Gå til innhold

skattekonsekvenser av salg til barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper noen med skattekunnskap kan svare meg på følgende :

Jeg har en bolig som er taksert til 3 000 000,-. Jeg har ikke bodd i boligen de 12 av de siste 24 mnd, men leid den ut til sønnen min etter reglene om utleie i "nære relasjoner". Nå ønsker sønnen min å kjøpe boligen, hvilket er helt greit for meg. Jeg har mulighet til å la han overta boligen under takst, og også under det jeg opprinnelig ga for den. Dette blir forskudd på arv. 

I en "vanlig" situasjon, ville det å selge boligen uten botid, medføre enten skatt på gevinst, eller mulighet til å trekke i fra tapet. Men dette er jo ikke en vanlig situasjon. Totalt sett overtar han den til takst, men hans faktiske innbetalte beløp, og det som da også føres på dokumentasjonen til kartverket, blir under både markedspris og det jeg opprinnelig betalte. Boligen er en leilighet i borettslag, og dette blir altså en overføring av andel.

Spørsmålet blir hvordan dette blir skattemessig. Vil skatteetaten mene at jeg har hatt gevinst ? Hva han får som forskudd på arv er jo en sak mellom han og meg. Vil det være bedre i så fall å kalle det en gave ? Jeg tar det som en selvfølge at jeg ikke trekke "tapet" av på skatten. 

Jeg ønsker ikke å sende spørsmålet til skatteetaten, da det lett kan oppfattes som skatteplanlegging. Det er det for så vidt, men mest av alt er det et ønske om å forstå konsekvensene av valgene vi tar, før vi har tatt de.

Noen som kan gi meg svar, basert på faktisk kunnskap og ikke "Jeg mener at...."

Anonymkode: ce23b...72d

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat.

Anonymkode: 0feb1...f3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg fant litt svar på dette selv. Slik jeg forstår det, vil sønnen min i dette tilfelle overta boligen som delvis kjøp, delvis gave. Han vil overta den med min opprinnelige kjøpesum som "inngangsverdi", og om han da hadde solgt den videre ganske kjapt, ville han mest sannsynlig måtte betale gevinstsskatt. Men ettersom han planlegger å bo der , vil han etter ett års eiertid være i en situasjon der han kan selge (om han vil), uten å skatte på gevinst. 

Slik jeg da forstår det, har ikke dette noen konsekvenser for meg skattemessig. Og for han har det for så vidt heller ingen negative konsekvenser, ettersom han ønsker å overta for å bo, ikke for å selge.

Har jeg forstått det riktig ?

Anonymkode: ce23b...72d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...