Gå til innhold

Pensjonskapitalbevis i SpareBank1 er sinnsykt dyrt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem i allverden er villige til å betale 565 kroner i året for "administrasjon"? Samlet gebyr for meg for et pensjonskapitalbevis ble rundt 5%. Det er jo helt absurd. Jeg vil jo tape penger mot inflasjonen.

Selv IPS-kontoene tar de 0.1% + 1.15% i gebyr. Det er jo absurd høyt. Man kan få samme risikoprofil hos nordnet for 0.1%.

Jeg synes det er moralsk forkastelig å rane pensjonen til folk for egen vinning. 

I løpet av 30 år vil jeg jo ha tapt 90 000 kroner i pensjon (hvis man regner med 4% avkastning over inflasjon). Med nedgangstider vil jo gebyret spise opp pensjonen til den når 10 000 kroner (da reduseres gebyret forholdsmessig).

Hvis du har pensjonskapitalbevis i SpareBank1 bør du flytte det umiddelbart! De griske gribbene raner deg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såg det selv! Skal flyttes! 

Anonymkode: 2d845...2ac

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Såg det selv! Skal flyttes! 

Hvem flytter du til? Det ser ut som det er sånn 6-7 tilbydere som ikke har "administrasjonsgebyr" (noe som er fjottete, jeg kunne administrert 5.5 millioner pensjoner på tre servere som koster slikk og ingenting). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ingen ips gebyr hos Nordnet. Jeg har foreløpig lastet opp min ips konto der med Gambak fond.

Anonymkode: fa801...833

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvem flytter du til? Det ser ut som det er sånn 6-7 tilbydere som ikke har "administrasjonsgebyr" (noe som er fjottete, jeg kunne administrert 5.5 millioner pensjoner på tre servere som koster slikk og ingenting). 

Vet ikke helt. https://www.finansportalen.no/pensjon/pensjonskapitalbevis/

Det er mange å velge mellom

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ingen ips gebyr hos Nordnet. Jeg har foreløpig lastet opp min ips konto der med Gambak fond.

Anonymkode: fa801...833

Må absolutt sjekkes!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt. https://www.finansportalen.no/pensjon/pensjonskapitalbevis/

Det er mange å velge mellom

Må absolutt sjekkes!

4 stykker som ikke tar meningsløse gebyr. KLP er vel begernset for de som har pensjon derfra. Duvi kan du ikke sette sammen portifolio selv (som tvinger deg til sånn 0.65% forvaltningsgebyr hvis jeg husker riktig). 

Skagen tvinger deg visst til 1.43% forvaltningsgebyr hvis du skal ha 100% aksjer. 

Nordnet er den eneste der jeg klarer å få gebyr under 0.1%. 

AnonymBruker
Skrevet

KLP er ikke begrenset til de som har pensjon når det kommer til pensjonskapitalbevis. Mange som ikke har pensjon i KLP som har flyttet pensjonskapitalbevisene sine dit (vet det siden jeg jobbet der tidligere) :) 

Anonymkode: 5abb3...1e7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

4 stykker som ikke tar meningsløse gebyr. KLP er vel begernset for de som har pensjon derfra. Duvi kan du ikke sette sammen portifolio selv (som tvinger deg til sånn 0.65% forvaltningsgebyr hvis jeg husker riktig). 

Skagen tvinger deg visst til 1.43% forvaltningsgebyr hvis du skal ha 100% aksjer. 

Nordnet er den eneste der jeg klarer å få gebyr under 0.1%. 

Nordnet virker mest lovende ja. Da er det å sende inn flyttemelding til dem :)

Skrevet

Fra 2021 blir det uansett slutt på PKB’er, da samles alle slike i en pensjonskonto :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...