Virrevirrevapp Skrevet 9. april 2019 #21 Skrevet 9. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan noen forklare litt ang overgangsstønad? Prøvde å lese,men vanskelig å skjønne hvem som har rett på det. Anonymkode: c1fc7...d7e Typisk damer som har jobba lite før et brudd eller før barn, og så skal ut i utdanning, kurs etc. Om du har jobb, så passer det nok ikke. 1
Million Skrevet 9. april 2019 #22 Skrevet 9. april 2019 Les denne! https://www.nordlys.no/bolig/gull-verdt-a-bli-avvist-av-banken/s/1-79-6210435 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #23 Skrevet 9. april 2019 Jeg vil bare pipe inn at som alenemor til tre ville jeg ikke bodd i hus om jeg så hadde fått det gratis. Dyr strøm, forsikringer, reparasjoner i titusenkronersklassen når noe først må skiftes, masse vedlikehold som tar tid- du kommer mye bedre ut av det både økonomisk og praktisk med en romlig leilighet. Mener nå jeg. Har bodd i begge boformer (og hatt barn alene og i forhold), og selv om hus absolutt har sin sjarm er denne sjarmen ganske dyrekjøpt, og ikke noe jeg ville prioritert med risiko for at det skal gå på bekostning av andre ting. Og det gjør det jo fort med huslån på 450 000 i inntekt. Anonymkode: 03784...560 10
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #24 Skrevet 9. april 2019 Etter flere år med heftige krangler og en hverdag med dårlig stemning, så sa eksmannen min en kveld at vi burde gjøre det slutt. Det første jeg tenkte på og som fikk meg til å gråte var å gi slipp på det fine huset og den fine hagen vår! Jeg visste at jeg ikke hadde råd til å beholde huset og jeg visste at det kom til å bli vanskelig å finne noe eget. Min sorg var å miste de fine og trygge rammene som eksmannen min og jeg delte. Å miste selve han gikk urovekkende fint. I ettertid innser jeg at trygghet kom foran kjærlighet, og for å komme meg videre etter bruddet var det viktig for meg å endre oppfatningen min om hva et godt liv er. Etter min eksmann kjøpte meg ut fikk jeg kapital nok til å kjøpe en treroms. Med to små barn og i begynnelsen av tredveårene var denne investeringen veldig bra for meg. I tillegg fikk jeg en liten vinterhage som erstattet mitt behov for stor hage. Dessuten var det overveldende deilig å skli inn i den nye tilværelsen ved å gjøre det fint i leiligheten. Alle valgene jeg tok var mine, og alt rundt meg var mitt. I tillegg ble jeg sjokkert over å innse hvor lite fokus jeg hadde gitt forholdet til eksmannen min. Alt dreide seg om barn, hus og hage. Forferdelig å innrømme, men sånn var det faktisk. Standard og økonomisk frihet i hverdagen har definitivt gått ned, men lykken har gått opp. Barna trives i leiligheten og syns den passer oss fint. De er mer her enn hos faren av ulike grunner. I tillegg har jeg lært veldig mye om meg selv, og jeg har en styrke og selvstendighet som er veldig deilig å kjenne på Anonymkode: f72e2...9d6 12
