AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Jeg er i en vanskelig situasjon, hvor jeg har havnet litt utenfor arbeidslivet en periode. Jeg har alltid hatt jobb tidligere, men de to siste jobbene jeg hadde endte litt brått, den ene måtte jeg slutte i øyeblikkelig, var en deltidsstilling, den andre ble jeg sykemeldt fra, og sa opp, for så å gå på aap. Har nå ingen referanse jeg kan bruke om det blir etterspurt. Har prøvd å bruke den ene referansen, men dessverre har det endt dårlig, og har aldri hørt noe mer etter de har snakket med referansepersonen. Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Har tips til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: cb2f2...187
stan Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Det trenger ikke være en tidligere sjef. En kollega, lærer, trener eller lignende kan også brukes. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 5 minutter siden, stan skrev: Det trenger ikke være en tidligere sjef. En kollega, lærer, trener eller lignende kan også brukes. En arbeidsgiver foretrekker heller en tidligere arbeidsgiver/kollega enn en lærer eller en trener. Anonymkode: d6917...2a2
stan Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En arbeidsgiver foretrekker heller en tidligere arbeidsgiver/kollega enn en lærer eller en trener. Anonymkode: d6917...2a2 Kanskje det, men andre kan brukes som referanse. Jeg er selv med å ansetter folk, og vi avviser ikke folk på grunn av referansene. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i en vanskelig situasjon, hvor jeg har havnet litt utenfor arbeidslivet en periode. Jeg har alltid hatt jobb tidligere, men de to siste jobbene jeg hadde endte litt brått, den ene måtte jeg slutte i øyeblikkelig, var en deltidsstilling, den andre ble jeg sykemeldt fra, og sa opp, for så å gå på aap. Har nå ingen referanse jeg kan bruke om det blir etterspurt. Har prøvd å bruke den ene referansen, men dessverre har det endt dårlig, og har aldri hørt noe mer etter de har snakket med referansepersonen. Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Har tips til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: cb2f2...187 Du kan absolutt bruke en kollega, lærer eller what ever spiller ingen rolle. Har selv gjort det flere ganger og fått jobben. Aldri oppgi noen som du er usikker på som tror kjem til å gi deg en dårlig referansene (Aldri) (Selv hvis du bitte litt er usikker =Nooo). Oppgi kun dem du vet og du er 100 % sikker på at de vil gi deg en bra referanse + snakk med de på forhånd før du oppgir de. Hvis vedkommende du oppgir er en kollega så kan du jukse litt og si at han/hun hadde en del ansvar på deg og blabla yknow. Så du trenger ikke akkurat si at det er en kollega finn på noe. Anonymkode: fa96e...4cb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 18 timer siden, stan skrev: Det trenger ikke være en tidligere sjef. En kollega, lærer, trener eller lignende kan også brukes. Faktum er at jeg har gode attester fra alle jobbene jeg har hatt, personlig skrevet, så skjønner ikke hvorfor de vil gi meg dårlige referanser, har alltid gjort en utrolig god jobb, det eneste er at det ble en brå slutt som sagt. Er det alltid at det ønskes referanse, eller kan det holde med gode attester? Jeg kjenner denne jobbsøkerprosessen stresser meg ekstremt. TS Anonymkode: cb2f2...187
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan absolutt bruke en kollega, lærer eller what ever spiller ingen rolle. Har selv gjort det flere ganger og fått jobben. Aldri oppgi noen som du er usikker på som tror kjem til å gi deg en dårlig referansene (Aldri) (Selv hvis du bitte litt er usikker =Nooo). Oppgi kun dem du vet og du er 100 % sikker på at de vil gi deg en bra referanse + snakk med de på forhånd før du oppgir de. Hvis vedkommende du oppgir er en kollega så kan du jukse litt og si at han/hun hadde en del ansvar på deg og blabla yknow. Så du trenger ikke akkurat si at det er en kollega finn på noe. Anonymkode: fa96e...4cb Det høres jo bra ut, men har ikke særlig kontakt med noen fra de gamle jobbene, så vet liksom ikke helt hvem jeg kan stole nok på til å bruke som referanse. Synes det er så vanskelig. Aner faktisk ikke hvem jeg kunne spurt. Har intervju på fredag, så haster jo litt. TS Anonymkode: cb2f2...187
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #8 Skrevet 9. april 2019 Min erfaring er at potensielle arbeidsgivere helst vil snakke med forrige overordnede. Jeg opplevde at noen ringte denne personen uten at jeg visste. Dumt, for det var akkurat denne sjefen som gjorde at jeg ønsket å slutte. Hadde senere praksisplass via NAV, og derfra fikk jeg solide og troverdige referanser. Og så ble det ny jobb... Anonymkode: c2e48...c89
stan Skrevet 9. april 2019 #9 Skrevet 9. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Faktum er at jeg har gode attester fra alle jobbene jeg har hatt, personlig skrevet, så skjønner ikke hvorfor de vil gi meg dårlige referanser, har alltid gjort en utrolig god jobb, det eneste er at det ble en brå slutt som sagt. Er det alltid at det ønskes referanse, eller kan det holde med gode attester? Jeg kjenner denne jobbsøkerprosessen stresser meg ekstremt. TS Anonymkode: cb2f2...187 Når det er kommet til siste runde i utvelgelsen, så er det referanser kontaktes. Det går an å forklare situasjonen, men jeg tenker det er bedre med litt gamle eller perifere referanser enn ingen. Men det kan være forskjellig dette fra sted til sted.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #10 Skrevet 9. april 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Faktum er at jeg har gode attester fra alle jobbene jeg har hatt, personlig skrevet, så skjønner ikke hvorfor de vil gi meg dårlige referanser, har alltid gjort en utrolig god jobb, det eneste er at det ble en brå slutt som sagt. Er det alltid at det ønskes referanse, eller kan det holde med gode attester? Jeg kjenner denne jobbsøkerprosessen stresser meg ekstremt. TS Anonymkode: cb2f2...187 Kanskje det kan være en idè å ta med de skrevne gode refereransene og gi dem den under intervjuet? Tror det viktigste vil være at du har gjort deg opp noen tanker om hva du vil si på intervjuet om fortiden din og at du ikke skammer deg over den. De fleste har forståelse for og klarer å se kvalitetene til en god arbeidstaker selv om historien ikke er helt plettfritt. Min erfaring er at det viktigste er at du viser at du er motivert og at de kan se deg som ei som passer inn i "flokken" deres. Gå med hevet hode og pust med magen. Jeg har som deg vært på AAP og i tillegg vært på praksis og har nå en fast jobb et annet sted. Har hele tiden jobbet beinhardt, gått utenfor komforsonen og selv vært aktiv i jobbsøker prosessen så det er mulig å lykkes med å få en jobb. Tror mye koker ned til mindsettet man har. I dag er jeg glad for de nei jeg fikk fordi det åpnet seg andre muligheter som ikke ville dukket opp hvis det hadde blitt ja med en gang og en jobb som kanskje ikke hadde gitt de mulighetene. Anonymkode: 58613...b75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå