Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det menes noe så enkelt som at 70.000 delt på 1 er dyrere enn 70.000 delt på 2.

Anonymkode: c3825...3af

Joo, kanskje - men ikke nødvendigvis riktig. Siden jeg er "snart 50" og har solid økonomi ville det for vår del vært like lett / vanskelig om vi var alene eller to egentlig fordi man gjerne har et forbruk tilsvarende ens felles økonomi som par. De færreste jeg kjenner kan uten videre bla opp 70 000 over natta selv med god økonomi.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Carrot skrev:

Joo, kanskje - men ikke nødvendigvis riktig. Siden jeg er "snart 50" og har solid økonomi ville det for vår del vært like lett / vanskelig om vi var alene eller to egentlig fordi man gjerne har et forbruk tilsvarende ens felles økonomi som par. De færreste jeg kjenner kan uten videre bla opp 70 000 over natta selv med god økonomi.

Med mindre den ene nesten ikke jobber, er det såklart lettere å være to for å dekke inn store utgifter. Selv om man kanskje må dele opp ei stor regning uansett. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ett startlån/husbsnklån, det står på min mann. Så jeg lurer på om vi har brukt opp vår mulighet til å få lån der?

Banken vi  bruker praktiserer ikke kausjonist. Men det har jeg mulighet til å ha hvis vi flytter i fra hverandre. Da kan man ha noe høyere lån vel?

Anonymkode: c1fc7...d7e

Husk at selv med medslåntaker/kausjonist skal du betjene lånet alene hver mnd. I tillegg til å ta deg av alt det andre. Sifo sitt budsjett, hvis du har 3 barn under 18 år og 2 av de f.eks på SFO og 1 bil har du utgifter på rundt 30-32.000. Det er jo ekskludert bolig. 

Det er dyrt å ha barn, iallefall tre stk. Vi har en på 10 år og jeg regna ut at med bolig og strøm koster vi på han nesten 12.000 kr i mnd 🙈

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 9.4.2019 den 8.50, Ella Ellefantella skrev:

Men så lei deg noe, da! Det gjør jeg, så vi har et supert hjem som jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe. Ungene bor ikke hjemme for alltid, og innen den tid har kanskje eiendomsmarkedet snudd? Og hvis ikke, så har du hatt et fint hjem for ungene, og kan heller vurdere å kjøpe noe lite til bare deg. Dessuten kan det hende du har møtt en mann du vil bo med, og da er dere jo to til å ta lånet.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så krise å leie! At jeg leier er visst et problem for andre mer enn det er for meg 😂

Man skal jo leve mens man lever, og tiden med barna skal ikke stresses vekk i hundre timer overtid o.l. bare for å eie. Tiden med dem er mest verdt! Finn ut hvordan dere får det best som familie, ikke hvor mye du skal sitte igjen med etterpå. Det er kanskje ikke økonomisk det smarteste, men rent lykkemessig er det det! Og det er ikke eiendelene dine du tenker på på dødsleiet!

DU klarer deg alltids senere, men det er NÅ ungene bor hos deg!

Mitt sterkeste argument for å eie, er at det skal være noe igjen til barna mine når jeg er borte. Og nettopp derfor kjøpte jeg, og gir avkall på mye for å betale for bolig. Hver eneste måned er det litt mer arv til barna, siden lånet blir mindre, og verdien av leiligheten større. 

Endret av Cronosgjesten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Cronosgjesten skrev:

Mitt sterkeste argument for å eie, er at det skal være noe igjen til barna mine når jeg er borte. Og nettopp derfor kjøpte jeg, og gir avkall på mye for å betale for bolig. Hver eneste måned er det litt mer arv til barna, siden lånet blir mindre, og verdien av leiligheten større. 

Det er lurt tenkt, men man skal ha råd til det..

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt tenkt, men man skal ha råd til det..

Jeg har ikke så mange nye og dyre klær, eller drar på fete ferier, for å si det sånn 🙂 Men ungene har det de trenger. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Cronosgjesten skrev:

Jeg har ikke så mange nye og dyre klær, eller drar på fete ferier, for å si det sånn 🙂 Men ungene har det de trenger. 

Det må gå rundt hver måned. Det kommer jo mye an på hvor man bor. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må gå rundt hver måned. Det kommer jo mye an på hvor man bor. 

Ja, man bør ikke bo over evne. Men å skulle ha ambisjoner om å eie et hus alene, er muligens litt drøyt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er skilt med 3 barn, og beholdt felles enebolig etter bruddet, men jeg tjener adskilling mer enn deg. Det har også mye å si hvordan boligprisene er der du bor, så det er bare en tur i banken som kan si deg noe om hvordan du vil klare deg økonomisk. Anbefaler deg likevel å sette opp et budsjett i forkant som sier deg hvor mye du kan hådtere i boligutgifter før du drar i banken også (bruk gjerne SIFO sine budsjetter som utgangspunkt). Jeg måtte låne mer penger enn banken anbefalte for å kunne kjøpe ut eksmannen, men jeg hadde et godt budsjett og visste det ville gå helt greit, og det har det gjort. Tok meg 3 år før jeg hadde råd til å oppgradere bilen, men sånt må man regne med. Har likevel hatt råd til ferier med ungene og masse gøy også.

Så når det gjelder forhold... Min eks har blitt samboer med ei med 2 barn selv, så barn ingen hindring der i alle fall. Jeg har hatt et lengre forhold, som dessverre har gått litt i stå nå da vi ikke helt får livene våre til å passe sammen, og barna er nok delvis en del av det (han hadde voksne barn og jobbet ekstremt mye). Det er litt vanskeligere når man har barn å hensynta. Det kan ikke sammenlignes med hvordan det er når man er alene og ikke har noen å ta hensyn til. Men ingenting er umulig. Mitt beste råd er å ta seg veldig god tid i starten og bli veldig godt kjent før man involverer barna. Ikke stress med noen ting.

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, Carrot skrev:

§ 31.Hovedregelen om ektefellers råderett.

Ekteskapet medfører ingen begrensning i en ektefelles rett til å råde over det han eller hun eier når ekteskapet blir inngått eller senere erverver, dersom ikke noe annet er bestemt.

Eiendeler som erverves av begge ektefellene, blir sameie mellom dem. For slike eiendeler gjelder lov 18. juni 1965 nr. 6 om sameie dersom ikke noe annet er bestemt eller følger av det særlige forholdet mellom ektefeller.

Ved vurderingen av hvem som har ervervet eiendeler som har tjent til ektefellenes felles personlige bruk, som felles bolig og vanlig innbo, skal det legges vekt på en ektefelles arbeid i hjemmet.

Jeg vet ikke helt hva du mener med å understreke denne loven, men den var en gang i tiden tiltenkt å skulle beskytte fortidens husmødre, som aldri jobbet i lønnet arbeid, men drev hjemmet og barneoppdragelsen.

I dagens Norge der begge parter jobber som regel, blir ikke denne loven brukt sånn som du tror (som i ts sin sak).  Hun skriver at  hun jobber i lønnet arbeid. Det står ingenting om at hun har vært hjemmearbeidende med ungene i 25 år.

En arbeidende kvinne bruker like mye tid borte fra hjemme som mannen, og selv om mange kvinner fremdeles i dag gjør mer husarbeid enn mannen, er det ikke "betydelig innsats" å regne.

Det er ingen rett i Norge som ville gitt deg halvparten av verdien på boligen som ektefellen din har kjøpt og betalt 100% når begge jobber i lønnet arbeid. Selv om begge har bodd i den. Eier man noe selv, så eier man noe selv. Vi har ikke den regelen som f.eks. California har, at ALT av verdier skal deles 50/50 ved en skilsmisse, uansett hvem som har betalt.

"Mange tror at de har krav på halvparten når boligen selges ved skilsmisse. Slik er det ikke, sier advokaten."

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/skilsmisse/slik-deles-boligen-ved-skilsmisse

PS! TS har lagt til mer info senere i tråden, slik at det ble oppklart hva hun mente med at kun mannen hadde startlån. De har kjøpt og betalt boligen begge to, så det vi diskuterer her, gjelder ikke likevel i ts sitt tilfelle

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

@Million i de færreste tilfeller kan skjevdeling brukes ved skilsmisse, til og med sparepengene som står på din konto er felleseie i et skilsmisseoppgjør, det har jeg erfart selv. Mine sparepenger ble delt som felleseie da de var "ervervet mens vi var gifte" på samme måte som firmaet mitt ble det selv om jeg alene var eier og hadde alle aksjer. Om ikke loven har endret seg de siste ti årene anntar jeg dette fortsatt gjelder: det du kan bevise du hadde av verdier inn, evt arv etc du har fått i tiden du var gift kan du trekke ut - alt annet er felleseie så sant ikke annet er dokumentert med særeie.

Anonymkode: 15634...545

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@Million i de færreste tilfeller kan skjevdeling brukes ved skilsmisse, til og med sparepengene som står på din konto er felleseie i et skilsmisseoppgjør, det har jeg erfart selv. Mine sparepenger ble delt som felleseie da de var "ervervet mens vi var gifte" på samme måte som firmaet mitt ble det selv om jeg alene var eier og hadde alle aksjer. Om ikke loven har endret seg de siste ti årene anntar jeg dette fortsatt gjelder: det du kan bevise du hadde av verdier inn, evt arv etc du har fått i tiden du var gift kan du trekke ut - alt annet er felleseie så sant ikke annet er dokumentert med særeie.

Anonymkode: 15634...545

Det tror jeg er pga dere antageligvis hadde felles økonomi under ekteskapet...? 

Vi hadde aldri det. Aldri. Min konto var min konto, som jeg hadde hatt siden jeg var 19, og som han verken hadde innsyn eller tilgang til, og jeg heller ikke med hans. Separat økonomi hele veien. Vi eide 50/50 på boligen og delte 50/50 på lånet i banken, men vi hadde ingen annen gjeld eller noe felles.   

Uansett, jeg sparte uten å fortelle noe til han mens vi var gift. Og jeg sparte på en måte som ikke kunne ses på skattemeldingen. Så da vi skiltes, tok jeg med meg mine hemmelige penger 😉 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Det tror jeg er pga dere antageligvis hadde felles økonomi under ekteskapet...? 

Vi hadde aldri det. Aldri. Min konto var min konto, som jeg hadde hatt siden jeg var 19, og som han verken hadde innsyn eller tilgang til, og jeg heller ikke med hans. Separat økonomi hele veien. Vi eide 50/50 på boligen og delte 50/50 på lånet i banken, men vi hadde ingen annen gjeld eller noe felles.   

Uansett, jeg sparte uten å fortelle noe til han mens vi var gift. Og jeg sparte på en måte som ikke kunne ses på skattemeldingen. Så da vi skiltes, tok jeg med meg mine hemmelige penger 😉 

Alle ektefeller har per def felles økonomi. Man lignes sammen, og har gjensidig forsørgelsesplikt.

Men du syntes sikkert du var lur som putta penger i en skuff ;)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle ektefeller har per def felles økonomi. Man lignes sammen, og har gjensidig forsørgelsesplikt.

Men du syntes sikkert du var lur som putta penger i en skuff ;)

Ja, det synes jeg. Ikke det at mannen hadde kommet på tanken å spørre om jeg hadde sparepenger å dele,men jeg gjorde det likevel. Og det funka.

Satte dem inn på konto etter skilsmissen.

Skrevet
På 8.4.2019 den 10.47, AnonymBruker skrev:

Støtte? For å skille seg?

Anonymkode: 79619...b08

Det er ikke noe nytt. Har vært praktisert i Norge siden 80 tallet 

• Liker 1
Skrevet
På 8.4.2019 den 1.47, AnonymBruker skrev:

Kan se ut som det går den vegen.....vi har vokst i fra hverandre rett og slett. Jeg vil noe mer.

Det jeg lurer på hvordan dere greier dere økonomisk? Vi jo helst ha hus til barna mine.... får man noe støtte? 

Ikke noe tema på lang, lang, laaaaang tid....men innlede nytt forhold men 3 barn?

På sikt håper jeg ting går seg til og at vi samarbeider godt,bedre enn vi gjør nå håper jeg.....men for en prosess!

Anonymkode: c1fc7...d7e

Å hvorfor vil du noe mer? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Ja, det synes jeg. Ikke det at mannen hadde kommet på tanken å spørre om jeg hadde sparepenger å dele,men jeg gjorde det likevel. Og det funka.

Satte dem inn på konto etter skilsmissen.

Med mindre eksen din brukte penger som gress er det ikke helt ok å lure penger unna boet.

Skrevet (endret)
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre eksen din brukte penger som gress er det ikke helt ok å lure penger unna boet.

Det var nok dessverre det han gjorde. Han brukte dem på seg selv og luksus og moro, forbruksvarer. Ikke på regninger.

Det lureste jeg noengang har gjort, er å ha hatt totalt separat økonomi fra den mannen! Hadde jeg ikke hatt det, hadde han ikke bare drevet seg selv til ruin, men meg også. Å gi han tilgang til mine kontoer, ville vært økonomisk selvmord.

Han har aldri greid å spare en krone, og har aldri betalt en regning i tide. Inkassovarsler i bøtter og spann, inkassosak etter inkassosak.... Han åpnet aldri en regning når han fikk dem. Han stappet dem bare i hauger i skuffer, uåpnet. 

Så, etter tre måneder kanskje og utallige purringer etc, kunne han omsider kanskje åpne en regning og betale den. For eksempel hvis de stengte mobiltelefonen hans pga ubetalt abonnement. DA betalte han. Noen ganger kom han til meg og spurte om å få låne penger til mobilregningen...

Det var jeg som hadde kontroll på fellesskapets regninger og betalte alt i tide. Alt som hadde med barnehage, SFO og bolig å gjøre tok jeg meg av, ellers ble det ikke betalt. Og ellers hadde vel strømmen blitt stengt og vi hadde vel mistet barnehageplassen pga ubetalte regninger osv...garantert.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Million skrev:

Det var nok dessverre det han gjorde. Han brukte dem på seg selv og luksus og moro, forbruksvarer. Ikke på regninger.

Det lureste jeg noengang har gjort, er å ha hatt totalt separat økonomi fra den mannen! Hadde jeg ikke hatt det, hadde han ikke bare drevet seg selv til ruin, men meg også. Å gi han tilgang til mine kontoer, ville vært økonomisk selvmord.

Han har aldri greid å spare en krone, og har aldri betalt en regning i tide. Inkassovarsler i bøtter og spann, inkassosak etter inkassosak.... Han åpnet aldri en regning når han fikk dem. Han stappet dem bare i hauger i skuffer, uåpnet. 

Så, etter tre måneder kanskje og utallige purringer etc, kunne han omsider kanskje åpne en regning og betale den. For eksempel hvis de stengte mobiltelefonen hans pga ubetalt abonnement. DA betalte han. Noen ganger kom han til meg og spurte om å få låne penger til mobilregningen...

Det var jeg som hadde kontroll på fellesskapets regninger og betalte alt i tide. Alt som hadde med barnehage, SFO og bolig å gjøre tok jeg meg av, ellers ble det ikke betalt. Og ellers hadde vel strømmen blitt stengt og vi hadde vel mistet barnehageplassen pga ubetalte regninger osv...garantert.

Da skjønner jeg at du "lurte" ham. Helt innenfor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...