AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Sønnen min på 2 år har vært vant til å bli levert til frokost kl 8 hver dag eller litt før de 6 mnd han har gått i barnehage. Sjeldent noe gråt eller misnøye. Nå har jeg gått ut i permisjon med babyen og jeg har da levert han kl 9.30 og det fungerer ikke. De andre barna er ute når han kommer og jeg kler på han og blir med han ut. Dessverre blir det bare gråt og spetakkel. Synes det er så vondt å gå fra han slik hver dag. De ansatte sier at han slutter etter noen minutter. Jeg vet at han trives i barnehagen så ikke det det går på. Hvis jeg har levert kl 8 fordi han har våknet grytidlig og er klar da så er det ingen gråt når jeg leverer. Da vinker han blid og fornøyd til meg når jeg går. Tenker at jeg kanskje bør tilstrebe å få levert han kl 8? Problemet da er at han kanskje må vekkes og morgenen blir litt mer stress. Hva tenker dere? Skal jeg bare gi det tid og håpe at han vender seg til å bli levert sent eller gå tilbake til vanlig tid? Tenker også at dagen blir veldig lang vis jeg leverer kl 8 mtp at jeg uansett er hjemme. Han sover fra kl 12-14 og spiser frukt kl 15. Om jeg henter før frukten blir det bråk men vis jeg henter ca 15.15 blir han blid og fornøyd med hjem. Noen som har noen tanker om hva dere ville ha gjort? Anonymkode: 7c6ae...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Små barn liker rutiner, og faste holdepunkter. Det å få søsken er en stor omveltning for en liten tass, så jeg tenker at det å opprettholde de rutinene han er vant med, er fint. Han syns kanskje det er fint å komme tidlig, komme i lek med venner, og gjøre som han er vant med, for å så ut, istede for å bli "kastet" rett ut i lek når han endelig kommer. Jeg ville levert 8, om det er det han er vant med, og det han liker. Bedre det enn grining. Tid er kjernetiden? Kunne du levert nærmere halv9? Sånn at han får leke litt før han skal ut. Anonymkode: 1b3d4...4d3 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Har du prøvd en mellomting mellom 8 og 9.30? Kan det hjelpe å være der 8.30? Hvis han sover 2 timer synes jeg ikke 8.30-15.15 er så lenge... Anonymkode: fd0e0...68a 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 Jeg banner sikkert i kirka nå, men jeg ville levert og hentet på de tidspunktene han gir minst uttrykk for misnøye på, så lenge han ikke virker for sliten på ettermiddagene. Jeg har et barn på omtrent samme alder, og har gått sykemeldt i en periode. Kjente på "skammen" over å ha barnet i barnehage tilnærmet full dag når jeg var hjemme, og savnet barnet mye, og prøvde å lette på det med å levere sent og hente tidlig. Det ble ikke til det beste for barnet! Så ja. Jeg leverer slik at barnet får med seg frokost og får med seg avslutningen på dagen sammen med de andre. Så får jeg heller være litt ekstra kul og oppmerksom mamma på ettermiddagen fordi jeg har fått et avbrekk. Anonymkode: ff36d...685 15
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Små barn liker rutiner, og faste holdepunkter. Det å få søsken er en stor omveltning for en liten tass, så jeg tenker at det å opprettholde de rutinene han er vant med, er fint. Han syns kanskje det er fint å komme tidlig, komme i lek med venner, og gjøre som han er vant med, for å så ut, istede for å bli "kastet" rett ut i lek når han endelig kommer. Jeg ville levert 8, om det er det han er vant med, og det han liker. Bedre det enn grining. Tid er kjernetiden? Kunne du levert nærmere halv9? Sånn at han får leke litt før han skal ut. Anonymkode: 1b3d4...4d3 De spiser frokost kl 8 og han trives med å komme til frokost og sette seg med de andre barna. 8.30 er frokosten over og de begynner å kle på de første barna. Har levert da før og da må jeg bare kle på han og han rekker ikke leke. Så egentlig like mye bråk å levere 8.30 som 9.30 dessverre. Kjernetiden er fra 9.30-14.00 Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd en mellomting mellom 8 og 9.30? Kan det hjelpe å være der 8.30? Hvis han sover 2 timer synes jeg ikke 8.30-15.15 er så lenge... Anonymkode: fd0e0...68a Ja det har jeg prøvd og det går like ille fordi da er de ferdig med frokost og på vei ut. Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg banner sikkert i kirka nå, men jeg ville levert og hentet på de tidspunktene han gir minst uttrykk for misnøye på, så lenge han ikke virker for sliten på ettermiddagene. Jeg har et barn på omtrent samme alder, og har gått sykemeldt i en periode. Kjente på "skammen" over å ha barnet i barnehage tilnærmet full dag når jeg var hjemme, og savnet barnet mye, og prøvde å lette på det med å levere sent og hente tidlig. Det ble ikke til det beste for barnet! Så ja. Jeg leverer slik at barnet får med seg frokost og får med seg avslutningen på dagen sammen med de andre. Så får jeg heller være litt ekstra kul og oppmerksom mamma på ettermiddagen fordi jeg har fått et avbrekk. Anonymkode: ff36d...685 Jeg kjenner på det selv. Men vet at det beste for han er å være i barnehagen. Jeg er nå hjemme med babyen på fire uker som har kolikk så jeg sover veldig lite på natten. Må derfor hente meg inn igjen på dagen. I tillegg går dagen til å bytte masse bæsjebleier,amme og bysse. Så jeg prøver å levere han med god samvittighet men skjønner absolutt hvordan du føler det. Må bare prøve å komme meg opp tidligere så jeg rekker å levere kl 8. Er bare så trøtt etter natten 😂 babyen sovner rundt kl 05-06 etter noen timer med skriking og da sover vi til rundt kl 8 før storebror våkner. Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 Er det et alternativ at far leverer eldstemann i barnehagen til frokost kl 8, og så kan du heller ha det rolig med baby om morgenen og så eventuelt hente litt tidligere? Anonymkode: bd379...62d 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner på det selv. Men vet at det beste for han er å være i barnehagen. Jeg er nå hjemme med babyen på fire uker som har kolikk så jeg sover veldig lite på natten. Må derfor hente meg inn igjen på dagen. I tillegg går dagen til å bytte masse bæsjebleier,amme og bysse. Så jeg prøver å levere han med god samvittighet men skjønner absolutt hvordan du føler det. Må bare prøve å komme meg opp tidligere så jeg rekker å levere kl 8. Er bare så trøtt etter natten 😂 babyen sovner rundt kl 05-06 etter noen timer med skriking og da sover vi til rundt kl 8 før storebror våkner. Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6 Det skjønner jeg så godt at du har behov for! Kolikk er jammen ikke å spøke med. Og jeg visste faktisk ikke at det var en "greie" å ha det største barnet hjemme med når man fikk nummer to og var i permisjon, før jeg selv fikk barn og vennene mine begynte å få nummer to. For meg gir det ikke så mye mening - sånn utover at man selvsagt vil være mye sammen med barna sine. Nummer en fikk jo din fulle oppmerksomhet i permisjonen, så det burde vel også nummer to få? Og det er vel ikke noe enklere å være nybakt mamma i permisjon når man i tillegg har et eldre barn å ta seg av? Jeg synes du skal levere han med god samvittighet, han trives best med rutiner på dagtid, og nyter nok god av en litt mer uthvilt mamma på ettermiddag. Anonymkode: ff36d...685 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det et alternativ at far leverer eldstemann i barnehagen til frokost kl 8, og så kan du heller ha det rolig med baby om morgenen og så eventuelt hente litt tidligere? Anonymkode: bd379...62d Han kan levere men da må han levere kl 7 og det synes jeg blir veldig tidlig når jeg er hjemme. Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6
Nuwanda2 Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 Min eldste likte å komme tidlig i barnehagen fordi da var det færre barn der. (dvs rett rundt kl 8). Vi fortsatte med dette da nestemann ble født, fordi vi så at det fungerte helt klart best for eldstemann. Ikke gråting etc om vi leverte tidlig. Minstemann er skikkelig b-menneske og var veeeeldig ofte i bhg i pysj i bilstolen sin Tatt ut av senga, noen ganger skiftet bleie på, men ikke alltid, satt i bilstol og våknet litt etter litt da vi var i barnehagen. Det var den løsningen som fungerte best for oss.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjønner jeg så godt at du har behov for! Kolikk er jammen ikke å spøke med. Og jeg visste faktisk ikke at det var en "greie" å ha det største barnet hjemme med når man fikk nummer to og var i permisjon, før jeg selv fikk barn og vennene mine begynte å få nummer to. For meg gir det ikke så mye mening - sånn utover at man selvsagt vil være mye sammen med barna sine. Nummer en fikk jo din fulle oppmerksomhet i permisjonen, så det burde vel også nummer to få? Og det er vel ikke noe enklere å være nybakt mamma i permisjon når man i tillegg har et eldre barn å ta seg av? Jeg synes du skal levere han med god samvittighet, han trives best med rutiner på dagtid, og nyter nok god av en litt mer uthvilt mamma på ettermiddag. Anonymkode: ff36d...685 Dette er faktisk barn nr 3 😂 Jeg hadde ikke orket å ha to åringen hjemme på fast basis nei. Mange klarer det men jeg er ikke så flink til å koordinere en baby og toåring😂 synes morgener og ettermiddagene er kompliserte nok. Mulig det blir enklere når vi kommer i litt mer rutiner mtp søvn og babyen. Men all ære til de som får det til. Jeg er bare ikke en av de 😂 Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 4 minutter siden, Nuwanda2 skrev: Min eldste likte å komme tidlig i barnehagen fordi da var det færre barn der. (dvs rett rundt kl 8). Vi fortsatte med dette da nestemann ble født, fordi vi så at det fungerte helt klart best for eldstemann. Ikke gråting etc om vi leverte tidlig. Minstemann er skikkelig b-menneske og var veeeeldig ofte i bhg i pysj i bilstolen sin Tatt ut av senga, noen ganger skiftet bleie på, men ikke alltid, satt i bilstol og våknet litt etter litt da vi var i barnehagen. Det var den løsningen som fungerte best for oss. Høres ut som vår det. Han liker best å komme tidlig. Tok det opp med ped leder men hun synes ikke det var noe poeng å komme tidlig for han sluttet å gråte etter noen minutter. Men jeg føler selv at han får en bedre start på dagen da. Minstemann sover til ca kl 9 så da ser jeg for meg at vi må gjøre det likt. Rett i bilstolen etter bleie og i pysjen. Det hadde funket det 😊 Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6 1
solmåneogstjerner Skrevet 8. april 2019 #14 Skrevet 8. april 2019 Min erfaring er at det er best å levere tidlig. Da er det roligere, det er ikke så mange barn enda. Jeg har nesten alltid opplevd spetakkel når jeg har levert sent, da er liksom alle på plass og de er i gang med sine ting. Tidligere er det færre barn og de voksne har mer tid siden de ikke er i gang med aktivitetene og utetiden enda. Om du ønsker at barnet skal få være mer hjemme nå så ville jeg heller hentet tidlig, evt hatt en dag hjemme av og til. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 Har en 2-åring selv og nummer to er rett rundt hjørnet. Vår bhg har også frokost fra 8-830, og jeg kommer til å fortsette å levere før 8 når jeg går ut i perm, sånn i all hovedsak. Rett og slett fordi han responderer best på å holde rutinene sine. Jobber turnus der jeg innimellom har en uke fri, men gjør som vanlig disse ukene, bortsett fra at jeg henter 15 i stedet for 1530. Har ingen dårlig samvittighet for å levere en unge i bhg som tydelig synes det er fint, og det synes jeg ikke du skal heller. Anonymkode: 861d9...60c 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Min erfaring er at det er best å levere tidlig. Da er det roligere, det er ikke så mange barn enda. Jeg har nesten alltid opplevd spetakkel når jeg har levert sent, da er liksom alle på plass og de er i gang med sine ting. Tidligere er det færre barn og de voksne har mer tid siden de ikke er i gang med aktivitetene og utetiden enda. Om du ønsker at barnet skal få være mer hjemme nå så ville jeg heller hentet tidlig, evt hatt en dag hjemme av og til. Hente tidlig funker like dårlig. Dvs hente før kl 15.15 blir bare tull. Han sover til kl 14 og må ha med seg litt frukt og lek før jeg kommer. Har ikke overskudd til å ha han hjemme akkurat nå men kanskje senere når nettene er litt mer stabile. Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6
solmåneogstjerner Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hente tidlig funker like dårlig. Dvs hente før kl 15.15 blir bare tull. Han sover til kl 14 og må ha med seg litt frukt og lek før jeg kommer. Har ikke overskudd til å ha han hjemme akkurat nå men kanskje senere når nettene er litt mer stabile. Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6 Men da lar du være å hente tidligere enn du pleier. Mine ble gjerne hentet 16-16.30 normalt sett. Og litt tidligere når det var mulig. Men du henter jo allerede forholdsvis tidlig. Selvsagt må man tenke på rutinene. Prøve å få alt til å passe. Han er jo så liten at han sover en del av tiden uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Men da lar du være å hente tidligere enn du pleier. Mine ble gjerne hentet 16-16.30 normalt sett. Og litt tidligere når det var mulig. Men du henter jo allerede forholdsvis tidlig. Selvsagt må man tenke på rutinene. Prøve å få alt til å passe. Han er jo så liten at han sover en del av tiden uansett. Ja er bare jeg som føler at jeg bør gi han korte dager nå som jeg er hjemme og så er det så synd at han har det bedre sånn som det var. Når jeg var i jobb var han i barnehagen fra kl 7/8-16-16.30 hver dag. Uansett kan jeg fortsette å hente tidligere enn før så det får være bra nok. Ts Anonymkode: 7c6ae...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #19 Skrevet 8. april 2019 Jeg leverer halv ni og henter tre hver dag selv om jobben gir meg muligheten til å både levere senere og hente tidligere. Ungene trives mye bedre med det og jeg har slått meg til ro med at rutinen er bedre for de enn en time eller to mindre i barnehagen (hadde tenkt annerledes om de hadde veldig lange dager fra før av). Hvis du er hjemme er det kanskje bedre å hente tidligere hvis du vil gi han kortere dager? Anonymkode: 6374b...017
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 Med en så liten baby hjemme hadde jeg ikke stresset med kortere dager helt enda. Følg rutinen til eldstemann, og så går det seg til etterhvert. Godt mulig han vil syns det er stas å bli hentet tidlig når du har med en baby som er litt mer våken og aktiv. Anonymkode: 0a849...a82 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå