AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Vil ikke gå inn på hva det gjelder, men det er en sak de først sa de ikke hadde med å gjøre og som jeg måtte løse opp i selv, men så har ikke det latt seg gjøre, og da har jeg alltid forstått det sånn at Fylkesmannen i hvert fall har plikt på å svare? Ift hva jeg da skal gjøre videre? Tar jeg helt feil? Kan de velge å avvise mennesker som klager inn etater fordi de selv mener de ikke har med det å gjøre? Synes det virker rart. Anonymkode: 56bbc...242
Million Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 (endret) " Kan de velge å avvise mennesker som klager inn etater fordi de selv mener de ikke har med det å gjøre? " De har sine ansvarsområder og arbeidsområder. Det er ikke noe de finner på og si fordi de ikke har lyst å ta i saken, så det er ikke sånn at "de selv mener de ikke har med det å gjøre". Enten har de ansvaret for det nedfelt i fylkeskommunale bestemmelser, eller så har de det ikke. Hvilken etat er det du skal klage på, kan du si såpass? Endret 8. april 2019 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Man kan da ikke sende spørsmål om hva som helst til en offentlig etat og forvente et svar om hva man bør gjøre dersom dette er noe de overhode ikke har noe med. Anonymkode: b64df...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 34 minutter siden, Million said: " Kan de velge å avvise mennesker som klager inn etater fordi de selv mener de ikke har med det å gjøre? " De har sine ansvarsområder og arbeidsområder. Det er ikke noe de finner på og si fordi de ikke har lyst å ta i saken, så det er ikke sånn at "de selv mener de ikke har med det å gjøre". Enten har de ansvaret for det nedfelt i fylkeskommunale bestemmelser, eller så har de det ikke. Hvilken etat er det du skal klage på, kan du si såpass? Slik jeg har fortstått det er fylkesmannen øverste myndighet, og kommer man ingen vei i en klagesak er de en siste løsning. De tar derimot ikke saker som ikke har vært klaget inn til etaten det gjelder først. Enten har de ansvaret for det nedfelt i fylkeskommunale bestemmelser, eller så har de det ikke. Og så følger jeg deg så absolutt på denne her, men som en person som dessverre har opplevd mer enn et menneske bør har jeg opplevd konstant likgyldighet, ansvarsfraskrivelse og dårlige rutiner i møte med det offentlige. Gjentatte ganger. Så jeg har dessverre svært lite tillit igjen til dem, og ønsket derfor bare å vite hva loven sier. Anonymkode: 56bbc...242
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 45 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan da ikke sende spørsmål om hva som helst til en offentlig etat og forvente et svar om hva man bør gjøre dersom dette er noe de overhode ikke har noe med. Anonymkode: b64df...c9c Så jeg kan ikke be fylkesmannen om hvilken smøring jeg skal bruke på skia? Ikke rart de da ikke har svart. Takk for et svært hyggelig og lærerikt svar! Anonymkode: 56bbc...242
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 49 minutter siden, Million skrev: " Kan de velge å avvise mennesker som klager inn etater fordi de selv mener de ikke har med det å gjøre? " De har sine ansvarsområder og arbeidsområder. Det er ikke noe de finner på og si fordi de ikke har lyst å ta i saken, så det er ikke sånn at "de selv mener de ikke har med det å gjøre". Enten har de ansvaret for det nedfelt i fylkeskommunale bestemmelser, eller så har de det ikke. Hvilken etat er det du skal klage på, kan du si såpass? Fylkesmannen = staten. Fylkeskommunen = fylkeskommunen. To forskjellige offentlige instanser. Til TS: du har rett på svar. Fylkesmannen plikter på overholde forvaltningsloven, akkurat som kommunene og fylkeskommunene også må. Hvis du har en henvendelse som IKKE er inn under fylkesmannens myndighetsområde, skal de gi deg svar om at det ikke er deres sak. Hvis det ER fylkesmannens sak, skal de behandle saken etter gjeldende regelverk. De plikter også å informere deg om saksbehandlingstiden dersom den er lang. MEN: hvis det du egentlig klager på er en kommunal tjeneste, der fylkesmannen er klageinstans, SKAL du sende klagen til kommunen. Da er det kommunen som sender klagen videre etter at de først har tatt stilling til klagen selv. Hvis du har fått et svar om at det er en privatrettslig sak, eller noe som ikke har noe med fylkesmannen å gjøre, så nytter det ikke å klage til fylkesmannen uansett om du har forsøkt å rette opp i det selv eller ikke. Hvis det handler om noe som har med offentlig forvaltning å gjøre, KAN det hende at Sivilombudsmannen er veien å gå. Hvis ikke er det rettsapparatet. Anonymkode: 20c9d...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke gå inn på hva det gjelder, men det er en sak de først sa de ikke hadde med å gjøre og som jeg måtte løse opp i selv, men så har ikke det latt seg gjøre, og da har jeg alltid forstått det sånn at Fylkesmannen i hvert fall har plikt på å svare? Ift hva jeg da skal gjøre videre? Tar jeg helt feil? Kan de velge å avvise mennesker som klager inn etater fordi de selv mener de ikke har med det å gjøre? Synes det virker rart. Anonymkode: 56bbc...242 Går du på apoteket og insisterer på at de skal selge deg blomster? Når du får opplyst at apoteket ikke selger blomster, aksepterer du da beskjeden eller starter du å kverrulere? Forstår du her sammenligningen? Altså, du har fått beskjed om at Fylkesmannen ikke kan hjelpe, da kan de ikke hjelpe. Skaff deg en advokat til å løse problemene dine eller en psykiater dersom problemet ligger i din forståelse av verden. Anonymkode: b36bb...ca4 1
Gjest Freya Sand Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Går du på apoteket og insisterer på at de skal selge deg blomster? Når du får opplyst at apoteket ikke selger blomster, aksepterer du da beskjeden eller starter du å kverrulere? Forstår du her sammenligningen? Altså, du har fått beskjed om at Fylkesmannen ikke kan hjelpe, da kan de ikke hjelpe. Skaff deg en advokat til å løse problemene dine eller en psykiater dersom problemet ligger i din forståelse av verden. Anonymkode: b36bb...ca4 Det staves kverulere, ikke kverrulere. Og så står det ingenting om at TS kverulerer, hen spør om om hvorfor hen ikke får svar fra fylkesmannen og om hen burde ha forventet seg det. Sammenligningen din er derfor helt på jordet. 10 hours ago, AnonymBruker said: Vil ikke gå inn på hva det gjelder, men det er en sak de først sa de ikke hadde med å gjøre og som jeg måtte løse opp i selv, men så har ikke det latt seg gjøre, og da har jeg alltid forstått det sånn at Fylkesmannen i hvert fall har plikt på å svare? Ift hva jeg da skal gjøre videre? Tar jeg helt feil? Kan de velge å avvise mennesker som klager inn etater fordi de selv mener de ikke har med det å gjøre? Synes det virker rart. Anonymkode: 56bbc...242 TS, det er mange på KG som bare sitter og svarer på måfå (er min erfaring). Se for deg Trygdebeistet i NRK-programmet Trygdekontoret - Thomas Seltzer tullet engang med at Trygdebeistet har 90 prosent av profilene på KG. Så et lite tips: Ikke ta det personlig 😊 For å svare på spørsmålet ditt: Fylkesmannen har plikt på å opplyse deg om hva du skal gjøre videre. Får du ikke svar kan du klage dette inn til sivilombudsmannen. Kan de heller ikke hjelpe deg er advokat eneste utvei. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 Just now, Freya Sand said: Det staves kverulere, ikke kverrulere. Og så står det ingenting om at TS kverulerer, hen spør om om hvorfor hen ikke får svar fra fylkesmannen og om hen burde ha forventet seg det. Sammenligningen din er derfor helt på jordet. TS, det er mange på KG som bare sitter og svarer på måfå (er min erfaring). Se for deg Trygdebeistet i NRK-programmet Trygdekontoret - Thomas Seltzer tullet engang med at Trygdebeistet har 90 prosent av profilene på KG. Så et lite tips: Ikke ta det personlig 😊 For å svare på spørsmålet ditt: Fylkesmannen har plikt på å opplyse deg om hva du skal gjøre videre. Får du ikke svar kan du klage dette inn til sivilombudsmannen. Kan de heller ikke hjelpe deg er advokat eneste utvei. Lykke til! Takk for svar, advokat har jeg dessverre ikke råd til, så da får jeg vel bare anse denne saken som over. Det er langt mellom de varsomme meldingene her inne, så det er godt å bli minnet på hvem som faktisk sitter og svarer (stort sett). Anonymkode: 56bbc...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå