AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #1 Skrevet 7. april 2019 Jenta vår er 21 måneder, og hun sier mange enkeltord; dyrelyder, gøy, oi, au, mamma, pappa, bil, tut tut, snurre, bleie, speil, nam nam, nei, bær, inn, ned, trappa, navn på søsken, hei, snø etc., sikkert opp mot 50-60 ord - hvis vi tolker henne med velvilje. Hun forstår masse og peker hvis vi spør «hvor er ......», men setter ikke to ord sammen, f.eks. Jeg føler hun er ganske sen og begynner å bekymre meg. Noen med erfaring?? Anonymkode: a8d38...1d4
Mrs Robinson Skrevet 7. april 2019 #2 Skrevet 7. april 2019 Hvordan er språkforståelsen? For mange løsner det etter fylte 2 år
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #3 Skrevet 7. april 2019 Når barnet er under to år er det viktigste at det har god språkforståelse, og det høres jo ut som hun kan endel enkeltord. Hva sier de i barnehagen? Det er veldig varierende hvor fort barn lærer seg å prate og det er ikke helt uvanlig at barn ikke snakker i to-ordssetninger i den alderen. Les masse med henne og prat mye med henne. Anonymkode: 97280...766
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #4 Skrevet 7. april 2019 Hun forstår masse! 😊 Ts Anonymkode: a8d38...1d4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #5 Skrevet 7. april 2019 Mi var over to når hun satte to ord sammen. Sikkert nærmere 2,5 år faktisk når jeg tenker etter.... husker vi hadde sen 2års kontroll, og da hadde hun sagt det i noen uker. Så skjedde ting fort..... ikke noe å tenke over engang så lenge hun forstår Anonymkode: 99465...3b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #6 Skrevet 7. april 2019 Dette er ingenting å være bekymret for. Barnet mitt sa ikke i nærheten av så mange ord da han var like gammel. Han sa kanskje 10 ord selv, men forstod veldig, veldig mye. Omtrent på toårsdagen løsnet det plutselig og han snakket masse og i setninger. Som 2,5-åring snakker han endast mer, i lange setninger og kan mange lange og flere kompliserte ord.Barnet mitt er ikke sein for alderen. Datteren din er normal. Anonymkode: feaae...4af 1
Jobbermedbarn Skrevet 7. april 2019 #7 Skrevet 7. april 2019 Det høres helt normalt ut! 2-2,5 begynner de å sette sammen to og to ord! Les bøker og snakk masse med henne! Så lenge forståelsen er der er det ingen grunn til bekymring!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #8 Skrevet 7. april 2019 Tusen takk for flere beroligende svar! Storebroren var mye kjappere, nemlig, minst 300 ord da han var 1 1/2 og lange setninger på alderen datteren vår er nå. Så de er så forskjellige der! Og da er det lett P bli bekymret!😕 Anonymkode: a8d38...1d4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #9 Skrevet 7. april 2019 Du trenger nok ikke bekymre deg foreløpig. Noen barn sier gradvis flere ord fra de er veldig små, mens for andre eksploderer det plutselig når de er over to. Det er heller ikke unormalt at eldstemann prater tidligere enn yngstemann. Anonymkode: 97280...766
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #10 Skrevet 7. april 2019 Eldste var over 3 år før hun var på det nivået yngste var da hun var 1.5 år.. Barn er forskjellige. Eldste snakket kanskje ikke så godt, men gikk da hun var 1 år og var høyt og lavt. Yngste kunne Si lange setninger når hun var 1.5 år, men ikke gå. Min lillesøster snakket ikke skikkelig før hun var 4. Da plutselig snakket hun masse. Jeg snakket rent da jeg var 1 år. Barn er veldig forskjellige. Bare vær tolmodig en liten stund til, så løsner det nok snart. Anonymkode: f16f4...cc1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #11 Skrevet 7. april 2019 Min jente er 1,5 år (19 mnd), og sier totalt 15 ord om jeg legger godviljen til (jeg vet at tutu betyr smokk, men deter jo ikke noe andre forstår). Har ikke begynt å bekymre meg enda, men fokuserer på å være tydelig når vi leser, snakker og i hverdagssituasjoner ("Vil du ha melk? Melk?"). Hun forstår en del, men ikke veldig mye. Regner med det kommer raskt nå ettervert. Anonymkode: 731f2...113
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #12 Skrevet 7. april 2019 Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du bekymrer deg over....😀 Anonymkode: c337f...ea4 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 Gutt 3 år her. Startet å prate 3 mnd før 3 års dagen sin. Viste sterk forståelse av det vi så fra 1 år. Sterk på kroppsspråk. Nå går det som en foss Anonymkode: 58140...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #14 Skrevet 7. april 2019 Min jente er like gammel, og hun og sier for det meste kun ett og ett ord, hun forstår veldig masse, og kan mange ord:) Hun har begynt så smått å si to ords setninger som: "min tur" "mamma heima", "tisse do" , jeg er ikke bekymret, er flere som har kommentert at hun kan så mange ord Hadde bekymret meg mer om hun ikke viste noe tegn til å forstå så mye! Anonymkode: 2cb53...a11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #15 Skrevet 7. april 2019 Ingenting å være bekymret over😁 Anonymkode: 84b25...7ad
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for flere beroligende svar! Storebroren var mye kjappere, nemlig, minst 300 ord da han var 1 1/2 og lange setninger på alderen datteren vår er nå. Så de er så forskjellige der! Og da er det lett P bli bekymret!😕 Anonymkode: a8d38...1d4 Da tror jeg heller han var veldig kjapp. Datteren din hørtes helt normal ut. Anonymkode: bfe75...a57 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 Trodde det selv om min toåring men på kontrollen var helsesøster imponert Anonymkode: 25e69...d7d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 Det du beskriver er -helt typisk- for barn i den alderen. Overhodet ikke noe å bekymre seg over. Hvis barnet nærmer seg 3 år og har et svært lite vokabular, ikke setter sammen ord, og/eller viser liten språkforståelse - DA kan man ytre bekymring. Dog trenger ikke det heller å bety at noe er "galt". Noen er såkalte "late talkers", og det er veldig vanskelig å forutsi hvem som er "late talkers" og hvem som har en språkvanske i den alderen. Hilsen Logoped MNLL Anonymkode: 6a672...b85 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #19 Skrevet 8. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenta vår er 21 måneder, og hun sier mange enkeltord; dyrelyder, gøy, oi, au, mamma, pappa, bil, tut tut, snurre, bleie, speil, nam nam, nei, bær, inn, ned, trappa, navn på søsken, hei, snø etc., sikkert opp mot 50-60 ord - hvis vi tolker henne med velvilje. Hun forstår masse og peker hvis vi spør «hvor er ......», men setter ikke to ord sammen, f.eks. Jeg føler hun er ganske sen og begynner å bekymre meg. Noen med erfaring?? Anonymkode: a8d38...1d4 Høres ikke sent ut i hele tatt! Helt innenfor gjennomsnittet. Jenta di høres helt normalt utviklet ut. Kos deg med henne og ikke bekymre deg❤️ Anonymkode: 8b724...26d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for flere beroligende svar! Storebroren var mye kjappere, nemlig, minst 300 ord da han var 1 1/2 og lange setninger på alderen datteren vår er nå. Så de er så forskjellige der! Og da er det lett P bli bekymret!😕 Anonymkode: a8d38...1d4 Det er det som er vanskelig med å få to barn. Man tror Nr 2 er lik Nr 1, men så viser det seg at de ikke er like på hverken utvikling , interesser eller væremåte. Dette var nok det største sjokket hos oss. Skulle ønske flere snakket om det, slik at det ikke ble så lett å bli bekymret når det andre barnet har en atferd vidt forskjellig fra Nr 1. Det er en mye brukt frase, men den stemmer: barn ER forskjellige. Også søsken! Anonymkode: 8b724...26d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå