Gå til innhold

Bivirkninger av prednisolon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når gikk dine bivirkninger av prednisolon vekk? 

Anonymkode: 8d4d3...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke bivirkninger sikter du til?

Jeg slet ikke mye med bivirkninger, annet enn at jeg (fastende) plutselig hadde et blodsukker på 14,5. Det er en forbigående og vanlig bivirkning som mange ikke vet om. Hadde følt meg dårlig en stund og var inn og ut av sykehuset, og den siste gangen jeg ble lagt inn hadde jeg så høyt blodsukker. Aner ikke hvor lenge jeg har gått med det, men legen sa at mange får forhøyet blodsukker etter en stund, jeg hadde tatt det daglig i over ett år (80mg daglig eller sprøyter). Sluttet å ta Prednisolon og 2 uker etter var blodsukkeret normalt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bare gått på 10-dagerskurer og det gikk ikke over i løpet av denne perioden. Første gang jeg tok dem kjente jeg ikke særlig mye. Andre gang følte jeg at jeg fikk en annen personlighet. 

Anonymkode: 09536...d7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved noen anledninger stått på høye doser prednisolon pga ulcerøs kolitt og kraftige oppbluss. 

Selv om prednisolon er veldig effektiv på å få ned betennelsen i tarmen så hater jeg bivirkningene; kroppen går helt i høygir, får høy puls og sliter med å sove selv om jeg tar tablettene om morgenen. Huden blir veldig tynn og ømfintlig, og jeg blir rundere i fjeset. I tillegg går jeg opp noen kilo, men tror det er vannvekt, for kiloene forsvinner igjen etter endt kur. De verste bivirkningene for meg er at jeg sliter med å slappe av og det med søvn. Men heldigvis så normaliseres det ganske raskt etter endt kur. 

Har vært innlagt pga kraftig oppbluss der hele tykktarmen var betent og da fikk jeg steroider intravenøst. Effektivt, men samtidig helt forferdelig. Sist gang så sov jeg ikke på tre døgn, helt til en lege forbarmet seg over meg og ga meg en sovetablett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birbie

Bivirkningene jeg har (hatt) forsvinner vanligvis raskt etter opphør av behandling, men hvis jeg har gått lenge på prednisolon får jeg  (i mangel på et bedre ord) "abstinenser" når jeg slutter, og de kan vare lenge. 

Sist gang tok det nærmere 7 mnd, og da hadde jeg gått på lav dose i 4 år.

Endret av Birbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på dosen. Ved lave doser har jeg ingen bivirkninger. Ved høyere doser kan jeg få rask puls og hjertebank. Blir også rastløs og det føles som om kroppen ikke har fått det den er avhengig av - som man beskriver abstinenser. 

Anonymkode: b171e...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min verste bivirkning er benskjørhet. Og den går dessverre ikke over. Så om du går på prednisolon over lang tid, bruk kalsium.

Anonymkode: def2d...53f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birbie
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min verste bivirkning er benskjørhet. Og den går dessverre ikke over. Så om du går på prednisolon over lang tid, bruk kalsium.

Anonymkode: def2d...53f

Det er veldig viktig!

Det er også viktig at man er klar over at både virkning og bivirkninger kan forsterkes hvis man samtidig går på østrogentilskudd (eks p-piller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn bortsett fra at jeg gikk opp 10-12 kg på to uker da jeg startet på noe som skulle være en kortvarig kur...vart straks ett år nå, og en euforisk nærmest svevende følelse når jeg gikk på høydose. Er nå nede på 10 mg, men fortsatt holder moonface og vekta seg. 

Anonymkode: e1d8e...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...