Gjest Alterego666 Skrevet 9. april 2019 #25 Skrevet 9. april 2019 Er selv skilt med tre barn. Mitt råd er å være i full jobb så man ikke ender opp som minstepensjonist. Gjør økonomiske valg ut fra den økonomiske virkeligheten. Nyt friheten og ta deg av barna. Finner du ny partner, så ta det rolig og på barnas premisser. Med tre barn trenger man ikke flere barn. Kjærlighetsbarn er i de fleste tilfeller oppskrytt. Lykke til i den nye tilværelsen. Det er voldsomt og omveltende det året det skjer, men du vil få det bedre. Forsøk å være på vennskapelig talefot med eksen.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #26 Skrevet 9. april 2019 57 minutter siden, Million skrev: Les denne! Veldig godt råd! Men hvordan er det når vi har motatt lån i fra de tidligere? Vel og merke står det i min manns navn. Har vi mulighet til å søke igjen hvis vi flytter i fra hverandre? Anonymkode: c1fc7...d7e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #27 Skrevet 9. april 2019 Vært i kontakt med banken,å jeg for nok ikke mye i lån alene...Å husprisene høye. Drømmer om ett lite rekkehus,men usikker på om det oppnåbart. Men husbanken og bostøtte er jo mulig å søke på. Men som skrevet tidligere er jeg usikker på om jeg får det da vi har har fått der i fra før. Men lånet står på min mann. Anonymkode: c1fc7...d7e
Carrot Skrevet 9. april 2019 #28 Skrevet 9. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for informativt svar! Jeg har heldigvis fast jobb, tjener ca 450 000 brutto. Kommer også til å sitte med ca 600 000 i egen kapital. 99% sikker på at jeg har kausjonister ved evnt kjøp av ny bolig. Av ulike årsaker kommer nok barna til å bo mest hos meg. Men det er jo selvsagt noe vi må bli enige om sammen. Har ikke lest om overgangsstønad,men hvem kan få det? Synes valget om å flytte ut er et et smkjemoe stort og vanskelig steg å ta,men på sikt er jeg rimelig sikker på at det er det beste for alle. Anonymkode: c1fc7...d7e Jeg ser i ditt siste innlegg du sier du har vært i kontakt med banken, husk at det er flere banker det er ikke sikkert den du har er den som er best for deg.. Det at n¨værende lån står på din mann endre ikke noe så lenge boligen er tinglyst på begge eller dere er gift. Du kan få overgangsstønad i inntil tre år, men du må være i arbeidsrettet aktivitet. Med din inntekt tror jeg ikke dette er relevant for deg, det som derimot er relevant er kanskje søknad om husbank/startlån fra kommunen du bor i alene eller i tillegg til banklån? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil bare pipe inn at som alenemor til tre ville jeg ikke bodd i hus om jeg så hadde fått det gratis. Dyr strøm, forsikringer, reparasjoner i titusenkronersklassen når noe først må skiftes, masse vedlikehold som tar tid- du kommer mye bedre ut av det både økonomisk og praktisk med en romlig leilighet. Mener nå jeg. Har bodd i begge boformer (og hatt barn alene og i forhold), og selv om hus absolutt har sin sjarm er denne sjarmen ganske dyrekjøpt, og ikke noe jeg ville prioritert med risiko for at det skal gå på bekostning av andre ting. Og det gjør det jo fort med huslån på 450 000 i inntekt. Anonymkode: 03784...560 Til gjengjeld slipper du fellesgjeld og andre felleskostnader, forsikring må man jo ha uansett... Personlig ville jeg valgt enebolig fordi jeg er fullt ut i stand til å ta normalt vedlikehold og å ringe en elektriker / rørlegger om jeg skulle trenge det..
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #29 Skrevet 9. april 2019 16 minutter siden, Carrot skrev: Jeg ser i ditt siste innlegg du sier du har vært i kontakt med banken, husk at det er flere banker det er ikke sikkert den du har er den som er best for deg.. Det at n¨værende lån står på din mann endre ikke noe så lenge boligen er tinglyst på begge eller dere er gift. Du kan få overgangsstønad i inntil tre år, men du må være i arbeidsrettet aktivitet. Med din inntekt tror jeg ikke dette er relevant for deg, det som derimot er relevant er kanskje søknad om husbank/startlån fra kommunen du bor i alene eller i tillegg til banklån? Til gjengjeld slipper du fellesgjeld og andre felleskostnader, forsikring må man jo ha uansett... Personlig ville jeg valgt enebolig fordi jeg er fullt ut i stand til å ta normalt vedlikehold og å ringe en elektriker / rørlegger om jeg skulle trenge det.. Vi har ett startlån/husbsnklån, det står på min mann. Så jeg lurer på om vi har brukt opp vår mulighet til å få lån der? Banken vi bruker praktiserer ikke kausjonist. Men det har jeg mulighet til å ha hvis vi flytter i fra hverandre. Da kan man ha noe høyere lån vel? Anonymkode: c1fc7...d7e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #30 Skrevet 9. april 2019 58 minutter siden, Carrot skrev: Jeg ser i ditt siste innlegg du sier du har vært i kontakt med banken, husk at det er flere banker det er ikke sikkert den du har er den som er best for deg.. Det at n¨værende lån står på din mann endre ikke noe så lenge boligen er tinglyst på begge eller dere er gift. Du kan få overgangsstønad i inntil tre år, men du må være i arbeidsrettet aktivitet. Med din inntekt tror jeg ikke dette er relevant for deg, det som derimot er relevant er kanskje søknad om husbank/startlån fra kommunen du bor i alene eller i tillegg til banklån? Til gjengjeld slipper du fellesgjeld og andre felleskostnader, forsikring må man jo ha uansett... Personlig ville jeg valgt enebolig fordi jeg er fullt ut i stand til å ta normalt vedlikehold og å ringe en elektriker / rørlegger om jeg skulle trenge det.. Vi har ett startlån/husbsnklån, det står på min mann. Så jeg lurer på om vi har brukt opp vår mulighet til å få lån der? Banken vi bruker praktiserer ikke kausjonist. Men det har jeg mulighet til å ha hvis vi flytter i fra hverandre. Da kan man ha noe høyere noen Noen som vet reglene ang husbanklån? Kan man få det flere ganger? Anonymkode: c1fc7...d7e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #31 Skrevet 9. april 2019 2 timer siden, Carrot skrev: Til gjengjeld slipper du fellesgjeld og andre felleskostnader, forsikring må man jo ha uansett... Personlig ville jeg valgt enebolig fordi jeg er fullt ut i stand til å ta normalt vedlikehold og å ringe en elektriker / rørlegger om jeg skulle trenge det.. Jo takk, de fleste er nok i stand til å ta en telefon når det trengs, selv jeg. Den siste telefonen jeg tok kostet meg 70 000 (lekkasje rundt et takvindu som medførte at takpappen måtte skiftes på deler av taket, samt at takrennene måtte byttes). Forsikring for en leilighet er rimeligere enn for en enebolig, man kan velge å kjøpe leilighet med høyere eller lavere fellesgjeld, og bortsett fra i fjor sommer som var rekordvarm har jeg aldri hatt lavere strømregning i huset enn jeg hadde som felleskostnad i leiligheten- inkludert sentralfyr, varmtvann, måking, utendørs vask av balkonger, trappevask og vaktmestertjenester. Og apropos slike praktiske ting- de fleste er i stand til å utføre normalt vedlikehold, men spørsmålet er om det er noe TS vil bruke tid på alene med tre barn. For det blir en del som må gjøres, med måking, hage og beising/maling år om annet. For all del, noen liker hus best og det er helt lov. Men det er mer jobb, og det koster fort mye. Noe som ikke er noen sak når man er to og har dobbelt opp med tid og inntekt, men kan bli vanskeligere når man er alene. Anonymkode: 03784...560 5
Million Skrevet 9. april 2019 #32 Skrevet 9. april 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ett startlån/husbsnklån, det står på min mann. Så jeg lurer på om vi har brukt opp vår mulighet til å få lån der? Banken vi bruker praktiserer ikke kausjonist. Men det har jeg mulighet til å ha hvis vi flytter i fra hverandre. Da kan man ha noe høyere lån vel? Jeg kjenner ikke det reglementet, men jeg skulle ikke tro at det at din eks/ektefelle har stått som lånetaker før, er noen hindring for at du skal få boliglån på egne ben nå i Husbanken. Men du skriver at mannen din er lånetaker der nå...? Mener du alene? 100% Står ikke du på boliglånet i det hele tatt??? Men da har du vel ikke noen eierandel i boligen heller da, om du ikke har vært med og tatt lån på den? Endret 9. april 2019 av Million
Million Skrevet 9. april 2019 #33 Skrevet 9. april 2019 (endret) 3 timer siden, Carrot skrev: Jeg ser i ditt siste innlegg du sier du har vært i kontakt med banken, husk at det er flere banker det er ikke sikkert den du har er den som er best for deg.. Det at n¨værende lån står på din mann endre ikke noe så lenge boligen er tinglyst på begge eller dere er gift. Dette stemmer nok ikke. At de er gift spiller ingen rolle for eierforholdet, dersom det er mannen som har tatt lånet 100% og da står som eier 100% også (noe som er normalen). Man bruker å ha den eierbrøken man har lån for. Å være gift GIR deg ingenting av det ektefellen har kjøpt i sitt navn når skilsmissen kommer. Står boligen i hans navn, så står den i hans navn. Klassisk kvinnefelle, hun får ingenting. Så TS....står du som medeier på boligen? Og i så fall, hvor mange prosent? Hva gjorde at mannen din GA BORT en eierandel til deg når du ikke har lån på boligen? (eller hadde du evt egenkapital nok å skyte inn da dere kjøpte noe sammen, så du trengte ikke lån???) Endret 9. april 2019 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #34 Skrevet 9. april 2019 Da vi kjøpte hus sammen tok vi opp et lite lån i Husbanken,det lånet står på han. Resterende lån har vi i vanlig bank. Vi står begge som eiere,å eier derfor 50% hver Anonymkode: c1fc7...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #35 Skrevet 9. april 2019 Jeg er skilt med tre barn. 100% omsorg. Får bidrag fra far, en ekstra barnetrygd, 66% dekking av barnehage/SFO, forsørgerfradrag på skatten. Har kjæreste, men ønsker ikke å bo sammen nå. Føler det bare blir kaos. Han har også barn Anonymkode: 6f921...222 1
Mann1979 Skrevet 9. april 2019 #36 Skrevet 9. april 2019 On 4/8/2019 at 1:47 AM, AnonymBruker said: Kan se ut som det går den vegen.....vi har vokst i fra hverandre rett og slett. Jeg vil noe mer. Det jeg lurer på hvordan dere greier dere økonomisk? Vi jo helst ha hus til barna mine.... får man noe støtte? Ikke noe tema på lang, lang, laaaaang tid....men innlede nytt forhold men 3 barn? På sikt håper jeg ting går seg til og at vi samarbeider godt,bedre enn vi gjør nå håper jeg.....men for en prosess! Anonymkode: c1fc7...d7e Hvorfor skal du få støtte til å skille deg?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #37 Skrevet 9. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan noen forklare litt ang overgangsstønad? Prøvde å lese,men vanskelig å skjønne hvem som har rett på det. Anonymkode: c1fc7...d7e Du har ikke rett på det hvis du har fast jobb.er kun mennesker som ikke kan forsørge seg selv og trenger hjelp til å ta utdanning, derav overgangsstønad. Anonymkode: d037f...597 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #38 Skrevet 9. april 2019 Ville skjekket med nav om midlertidlig bolig og hva du kan få hjelp til, man har rettigheter med barn, MEN det er tøft økonomisk og følelsemessig å skille seg Anonymkode: 70460...d61 1
Carrot Skrevet 10. april 2019 #39 Skrevet 10. april 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ett startlån/husbsnklån, det står på min mann. Så jeg lurer på om vi har brukt opp vår mulighet til å få lån der? Banken vi bruker praktiserer ikke kausjonist. Men det har jeg mulighet til å ha hvis vi flytter i fra hverandre. Da kan man ha noe høyere lån vel? Anonymkode: c1fc7...d7e Man kan ta opp husbanklån på linje med andre lån flere ganger, startlån fra kommunen er jeg mer usikker på men ta en telefon til servicetorget i din kommune så får du riktig svar der Kausjon kan man ha uansett lånesum om man ønsker det og banken du tar kontakt med kan informere deg om sin praksis. Det som er verdt å ta med seg er at alle banker har en mulighet for å fullfinansiere biolig uten EK kravet om du kan vise til sikkerhet osv, her har hver bank sine praksiser så igjen, snakk med banken din. Vår sønn og svigerdatter fullfinansierte nylig boligkjøp uten bruk av BSU og EK via sin bank og uten kausjon. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo takk, de fleste er nok i stand til å ta en telefon når det trengs, selv jeg. Den siste telefonen jeg tok kostet meg 70 000 (lekkasje rundt et takvindu som medførte at takpappen måtte skiftes på deler av taket, samt at takrennene måtte byttes). Forsikring for en leilighet er rimeligere enn for en enebolig, man kan velge å kjøpe leilighet med høyere eller lavere fellesgjeld, og bortsett fra i fjor sommer som var rekordvarm har jeg aldri hatt lavere strømregning i huset enn jeg hadde som felleskostnad i leiligheten- inkludert sentralfyr, varmtvann, måking, utendørs vask av balkonger, trappevask og vaktmestertjenester. Og apropos slike praktiske ting- de fleste er i stand til å utføre normalt vedlikehold, men spørsmålet er om det er noe TS vil bruke tid på alene med tre barn. For det blir en del som må gjøres, med måking, hage og beising/maling år om annet. For all del, noen liker hus best og det er helt lov. Men det er mer jobb, og det koster fort mye. Noe som ikke er noen sak når man er to og har dobbelt opp med tid og inntekt, men kan bli vanskeligere når man er alene. Anonymkode: 03784...560 Jeg er usikker på om du faktisk mener at om man er to så kan man legge tak selv men om man er enslig så er det ikke mulig eller hva du forsøker få frem? At menn er flinkere enn kvinner? Jeg tror mange menn ville slitt med å bytte tak, selv har jeg byggfaglig utdannelse i bunn så for meg ville akkurat tak vært hel greit mens elektrisk arbeid ville bydd på utfordringer pga regler osv.. Jeg kjører like gjerne snøfresen som han, klipper plen, maler like bra eller bedre faktisk selv med barna løpende rundt. 17 timer siden, Million skrev: Dette stemmer nok ikke. At de er gift spiller ingen rolle for eierforholdet, dersom det er mannen som har tatt lånet 100% og da står som eier 100% også (noe som er normalen). Man bruker å ha den eierbrøken man har lån for. Å være gift GIR deg ingenting av det ektefellen har kjøpt i sitt navn når skilsmissen kommer. Står boligen i hans navn, så står den i hans navn. Klassisk kvinnefelle, hun får ingenting. Så TS....står du som medeier på boligen? Og i så fall, hvor mange prosent? Hva gjorde at mannen din GA BORT en eierandel til deg når du ikke har lån på boligen? (eller hadde du evt egenkapital nok å skyte inn da dere kjøpte noe sammen, så du trengte ikke lån???) § 31.Hovedregelen om ektefellers råderett. Ekteskapet medfører ingen begrensning i en ektefelles rett til å råde over det han eller hun eier når ekteskapet blir inngått eller senere erverver, dersom ikke noe annet er bestemt. Eiendeler som erverves av begge ektefellene, blir sameie mellom dem. For slike eiendeler gjelder lov 18. juni 1965 nr. 6 om sameie dersom ikke noe annet er bestemt eller følger av det særlige forholdet mellom ektefeller. Ved vurderingen av hvem som har ervervet eiendeler som har tjent til ektefellenes felles personlige bruk, som felles bolig og vanlig innbo, skal det legges vekt på en ektefelles arbeid i hjemmet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #40 Skrevet 10. april 2019 11 minutter siden, Carrot skrev: Jeg er usikker på om du faktisk mener at om man er to så kan man legge tak selv men om man er enslig så er det ikke mulig eller hva du forsøker få frem? At menn er flinkere enn kvinner? Jeg tror mange menn ville slitt med å bytte tak Tror det menes noe så enkelt som at 70.000 delt på 1 er dyrere enn 70.000 delt på 2. Anonymkode: c3825...3af 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå