AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Min datter på 18 mnd begynte i bhg for snart 6 uker siden og har enda ikke vært 1 minutt ute... er dette normalt? Ingen av barna på avdelingen hennes får være ute, så det er ikke bare henne. Først var det vist for glatt ute, og nå er det for vått.. Ungen elsker å være ute, så hver dag etter bhg er vi ute og leker lenge for at hun skal få behovene sine dekket... Hba kan jeg gjøre? Jeg prøvde å spørre en av de ansatte men fikk da høre at det var for gjørmete ute Anonymkode: c46cc...bd3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Det høres veldig rart ut, mine har begynt i barnehagen når de var mindre enn din, og de er ute hver eneste dag med mindre det er noe ekstraordinært. Når det var mye is i vinter tok de strikkesokker utenpå skoene slik at de ikke skulle skli. Vi bor i Bergen, så det er stort sett alltid vått her, har to sett med regntøy i barnehagen, slik at de har ekstra. På dager hvor det er opplett er de ute flere ganger. Jeg hadde ikke syntes at dette var greit i det hele tatt, jeg ville tatt det opp med enten fau eller styrer, siden de ansatte ikke bryr seg, og om det ikke hadde blitt bedring ville jeg vurdert å bytte barnehage. Anonymkode: 5ea55...495 9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Jøss. I vår barnehage er alle ute hver dag. I snø, gjørme, regn og all slags vær. Hvis det er ekstremt glatt har det vel kanskje hendt at de aller minste ikke går ut før de har strødd... så de venter en halvtimes tid Anonymkode: 15ff7...92e 4
Biloba Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 Hvis ingen er ute på 6 uker er det helt klart feil, og handler bare om de ansattes komfort. Rammeplanen for barnehager ligger på nett. Du kan lese der at barnehagen skal tilrettelegge for lek og mestring både ute og inne. 15
Frostrose Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 I min datters barnehage er ikke de under 2 år ute om det er glatt, eller dammer over 10 cm høye. Dette pga. sikkerheten. Ellers er de ute nesten hver dag. 2
Ulrikke Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 Høres veldig rart ut. Jobber i barnehage, og selv de minste er ute om det ikke er kjempeglatt eller regner sidelengs... Gjørme medfører moro for barna, møkk for ansatte og mer vask på foreldrene! Ingen grunn til å ikke være ute! 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 De skal være nok ansatte til at småbarna kan være ute hver dag. Kun veldig spesielle omstendigheter holdt de seg inne i vår barnehage, som hålke hvor de ikke gikk å stå på føttene overhode. Litt glatt er greit, de strødde. Svar at barnet har regntøy så vått er ikke noe problem. Og jeg ville tatt det opp med styrer. Anonymkode: 07ecf...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 Det var kun få dager de var inne alle sammen. Noen ganger holdt barnehagen inne de aller minste om det feks var for kaldt pluss veldig kald vind. Anonymkode: c5f92...ad8 1
-Missi- Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 Før man tar det opp med styrer er det lurt å ta det opp med pedagogisk leder på avdelingen. Det er ikke sikkert beskjeden har gått videre om den er gitt til en av assistentene. En tur ut vær dag burde alle få til. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 Sønnen min starta i bhg når han var 11 måneder, og er mye ute. Om det er veldig ruskete vær, og de er ansatte nok, kan de holde de yngste inne, de som ikke går, og fort blir kalde. Samt om det er 10-eller kaldere, eller veldig kald vind. De minste i min sønns barnehage går ikke enda, så de blir veldig stillesittende. Så har forståelse for at de er litt mer inne, men om de hadde vært inne konstant i 6 uker, da hadde jeg steila altså. Vi bor i Norge, ikke syden. Men mange utenlandske tursiter synes det er rart å se bhg-barn ute, for det er de ikke vant med. Anonymkode: 02aeb...744 4
Gjest NotYou Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 Med mindre det er skikkelig surt og kaldt så er det rart. Alle bør ute en tur i løpet av dagen. 2åringen vår elsker å være ute. De er alltid ute fra 9.00 og til lunsjen. Ellers får de velge litt på slutten av dagen etter dupp og fruktmåltid. Min sier visst alltid «utee», så vi henter han nesten aldri inne Kan ikke fatte at de ansatte syns det er mer komfor å være inne heller. Før utdanninga mi jobbet jeg i barnehage selv, og det er jo MYE bedre å være ute når det kryr med barn rundt deg 😅
Thyra Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min datter på 18 mnd begynte i bhg for snart 6 uker siden og har enda ikke vært 1 minutt ute... er dette normalt? Ingen av barna på avdelingen hennes får være ute, så det er ikke bare henne. Først var det vist for glatt ute, og nå er det for vått.. Ungen elsker å være ute, så hver dag etter bhg er vi ute og leker lenge for at hun skal få behovene sine dekket... Hba kan jeg gjøre? Jeg prøvde å spørre en av de ansatte men fikk da høre at det var for gjørmete ute Anonymkode: c46cc...bd3 At det var for glatt, kan jeg skjønne. Det går på sikkerheten. Så små barn har ikke noe ute på blankisen å gjøre. De ansatre har ikke mulighet til å fotfølge alle barna og passe på at de ikke faller og slår ut tenner eller dunker bakhodet i blankisen og får hjernerystelse. Men for vått og gjørmete? Det er da helt normalt at barna blir våte og skitne i barnehagen. Om de da ikke har mange andre foreldre som ytrer ønske om at de skal holde seg inn på slike dager og blir sure om barna deres blir våte og møkkete. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 Trodde det var lov pålaggt at barna skulle være ute, i så mange timer. Anonymkode: 8a436...f84
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #14 Skrevet 8. april 2019 Jeg føler jeg vasker yttertøy døgnet rundt på vår og høst. Og gleder meg til gresset gror godt inn. Men.. Minste har vært ute i gjørma også, hver dag og kommer hjem med votter, dress eller regntøy og sko som trenger vask og tørk på daglig basis. Høres så rart ut. Anonymkode: 5aece...efe 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 Vet det finnes barnehager som er sånn, jeg ville bare byttet for det er liten sjanse for å få forandret dem. Sønnen min gikk i en sånn en før, og vi tok det opp gang på gang. ALT var en unnskyldning for å være inne, et vindpust, et par regndråper, et barn som hadde vondt i lilletåa... Husker spesielt en dag, det var vel omtrent på denne tiden av året. Strålende sol, helt bart og varmt, og jeg og mannen snakket om at i dag MÅ de vel ha vært ute. Kom dit for å hente, og alle var inne og hadde vært det hele dagen, for da hadde de vasket alt yttertøyet dagen før slik at det var vått. (Barnehagen vasket alle barnas yttertøy.) Det var da vi skjønte at her var det ikke håp. Fikk heldigvis plass i en ny barnehage, og der var de ute hver eneste dag og på tur i skogen to dager i uka. Anonymkode: b747e...78d 3
Sirah Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 Det høres veldig rart ut TS. Jeg trodde barna var ute uansett med mindre det nesten er orkan.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 38 minutter siden, Sirah said: Det høres veldig rart ut TS. Jeg trodde barna var ute uansett med mindre det nesten er orkan. I de fleste barnehager er de det, men det finnes fortsatt dårlige barnehager altså. Anonymkode: b747e...78d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 I vår barnehage er ikke småbarnsavdelingen ute hvis det er enorme mengder snø eller glatt. Nå i vinter har det dessverre ført til at de ikke har vært ute på sikkert tre måneder. Det er rett og slett ikke ansvarlig å ta de med ut når man omtrent ikke kommer fram på plassen der. Vått derimot, har jeg aldri hørt argumenter om. Anonymkode: 265df...412 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #19 Skrevet 8. april 2019 Synes det høres ut som dårlige unnskyldninger for late ansatte. For vått?? 🙄 Her er dem ute omtrent uansett vær, og vi bor i nord-Norge! Anonymkode: 2c1ea...81a 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 Jeg hadde snakket med styrer, og om det virkelig er sant, så hadde jeg tatt det opp med barnehagesjefen i kommunen. Anonymkode: c4bfb...e23 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå