AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 I skattemeldingen for 2018 ser jeg at skatteetaten har oppført min bolig med en "beregnet markedsverdi" på 3.870.000 kr. Dette er ca 950.000 for mye. Eller kanskje en hel million for mye. Iflg det jeg vet, i alle fall. En nabo rett over meg solgte en leilighet tilsvarende min i desember (altså for 3-4 mnd siden), omtrent samme tilstand (ikke oppusset, ikke renovert bad etc) og samme størrelse, så det er derfra jeg vet ca pris. Skal man si i fra til Skatteetaten om dette? Er det nødvendig, eller noe å bry seg om at dette er feil? Har funnet frem til en side på Skatteetatens side der man kan melde i fra om feil og endringer. Er dette noe folk flest gidder å melde i fra om? https://www.skatteetaten.no/skjema/endringsmelding/ Anonymkode: eb9ad...564
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Så lenge du ikke har formue over grensen for formueskatt spiller det egentlig ingen rolle. Alternativet er å endre beløpet i skattemeldingen (https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/4/3/2/). Anonymkode: 6c3fa...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke har formue over grensen for formueskatt spiller det egentlig ingen rolle. Alternativet er å endre beløpet i skattemeldingen (https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/4/3/2/). Anonymkode: 6c3fa...a4d Nei, du har et poeng der. Men kanskje det er lettere å få satt ned markedsverdien på boligen FØR du havner i formuesskattposisjon enn etter. Om 10-15 år er man forhåpentlig i formuesskattposisjon. Anonymkode: 039e6...25f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, du har et poeng der. Men kanskje det er lettere å få satt ned markedsverdien på boligen FØR du havner i formuesskattposisjon enn etter. Om 10-15 år er man forhåpentlig i formuesskattposisjon. Anonymkode: 039e6...25f Om 10 - 15 år bor du der kanskje ikke.... Men egentlig er det ganske enkelt : på skattemeldingen klikker du på posten og legger inn den formuesverdien du mener er riktig, og trykker på det alternativet du mener best forklarer endringen du gjør. Du må kunne fremlegge dokumentasjon om skatteetaten etterspør det. Hvis det er naboens leilighet du tenker å vise , må denne nødvendigvis være solgt i skatteåret 2018. Har du kun det ene salget å vise til, kan det kanskje bli litt vrient å påstå at dette er den generelle markedsverdien. Jeg ville ha søkt på boligpriser på solgte eiendommer i ditt nabolag i perioden 1. juli - 31.desember 2018 (boliger som er sammenlignbare med din), og regnet gjennomsnittlig markedsverdi. Men er du ikke i formuesposisjon, ville jeg ikke brukt tid på dette. Om du får markedsverdien nedsatt for 2018, har det ingen betydning for markedsverdien som føres i skattemeldingen i 2028. Anonymkode: c3421...bdc
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om 10 - 15 år bor du der kanskje ikke.... Men egentlig er det ganske enkelt : på skattemeldingen klikker du på posten og legger inn den formuesverdien du mener er riktig, og trykker på det alternativet du mener best forklarer endringen du gjør. Du må kunne fremlegge dokumentasjon om skatteetaten etterspør det. Hvis det er naboens leilighet du tenker å vise , må denne nødvendigvis være solgt i skatteåret 2018. Har du kun det ene salget å vise til, kan det kanskje bli litt vrient å påstå at dette er den generelle markedsverdien. Jeg ville ha søkt på boligpriser på solgte eiendommer i ditt nabolag i perioden 1. juli - 31.desember 2018 (boliger som er sammenlignbare med din), og regnet gjennomsnittlig markedsverdi. Men er du ikke i formuesposisjon, ville jeg ikke brukt tid på dette. Om du får markedsverdien nedsatt for 2018, har det ingen betydning for markedsverdien som føres i skattemeldingen i 2028. Anonymkode: c3421...bdc Det er jeg som er TS, ikke den AnonymBruker du svarte der 🙂 Jeg er akkurat nå i en posisjon der jeg ikke har tilgang til leiligheten min i april pga omfattende totalrenovering av bad, og alt er dekket til med plast og det er betongstøv overalt i gang og på bad osv. Kan derfor ikke hale inn en eiendomsmegler og få verdisatt boligen før fristen for levering av skattemeldingen går ut. OM jeg hadde fått megler dit første dag badet var ferdig, så er det vel liten sjans for at jeg ville fått vurderingen på bare 1-2 arbeidsdager. Sånne ting pleier å ta litt tid. Så da har jeg altså ikke noen mulighet til å dokumentere verdien på MIN bolig før fristen i år går ut. Lurer på om jeg bare skal vente til neste år.... Eller, du skriver "Jeg ville ha søkt på boligpriser på solgte eiendommer i ditt nabolag i perioden 1. juli - 31.desember 2018 (boliger som er sammenlignbare med din), og regnet gjennomsnittlig markedsverdi." Hvor mener du man kan søke for å finne ut denne informasjonen? Har du en link? TS Anonymkode: eb9ad...564
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg som er TS, ikke den AnonymBruker du svarte der 🙂 Jeg er akkurat nå i en posisjon der jeg ikke har tilgang til leiligheten min i april pga omfattende totalrenovering av bad, og alt er dekket til med plast og det er betongstøv overalt i gang og på bad osv. Kan derfor ikke hale inn en eiendomsmegler og få verdisatt boligen før fristen for levering av skattemeldingen går ut. OM jeg hadde fått megler dit første dag badet var ferdig, så er det vel liten sjans for at jeg ville fått vurderingen på bare 1-2 arbeidsdager. Sånne ting pleier å ta litt tid. Så da har jeg altså ikke noen mulighet til å dokumentere verdien på MIN bolig før fristen i år går ut. Lurer på om jeg bare skal vente til neste år.... Eller, du skriver "Jeg ville ha søkt på boligpriser på solgte eiendommer i ditt nabolag i perioden 1. juli - 31.desember 2018 (boliger som er sammenlignbare med din), og regnet gjennomsnittlig markedsverdi." Hvor mener du man kan søke for å finne ut denne informasjonen? Har du en link? TS Anonymkode: eb9ad...564 For det første kan du ikke få nedsatt markedsverdien og formueverdien for 2018 basert på boligens antatte verdi i 2019. Så det med megler nå, har ingen betydning. Bruk denne siden https://siste.eiendomspriser.no/ . Legg inn adressen og periode du søker på, altså siste halvdel av 2018. Her finner du de reelle salgsprisene for boliger i ditt område som er sammenlignbare med din bolig. Pluss sammen, del på antall og du får en gjennomsnittlig markedsverdi, så regner du hva 30% av dette blir. Om dette tallet overstiger formuesverdien som er satt på dine bolig, kan du klage. Husk at boligene må være helt klart sammenlignbare. Du kan ikke sammenligne en 100 kvm leilighet med en på 70 kvm for eksempel. Du må kunne legge frem denne dokumentasjonen og sannsynliggjøre kravet ditt om skatteetaten etterspør det. Anonymkode: c3421...bdc
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 Vi måtte ha e-takst, ikke det samme som verdivurdering, og du må betale ca 2000+ for den. Fikk den på ca 2-3 dager. Den skal inneholde bilde av bad, kjøkken og fasaden, så du får uansett ikke ordna det før bad er klart. Hadde tatt det til neste år var jeg deg, om du ikke må betale formueskatt uansett. Anonymkode: e0ffb...315
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå