å dobbelsjekke!!!

Lykke til - til alle dere prøvere der ute!!!

:hoho::ler::hoho: :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Marthe!!!

Så bra, GRATULERER!!!!

Tenk om jeg også er det, hadde vært supert!!!

Testen jeg tok før helga var en Clearblue, men nå har jeg kjøpt RFSU.

Må det være morgenurin, eller kan jeg ta den når som helst?

Klarer nesten ikke å vente jeg....

Har du fortalt det til din kjære?

Hmm... hva om jeg stikker ut nå og tar den testen???

Gi meg tips da!!

Hilsen den anonyme gjesten (min mann sjekker innimellom, og dette er hemmelig ennå!!)

Gjest Marthe77
Skrevet

Heisann.

Så du er sikkert like spent som meg....?

Kjøpte to tester, 1 rfsu og en annen (til fredag) i dag. Testet rundt halv ett, altså ikke morgenurin - med rfsu-testen. Først kom den vanlige stripen.... så gikk det noen sekunder så kom den andre streken.. svakt og så tydeligere. Nå er den tydelig iallefall.

Vet jo ikke hvordan kroppen din produserer hcg - men den testen skal visstnok vise riktig resultat allerede èn uke før ventet mens. Så sett i gang hvis du ikke klarer å vente. Den er jo heller ikke såååå kjempedyr.

Joda, jeg har sagt det til mannen min. Jeg sa "du skal bli pappa". Så sa han "tuller du?" Da jeg sa nei, var han veldig stille - lenge. Så fikk han se testen. Så nå håper jeg at den var riktig og at den andre også er positiv på fredag. Har egentlig ikke noen spesielle symptomer ennå ....så vi får se.

Lykke til!!!!! :D

Hilsen Marthe77

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen!

Sitter bare og tripper nå, lurer veldig på om jeg skal teste meg nå med en gang eller vente til jeg kommer hjem fra jobb... Det er jo en time til ennå!!!

Er det deres første barn? Jeg har et barn fra før (6 1/2 nå, så det er lenge siden), da jeg ble gravid med han hadde jeg ingen spesielle symptomer før jeg var ca 3 mnd'er på vei. Det eneste var en voksende mage og ingen mens.

Du er nok gravid når det vises på testen, så gled deg!!

Hilsen meg ;)

Skrevet

Gratulerer så masse Marthe :D

Det er kjempe spennende og koselig å gå gravid.

Lykke til

24+1

Gjest Marthe77
Skrevet

Hei

Ja, det er vårt første barn. Vi er i midten av tjueårene så vi fant ut at tiden var fin for oss nå.

Hvordan går det med deg? Har du testet ennå??? Fortell!!!

Ja, synes foreløpig det er veldig spennende å gå gravid... har ikke fått mensen slik jeg egentlig skulle i dag, så det begynner å gå opp for meg her. Skal prøve å ikke si noe til noen før etter 12 uker, men det blir vanskelig siden våre venner er veldig sosiale. Det er alltid noe som skjer i helger og ferier. Håper jeg klarer å lure meg unna "spørsmålet" lengst mulig.

Har et spørsmål til dere som vet litt mere om dette... Siden syklusen min er 26 dager og at jeg hadde mensen 2-5 august sist, hvor langt er jeg på vei da? Akkurat 4 uker?? Synes det virker så lenge med 24 uker, line.... hehehe. Du er vel over halvveis du da? Du får kose deg resten av graviditeten din du også.

Klem fra Marthe.

Gjest "Gjesten!"
Skrevet

Hei Marthe!

Jeg tok RFSU testen i går, men på den kom det kun en strek...

Kjæresten min hadde kjøpt med Clearblue, og der er det en knapt synlig strek. (Brukte ikke morgenurin, noe man helst bør)

Han fikk høre på apoteket at rfsu testen er beregnet for FØR man forventer mens, Clearblue er for dagene etter forventet.

Har ingen "symptomer" jeg heller, annet enn at jeg skulle hatt mens for tre dager siden. Kanskje syklusen har fått en annen fart?

Jeg venter også til fredag nå, har bestemt meg for å ta en test fredags morgen. Så til da.... ;)

Klem fra "gjesten" (som til vanlig er fast bruker)

Skrevet

Gratulerer, Marte77!

Og lykke til, Gjest!

Det er nok slik at en strek er en strek, samme om svak eller om den kommer før eller etter mens. HCG kommer vel egentlig fra den begynnende morkaken, såvidt jeg husker fra biologien, dvs egentlig fra fosteret, og er ikke noe kroppen din produserer. Regner med at det er variasjoner i hvor fort du får et høyt nok nivå i blodet og dermed i urinen til at det synes på testen. Men det er ingenting annet i urinen din som kan lage streken.

Men det er ikke så lett å tro på dette, selv er jeg litt usikker, selv etter tre hjemmetester, en hos legen og to uteblitte menser :ler:

Skrevet

Gratulerer så mye med graviditeten. Marthe77.

Mye å se fram til. :D

Lykke til.

Cobra 17+3

Gjest Anonymous
Skrevet

Gratulerer kjempemye!

Håper det går kjempefint med deg og graviditeten din :)

Ønsker deg masse lykke til! :kgsmil:

Gjest Anonymous
Skrevet

GRATULERER JA! men ikke planlegg så mye sosialt fremover, tenk på at muligheten for at du blir kvalm, uopplagt og trøtt er veldig stor, så hvis du får kvalme, så trøst deg med at du kan begynne å kose deg etter 3. mnd. en gang... da er det koseligst.

Er kjempeglad for at jeg er ferdig med den verste perioden, og nå er jeg ca. 17 uker på vei.

Ta det med ro, ikke stress, og spis sunt, og ta folsyre!

klem fra meg

Gjest Marthe77
Skrevet

Tusen takk for alle gratulasjonene :P

Det er veldig kjekt å kunne fortelle det til noen, hjelper på litt! Har tatt folsyre i en måned og tenkte å fortsette tilogmed tredje måned. Er det det som er anbefalt??

Ellers så er det sikkert et godt råd å ta det litt med ro fremover.... Får lære oss å ta det gradvis! Håper jeg er i fin form en stund! Men jeg merker at jeg er mett nesten hele tiden... orker ikke å spise så mye av gangen.. liker bedre å småspise. Er det vanlig eller?

Noen gode tips til hva som er sunt å spise?? Og drikke?? Skal jeg holde meg unna te og kaffe? Hva med sitrusfrukter, reker og sånt? Energidrinker skal jeg vel også holde meg unna? Ville vært veldig glad for slike tips!

Klem fra Marthe

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, det kan være normalt å være småspist, jeg har vært det hele tiden, var sulten, mett og kvalm på samme tid... :roll:

Men prøv å spis mye frukt og grønt, og melk.

Og hold deg unna ginseng og energidrinker og medisiner ... i hvertfall les nøye om du som gravid kan bruke preparatet.

Hold deg unna ferskvannsfisk, f.eks gjedde og abbor, kan inneholde kvikksølv.

Og ikke spis rått kjøtt, og ikke alkohol, og ikke rå laks, som ikke er kokt eller stekt.

Gjest Marthe77
Skrevet

Heisann igjen!

Nå har jeg testet igjen, kl 3 i natt - og jeg fikk to streker igjen. Så da er det visst sant da. Nå skal jeg bestille legetime. Er litt spent på den, vet ikke hva jeg kan forvente meg.

Hvordan går det med alle dere jentene? Har dere testet ennå?

Klem fra Marthe

Gjest Atilla, ikke innlogget
Skrevet

Jeg er "gjest!" Og også gravid :D :D

Har ikke tenkt å bestille legetime ennå, men det blir vel i neste uke. Men du er jo førstegangsfødende, så da blir det annerledes. Jeg formelig oser av erfaring, har jo en sønn på 6 1/2.... :ler:

Men det er jo lenge siden, så jeg har glemt mye hvordan det var. Hvordan er formen forresten? Jeg er frisk og rask, ikke noe kvalm, men blir forferdelig trøtt fra ca 14.00 og resten av dagen.

Trener du?

Hilsen jublende Atilla :P

Gjest Marthe77
Skrevet

Heisann Atilla.

Har fått time hos legen den 10 oktober, da er jeg visst i uke 10 - så jeg var tiiiidlig ute for å bestille time, hehe. Foreløpig er jeg i uke 4/5. De snakket om risikoen for spontanabort og at det var derfor de ikke tok inn til undersøkelse før uke 10/12. Og det har de jo rett i. Risikoen er jo størst de første ukene. Håper da alt går bra. Både med deg og med meg.

Er foreløpig også frisk og fin, ikke noe kvalm. Jeg er også blitt litt trøtt (ere) om ettermiddagen - som du. Jeg burde vel ha trent - men det blir lite av det dessverre :( . Får begynne å ihvertfall gå litt mer turer, det er koselig det. Trener du da??

Skal du ha med deg mannen din på den første timen? Siden du har vært gravid før - hva skjer på den første timen da?

Klem fra Marthe

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Marthe!

Jeg har trent en del tidligere, har bare hatt en laaaaang ferie, så jeg begynner nok igjen snart. Må vel kanskje unngå step da..

Under første legetime får du et skjema som du skal ha med deg hver gang du skal til kontroll. Der fyller legen inn din vekt, og lager etterhvert en slags "vekstkurve" for barnet ditt. Legen spør om tidligere sykdommer, og tar en GU. Her tester han om kjønnsykdommer, du må også ta HIV test (det gjorde iallefall jeg første gang, uten at jeg har hatt en snuskete fortid!!). Han tar blodprøver, dette for å sjekke generell helse.

Min erfaring med lege under svangerskapet var dårlig, men så hadde jeg en håpløs fastlege også. Jeg kan tenke meg å gå til jordmor denne gang, hvis det er mulig. Hun vil kunne gi litt mer informasjon, og jeg synes du skal spørre om alt mulig du lurer på.

Har du forresten fortalt det til noen?

Vi skal på konsert neste fredag, og skal ha et lite party både før og etter. Lurer på hvordan jeg skal klare å holde alkoholinntaket nede uten at noen legger merke til det, eller synes det er rart...

Morsomt å være gravid "sammen" Marthe, spennende! Bare spør hvis du lurer på noe,

hilsen dr.Atilla!!!! :hoho:

Gjest Marthe77
Skrevet

Heisann doktor :ler:

Ja, nå ble jeg litt mer informert her. Jeg har en grei mannlig lege som jeg har vært til èn gang før. Kvier meg litt for en GU, men jeg må jo likevel igjennom litt av hvert før ungen er ute... :-? . Det eneste jeg kunne vært interessert i å sjekke på GU må være faren for kreft og om han kan kjenne hvor stor livmora er. Må man igjennom flere GU før det nærmer seg fødselen? Kan man bli henvist til jordmor av legen - eller må man lete etter en selv?

Nei, jeg har ikke fortalt det til noen. Det er kun jeg og mannen min som vet noe foreløpig. Skal prøve å holde det slik til jeg iallefall har vært hos legen. Det blir vanskelig. Har du fortalt det til noen? Foreldre eller noe??

Ja, det kan bli vanskelig å skjule at du er gravid på fester. Har akkurat det samme problemet, vi skal også på fest i nærmeste fremtid. Hva er det du vanligvis drikker på fest da? Hvis det er rødvin/hvitvin så kan du jo bare kjøpe en alkoholfri vin og helle over på en tom vanlig flaske, hehe. Er det drinker så kan du vel blande uten alkohol, bare ikke la noen få smake. :sjarmor:

Og hvis vennene maser om at du drikker så lite så får du bare si at du ikke er helt i form og ikke orker så mye.... Eller så kan du overlate hele problemet til mannen din - for han får som regel ikke noen spørsmål.. :briller: Få han til å lage noe drikkendes til deg. Vi får lure litt på dette, må vi jo kunne klare å vri oss unna på en eller annen måte.

Klem fra Marthe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...