AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #1 Skrevet 7. april 2019 Kan se ut som det går den vegen.....vi har vokst i fra hverandre rett og slett. Jeg vil noe mer. Det jeg lurer på hvordan dere greier dere økonomisk? Vi jo helst ha hus til barna mine.... får man noe støtte? Ikke noe tema på lang, lang, laaaaang tid....men innlede nytt forhold men 3 barn? På sikt håper jeg ting går seg til og at vi samarbeider godt,bedre enn vi gjør nå håper jeg.....men for en prosess! Anonymkode: c1fc7...d7e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Kjenner ei som haf 4 barn med 5 forskjellige.menn og to ulike kaniner. Er i forhold med en rottweiler sist jeg sjekket. Og ja, naver.... Anonymkode: 8bd8c...0ab 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan se ut som det går den vegen.....vi har vokst i fra hverandre rett og slett. Jeg vil noe mer. Det jeg lurer på hvordan dere greier dere økonomisk? Vi jo helst ha hus til barna mine.... får man noe støtte? Ikke noe tema på lang, lang, laaaaang tid....men innlede nytt forhold men 3 barn? På sikt håper jeg ting går seg til og at vi samarbeider godt,bedre enn vi gjør nå håper jeg.....men for en prosess! Anonymkode: c1fc7...d7e Du får ikke noe mer støtte enn evt bidrag fra far + barnetrygd. Anonymkode: fb31d...429 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ei som haf 4 barn med 5 forskjellige.menn og to ulike kaniner. Er i forhold med en rottweiler sist jeg sjekket. Og ja, naver.... Anonymkode: 8bd8c...0ab Svarte du på spørsmålet egentlig? Anonymkode: c675b...5f0 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan se ut som det går den vegen.....vi har vokst i fra hverandre rett og slett. Jeg vil noe mer. Det jeg lurer på hvordan dere greier dere økonomisk? Vi jo helst ha hus til barna mine.... får man noe støtte? Ikke noe tema på lang, lang, laaaaang tid....men innlede nytt forhold men 3 barn? På sikt håper jeg ting går seg til og at vi samarbeider godt,bedre enn vi gjør nå håper jeg.....men for en prosess! Anonymkode: c1fc7...d7e Du kan søke om startlån fra kommunen for å få fast bosted til deg og barna om du ikke får lån i vanlig bank eller ikke har egenkapital. Anonymkode: 3512b...968 6
Sylveon Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 Hva går du med ut fra ekteskapet? Har du egenkapital som du kan spytte i egen bolig? Har du fast jobb? Har du ikke råd til hus så har du ikke råd. Vi bor i Oslo og er to stykker. Vi har god lønn og likevel så er hus veldig fjernt økonomisk sett. Det gis ikke støtte til at mennesker skal kjøpe hus til millioner. Kommunen gir startlån til de som har krav på det, men i dagens marked holder det knapt til en 2-roms. Det med hus kommer, med andre ord, an på hvor du bor. 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 Støtte? For å skille seg? Anonymkode: 79619...b08 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan se ut som det går den vegen.....vi har vokst i fra hverandre rett og slett. Jeg vil noe mer. Det jeg lurer på hvordan dere greier dere økonomisk? Vi jo helst ha hus til barna mine.... får man noe støtte? Ikke noe tema på lang, lang, laaaaang tid....men innlede nytt forhold men 3 barn? På sikt håper jeg ting går seg til og at vi samarbeider godt,bedre enn vi gjør nå håper jeg.....men for en prosess! Anonymkode: c1fc7...d7e Du spør om hus. Du må være klar over at når du går inn i en tilværelse som enslig,halveres inntekt. Et hus er for de fleste alenemødre utopi. En leilighet kan være mer oppnåelig, men sjelden med mer enn to soverom. Det er tilværelsen som alenemor. Men ikke fortvil. Hvis du ikke har det godt i forholdet, er det best for barna. De bryr seg ikke om du bor i villa, bare du er lykkelig. en skilsmisse er inngripende, og barn får reaksjoner. Det kan ta varierende tid å stabilisere. Foreslår at du heller enn å dvele over fremtidig kjærlighetsforhold, bruker tiden på stabilisering. først når de har vent seg til situasjonen , kan det være tid og rom for noe nytt. Eller du kan pleie den delen når barna er hos far. Lykke til med hva du velger. Anonymkode: 91114...2fb 9
Carrot Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 (endret) Noen av svarene her overrasker meg - evner virkelig ikke vanlige mennesker å være hyggelige som utgangspunkt lengre? Mitt beste råd som første steg er å ta et møte med banken der du ber om hjelp til å få satt opp en finansiell oversikt over lån osv som du er medeier på. Deretter ser du på egen inntekt. Teoretisk kan du forsvare inntil 5 ganger egen årsinntekt i boliglån/gjeld, selv om det er anbefalt å ha mindre enn det! Så sjekker du med NAV om det er muligheter for deg å få eksempelvis overgangsstønad, småbarnstillegg osv som enslig forsørger. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/alene-med-barn-hva-nå/alene-med-barn Deretter er det greit å avklare hvem som skal bli i boligen i overgangsfasen, om dere er enige om at den skal overføres mellom dere slik at den ene kjøper ut den andre osv. Normalen som gift er at begge eier 50%. La oss si for enkelheten at boligen er verdt 1 million, og dere har 500 000 i gjeld - da er det igjen en verdi på 500 000 i boligen der hver av dere skal ha 250 000. Dersom du ønsker kjøpe ut din mann betaler du han 250 000 og beholder boligen og gjelden. Det samme gjelder innbo og løsøre, bil osv.. Det vanskeligste / enkleste steget er å fylle ut separasjonspapirer som du finner på nett:https://skjema.fylkesmannen.no/Separasjon-og-skilsmisse/ Endret 8. april 2019 av Carrot 8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 Man må vel ikke alltid ha dårlig råd som alenemor... Kommer kanskje litt an på hvor man bor og inntektsnivå. Har rekkehus med to bad, vaskerom og tre soverom til 2 250 000,-. 450 000,- i EK. Anonymkode: 3789c...399 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan se ut som det går den vegen.....vi har vokst i fra hverandre rett og slett. Jeg vil noe mer. Det jeg lurer på hvordan dere greier dere økonomisk? Vi jo helst ha hus til barna mine.... får man noe støtte? Ikke noe tema på lang, lang, laaaaang tid....men innlede nytt forhold men 3 barn? På sikt håper jeg ting går seg til og at vi samarbeider godt,bedre enn vi gjør nå håper jeg.....men for en prosess! Anonymkode: c1fc7...d7e Hvis dere beholder huset som barnas faste bosted, leier en hybel og så flytter dere mellom hybel og hus og har hver deres rom i huset med egne ting og tar med det dere trenger den uka den andre skal ha barnet. Så kan dere gjerne klare å beholde huset? Hvis ikke må du regne med at det blir steike tøft. Anonymkode: 05a50...84f 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 13 timer siden, Carrot skrev: Noen av svarene her overrasker meg - evner virkelig ikke vanlige mennesker å være hyggelige som utgangspunkt lengre? Mitt beste råd som første steg er å ta et møte med banken der du ber om hjelp til å få satt opp en finansiell oversikt over lån osv som du er medeier på. Deretter ser du på egen inntekt. Teoretisk kan du forsvare inntil 5 ganger egen årsinntekt i boliglån/gjeld, selv om det er anbefalt å ha mindre enn det! Så sjekker du med NAV om det er muligheter for deg å få eksempelvis overgangsstønad, småbarnstillegg osv som enslig forsørger. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/alene-med-barn-hva-nå/alene-med-barn Deretter er det greit å avklare hvem som skal bli i boligen i overgangsfasen, om dere er enige om at den skal overføres mellom dere slik at den ene kjøper ut den andre osv. Normalen som gift er at begge eier 50%. La oss si for enkelheten at boligen er verdt 1 million, og dere har 500 000 i gjeld - da er det igjen en verdi på 500 000 i boligen der hver av dere skal ha 250 000. Dersom du ønsker kjøpe ut din mann betaler du han 250 000 og beholder boligen og gjelden. Det samme gjelder innbo og løsøre, bil osv.. Det vanskeligste / enkleste steget er å fylle ut separasjonspapirer som du finner på nett:https://skjema.fylkesmannen.no/Separasjon-og-skilsmisse/ Takk for informativt svar! Jeg har heldigvis fast jobb, tjener ca 450 000 brutto. Kommer også til å sitte med ca 600 000 i egen kapital. 99% sikker på at jeg har kausjonister ved evnt kjøp av ny bolig. Av ulike årsaker kommer nok barna til å bo mest hos meg. Men det er jo selvsagt noe vi må bli enige om sammen. Har ikke lest om overgangsstønad,men hvem kan få det? Synes valget om å flytte ut er et et smkjemoe stort og vanskelig steg å ta,men på sikt er jeg rimelig sikker på at det er det beste for alle. Anonymkode: c1fc7...d7e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 2,7 -2,8 mill da kansje? Minus evt studentlån Anonymkode: 1e754...567 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #14 Skrevet 8. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2,7 -2,8 mill da kansje? Minus evt studentlån Anonymkode: 1e754...567 Noe sånn jeg håper på! Kan få en bra og skole nær bolig her for det. Anonymkode: c1fc7...d7e
Million Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 (endret) Å skilles behøver ikke være det verste man gjør. Det finnes lykkelige skilsmisser også, og min var en av dem. Det er det beste jeg har gjort. Er foreldrene venner og takler skilsmissen bra og med en god tone seg i mellom, takler kanskje barna alle forandringene som følger med mye bedre. Du har tre barn å forsørge. Bankene kalkulerer med dette og trekker fra en solid sum i lånesum for hvert barn man har, fordi det ER svindyrt å ha barn. Barn koster. Når du har tre barn å forsørge, tror jeg dette vil gå hardt utover den summen du kan få lånt til bolig. Bankene bruker SIFOs budsjettkalkulator til sine beregner for hvor mye gjeld og utgifter man kan får og kan tåle. Jeg kan garantere deg at du får ikke noe "støtte" økonomisk for å kjøpe hus (enebolig) bare fordi du har skaffet deg tre barn. Du må kanskje ned i areal og standard. Du har imidlertid ikke så voldsomt høy lønn, og hvis du heller ikke har utsikter til å gå noe særlig opp i lønn i årene fremover heller, kan det hende Husbanken anser deg som en av de som er i deres målgruppe for boliglån; "varig vanskeligstilte". Med lav lønn og tre barn å fø på, så er man ikke godt stilt i alle fall, så sjekk ut dine lånemuligheter i kommunen (de administrerer for Husbanken). Men OBS! Jeg sjekket den saken for 3 år siden i Oslo kommune, og da sto det på krav-listen deres at for å få lån i Husbanken i Oslo kommune, måtte man ha søkt og fått avslag i to vanlige banker først (og dette måtte dokumenteres). Kan hende det er slik i din kommune også. Søk på din kommunes navn og kommunalt boliglån i google, f.eks "Mo kommunalt boliglån" e.l. Se eksempel på f.eks. Askim kommune om husbankens startlån. (bare en tilfeldig valgt kommune for å vise eksempel men de har mye av de samme reglene) Husbanken gir lån til boliger av "moderat standard". Det er altså ikke noe luksusbolig eller råflottte greier de låner ut til. Det kan være da at man må finne seg en leilighet, og ikke lenger kan bo i hus (enebolig) når man er skilt. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men jeg tror at med din årslønn vil du slite med å både kjøpe hus, og fø på tre barn samtidig. Kanskje skal du betale barnehage og SFO oppi alt dette i tillegg. Dersom barnas far tjener mer enn deg, må han betale bidrag for de barna under 18 år, og til eventuelle barn som fremdeles går på videregående skole om de er over 18 (som regel da frem til barnet er 19). Du finner bidragskalkulator på NAV sine sider. Der kan du legge inn din inntekt, hans inntekt og samværsopplegget. Du må altså vite på forhånd hvor mye samvær med overnattinger far skal ha pr mnd for å kunne beregne barnebidraget han skal betale. Hvis du ikke vet det ennå, får du ikke beregnet. Men skal dere dele 50/50? Dersom du ender som aleneforsørger og far bare har barna til samvær f.eks. annenhver helg, så vil du få en ekstra barnetrygd i måneden. Dvs du har 3 barn, men får 4 barnetrygder. Lurer på om det også gis noe skattelette om man er aleneforsørger - sjekk ut det. Endret 8. april 2019 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #16 Skrevet 9. april 2019 Når jeg sjekker hvor mye jeg kan få i lån med hjelp av budsjett Kalkulator ser det jo ikke lovende ut😫 Anonymkode: c1fc7...d7e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #17 Skrevet 9. april 2019 Jeg leier bolig via jobben. Anonymkode: 56071...5ee 1
Ella Ellefantella Skrevet 9. april 2019 #18 Skrevet 9. april 2019 Men så lei deg noe, da! Det gjør jeg, så vi har et supert hjem som jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe. Ungene bor ikke hjemme for alltid, og innen den tid har kanskje eiendomsmarkedet snudd? Og hvis ikke, så har du hatt et fint hjem for ungene, og kan heller vurdere å kjøpe noe lite til bare deg. Dessuten kan det hende du har møtt en mann du vil bo med, og da er dere jo to til å ta lånet. Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så krise å leie! At jeg leier er visst et problem for andre mer enn det er for meg 😂 Man skal jo leve mens man lever, og tiden med barna skal ikke stresses vekk i hundre timer overtid o.l. bare for å eie. Tiden med dem er mest verdt! Finn ut hvordan dere får det best som familie, ikke hvor mye du skal sitte igjen med etterpå. Det er kanskje ikke økonomisk det smarteste, men rent lykkemessig er det det! Og det er ikke eiendelene dine du tenker på på dødsleiet! DU klarer deg alltids senere, men det er NÅ ungene bor hos deg! 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #19 Skrevet 9. april 2019 21 minutter siden, Ella Ellefantella skrev: Men så lei deg noe, da! Det gjør jeg, så vi har et supert hjem som jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe. Ungene bor ikke hjemme for alltid, og innen den tid har kanskje eiendomsmarkedet snudd? Og hvis ikke, så har du hatt et fint hjem for ungene, og kan heller vurdere å kjøpe noe lite til bare deg. Dessuten kan det hende du har møtt en mann du vil bo med, og da er dere jo to til å ta lånet. Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så krise å leie! At jeg leier er visst et problem for andre mer enn det er for meg 😂 Man skal jo leve mens man lever, og tiden med barna skal ikke stresses vekk i hundre timer overtid o.l. bare for å eie. Tiden med dem er mest verdt! Finn ut hvordan dere får det best som familie, ikke hvor mye du skal sitte igjen med etterpå. Det er kanskje ikke økonomisk det smarteste, men rent lykkemessig er det det! Og det er ikke eiendelene dine du tenker på på dødsleiet! DU klarer deg alltids senere, men det er NÅ ungene bor hos deg! Tanken om å leie er absolut til stede,men her er det nesten dyrere å leie...Så om jeg får lån å heller tar litt lang løpetid,foretrekker jeg det... Men er så enig med deg ang å prioritere tid med ungene har mere verdi en materielle verdier. Så om man kan få en rimeligere måte å bo på er det gull! Anonymkode: c1fc7...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #20 Skrevet 9. april 2019 Kan noen forklare litt ang overgangsstønad? Prøvde å lese,men vanskelig å skjønne hvem som har rett på det. Anonymkode: c1fc7...d7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå