Gå til innhold

NRK - innafor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om denne serien? Jeg synes den er veldig bra og belyser temaer som kan være vanskelig å snakke om. 

Jeg så nettopp episoden «monstrene og jeg», må si jeg ble ganske uvel da jeg så den. 

Anonymkode: eb7a8...2e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den mangler. For dårlige spørsmål, for dårlige svar (når de intervjuer fagpersoner). 

Anonymkode: 639d2...dfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler "innafor" har blitt noe helt annet nå enn hva konseptet var de første sesongene. Hvorfor endrer de ikke bare navn? Gått fra å være en programleder som utforsker ulike tema (subjektivt) til å bli mer insider-aktig.

Anonymkode: d4e08...0cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns de tar opp viktige tema, men med noe svak journalistikk. Litt usikker på om jeg liker miksen av personlig konflikt hos programlederen og hvordan de kommer frem til svaret sitt. Når temaene er såpass store og viktige for mange, mener jeg at de noen ganger mer leter etter bekreftelse som støtter det de egentlig ønsker å bestemme seg for, enn å være veldig kritisk. Og de dykker ikke nok ned i materialet for å komme til noe godt svar. Det er veldig tydelig at det er unge og uerfarne journalister i (noen) av programmene.

Anonymkode: 4b6a1...1e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde veldig sansen for sesong 1. Journalisten var tøff og gikk inn i veldig vanskelige problemstillinger. 

Nå har de brukt flere forskjellige journalister som jeg oppfatter som veldig like. Samme alder, alle jenter, og jobber i NRK. Den med genene rørte meg veldig, mens den med hun "arbeidsledige" ble jeg bare provosert av. Hun hadde jo hatt jobb, utenom 3 måneder, det er provoserende når man selv har gått opptil 2 år uten arbeid. Må også si at jeg ser på de fleste der som ganske privilegerte med gode jobber, så det treffer meg ikke.

Anonymkode: 2b5af...2bd

• Liker 4
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Synes det kom veldig godt frem i de nyeste episodene hvor lite seriøst ungdoms psykiske helse blir tatt. Jeg skjønner at politiet blir lei av å rykke ut til samme jenten 15 ganger på rad uten at noe skjer, det blir som historien om han som ropte ulv, men jeg synes ikke man kan tenke sånn når det kommer til unge menneskers liv. Jeg synes også at psykologer bør dra seg kraftig i nakkeskinnet med det der "hm" greiene sine. Det er jævlig respektløst. Jeg blir fly forbanna.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, snoren skrev:

Synes det kom veldig godt frem i de nyeste episodene hvor lite seriøst ungdoms psykiske helse blir tatt. Jeg skjønner at politiet blir lei av å rykke ut til samme jenten 15 ganger på rad uten at noe skjer, det blir som historien om han som ropte ulv, men jeg synes ikke man kan tenke sånn når det kommer til unge menneskers liv. Jeg synes også at psykologer bør dra seg kraftig i nakkeskinnet med det der "hm" greiene sine. Det er jævlig respektløst. Jeg blir fly forbanna.

Er det ny episode nå?

Anonymkode: 1f379...8fb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ny episode nå?

Anonymkode: 1f379...8fb

Ja to nye om unge jenter som har instagramkontoer hvor de deler tøffe hverdager og selvmordsforsøk med hverandre. Utrolig interessant. Vet om flere venner som har vært i dette miljøet og kjente til et av selvmordene 😞 Jævlig trist at unge jenters psykiske helse blir misoppfattet som et rop om oppmerksomhet

Skrevet

Jeg var vært i miljøet i 7 år. Heldigvis aldri delt selvskading/suicidale tanker og handlinger selv, men har vært mye forskjellig som er delt. Husker dagen en av de som ble nevnt tok livet sitt. Jeg var trøtt og ignorerte innlegget grytidlig om morgenen. Angret i flere år.

Det viktigste er å ruste opp psykiatrien nok for å hindre at like mange trekkes mot disse miljøene. Det er mye bra i miljøet, når det brukes konstruktivt og man er kritisk med hvem man involverer seg med (for egen helse), men det kan virkelig være fælt. 

Det er mine tanker om programmet iallfall.

Anonymkode: 06d22...220

Skrevet

Jeg syns programlederen ødelegger mye av programmet for meg. Syns hun alltid skal gjøre så mye ut av hvor vanskelig det er for henne å høre/se/oppleve alt. Liker bedre Louis Therox(?) sin journalist stil.

Anonymkode: 6d359...c2f

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns programlederen ødelegger mye av programmet for meg. Syns hun alltid skal gjøre så mye ut av hvor vanskelig det er for henne å høre/se/oppleve alt. Liker bedre Louis Therox(?) sin journalist stil.

Anonymkode: 6d359...c2f

Ja på en måte enig.. 

Dette var helt ekstremt tungt å se. Så må man bare tenke, hvor går det feil 😭 Hjertet mitt blør for disse ungdommene, hvordan de føler seg forlatt av hele systemet. Er det virkelig slik det skal være her til lands?? Psykiatrien trenger et løft. Synes uansett det er bra at det blir satt fokus på, dette miljøet tar virkelig flere liv enn det redder. Det må bli satt inn andre tiltak - NÅ.

Anonymkode: d58d8...327

• Liker 1
Skrevet

Det blir for lettvint å skylde på at psykiatrien gjør for lite. Dette er miljø som har eksistert før Instagram, og før sengeplasser ble fjernet. Før var det blogger, og før det (og fortsatt) var det inne på psyk avd, SMS til hverandre utenfor osv. Selv om noen finner trøst og støtte, er det et destruktivt miljø. 

Anonymkode: 07bcd...51c

Skrevet
On 4/9/2019 at 11:59 PM, AnonymBruker said:

Syns de tar opp viktige tema, men med noe svak journalistikk. Litt usikker på om jeg liker miksen av personlig konflikt hos programlederen og hvordan de kommer frem til svaret sitt. Når temaene er såpass store og viktige for mange, mener jeg at de noen ganger mer leter etter bekreftelse som støtter det de egentlig ønsker å bestemme seg for, enn å være veldig kritisk. Og de dykker ikke nok ned i materialet for å komme til noe godt svar. Det er veldig tydelig at det er unge og uerfarne journalister i (noen) av programmene.

Anonymkode: 4b6a1...1e6

Jeg misliker miksen, men serien er vel ment for tenåringer og det appellerer vel til dem?

....Har jeg antatt. Men om serien er for voksne også, så fremstår det som veldig useriøst og barnslig. 

8 hours ago, snoren said:

Mine to største tanker da jeg så intervjuet med behandlerne:

1. Om noen roper ulv 15 ganger så betyr det at det er en del av deres psykiske problemer, de har behov for den oppmerksomheten og det er psykisk. Akkurat slik det å være deprimert er psykisk, og det hjelper ikke ignorere de som har oppmerksomhetsbehov eller er deprimerte og tenke at de vil bli bedre av seg selv. Da må man ta tak i problemet slik at personen ikke roper ulv 15 ganger til. 

2. Om ungdommen føler seg avvist og ikke forstått, så er selvsagt terapien lagt opp feil ! Hva er galt med at ungdommen kanskje får litt ekstra "trøst" de første timene, for så at de gradvis lærer å bli mer selvstendige med tiden? Hvorfor skal man begynne rett på avansert behandling der man ikke annerkjenner ungdommen slik de trenger med en gang, noe som fører til at de ikke føler seg sett eller hørt? Noe blir selvsagt gjort feil når mange ungdommer dropper ut og/ eller ikke føler seg forstått. 

En tredje tanke er hvordan psykologene snakket for å unngå ta selvkritikk eller legge skylden på seg selv, samtidig som de forsøkte ordlegge seg på en "diplomatisk og forstående måte". Forstår godt at mennesker som går til de ville få fnatt og ikke følt seg hørt eller sett. Jeg syntes ikke de egentlig lyttet til det journalisten sa en gang, de hadde allerede bestemt seg for hva de skulle mene og hvordan de skulle angripe saken. Så om prosessen med pasientene er lik....

Anonymkode: 7cf3b...bed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...