Gå til innhold

Tar det alltid like lang tid før uførepensjon blir innvilget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at man har sendt søknaden altså. Behandlingstiden her jeg bor er på 8 måneder, men jeg vet ikke om det gjelder i alle tilfellene, eller om det er noen som får det innvilget fortere?

Anonymkode: 24287...27f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter at man har sendt søknaden altså. Behandlingstiden her jeg bor er på 8 måneder, men jeg vet ikke om det gjelder i alle tilfellene, eller om det er noen som får det innvilget fortere?

Det varierer veldig. Her tok det ca 5 mnd fra søknad til innvilget. 8 mnd behandlingstid egentlig. 

Anonymkode: 93289...481

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes hundrevis av tråder om dette. Kortversjonen: Det kan ta to måneder til mange år før innvilget, om den i det hele tatt blir det.

Anonymkode: c1d56...2f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke huske sikkert hvor lang tid det tok for meg, men det var ikke så voldsomt lenge. 3 måneder eller noe sånt, mener jeg å huske. Det tok ikke så lang tid som jeg hadde trodd i hvert fall.

Men dette er en del år siden nå. 

Det avhenger jo også av kommunen man bor i, antar jeg. Noen NAV kontorer har mer påtrykk og belastning enn andre. (eller er det NAV sentralt som behandler søknadene, ikke de enkelte lokalkontorene?)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det varierer veldig. Her tok det ca 5 mnd fra søknad til innvilget. 8 mnd behandlingstid egentlig. 

Anonymkode: 93289...481

Takk for svar :)

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes hundrevis av tråder om dette. Kortversjonen: Det kan ta to måneder til mange år før innvilget, om den i det hele tatt blir det.

Takk. Innvilget blir den nok uansett. Vet du grunnen til at det kan ta kort eller lang tid?

12 minutter siden, Million said:

Jeg kan ikke huske sikkert hvor lang tid det tok for meg, men det var ikke så voldsomt lenge. 3 måneder eller noe sånt, mener jeg å huske. Det tok ikke så lang tid som jeg hadde trodd i hvert fall.

Men dette er en del år siden nå. 

Det avhenger jo også av kommunen man bor i, antar jeg. Noen NAV kontorer har mer påtrykk og belastning enn andre. (eller er det NAV sentralt som behandler søknadene, ikke de enkelte lokalkontorene?)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Innvilget blir den nok uansett. Vet du grunnen til at det kan ta kort eller lang tid?

Med enkelte diagnoser som er veldig opplagte pluss en solid ekspertuttalelse kan det gå raskt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Med enkelte diagnoser som er veldig opplagte pluss en solid ekspertuttalelse kan det gå raskt.

Takk, da er det sikkert derfor saksbehandleren mente det kom til å ta kort tid :) Ble så usikker da jeg leste behandlingstidene på nettsiden til NAV og lurte på om hun hadde tatt feil.

AnonymBruker
Skrevet

Tok 3 mnd her, ble innvilget i fjor. Vestfold

Anonymkode: 493d6...87f

AnonymBruker
Skrevet

Min ble godkjent på 4 dager, men det skal sies at sykdommen/diagnosen var klokkeklar med liten bedring i vente uansett medisinering.

Anonymkode: 3c8e2...950

• Liker 1
Skrevet

Fikk innvilget i løpet av bare ti dager, søknadskøen var egentlig minst 6 måneder i fylket den ble behandlet i, men saken var så opplagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min ble godkjent på 4 dager, men det skal sies at sykdommen/diagnosen var klokkeklar med liten bedring i vente uansett medisinering.

23 minutter siden, Atania said:

Fikk innvilget i løpet av bare ti dager, søknadskøen var egentlig minst 6 måneder i fylket den ble behandlet i, men saken var så opplagt. 

Ja, det var raskt! Saken min er også veldig opplagt, så da håper jeg det går fort her også.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnose, historikk hos Nav, skasdokumenter er alle avgjørende faktorer for hvor lang tid Nav bruker på å vurdere en søknad, uansett hvilken. 

En døende kreftpasient, uten inntekt, kan ikke vente i 8 måneder på en stønad,,da setter Nav hurtighet på saken.

Anonymkode: 54ee6...79b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Diagnose, historikk hos Nav, skasdokumenter er alle avgjørende faktorer for hvor lang tid Nav bruker på å vurdere en søknad, uansett hvilken. 

En døende kreftpasient, uten inntekt, kan ikke vente i 8 måneder på en stønad,,da setter Nav hurtighet på saken.

Anonymkode: 54ee6...79b

Jeg har ekspertuttalelse fra overlege på kreftavdelingen. Er ikke pasient lenger, men sterkt påvirket etter cellegift og operasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Fire uker tok det for min onkel. Han var da innlagt med langt fremskreden kreft og hadde både i teori og praksis 0% sjanse til å bli frisk. Det var bare én utgang på diagnosen han fikk, så det var ikke noe poeng å gå omveien med AAP.

Anonymkode: 1ec0e...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Det tok 10 virkedager for meg. Men saken var opplagt. 

Anonymkode: 3e391...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om 8 måneder, det tok 4.

Anonymkode: 8bb01...fae

AnonymBruker
Skrevet

Opplagt sak,tok et døgn

Anonymkode: cc22b...63b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett det ta en uke og jeg har sett det ta mange år. Tror det kommer mer an på flaks/uflaks enn på hvor opplagt sak man har. De to sakene jeg vet om som tok lengst tid var i hvertfall de mest opplagt sakene blant de jeg kjenner også, mens de som fikk søknaden behandlet raskest hadde vagere diagnoser og symptomer. 

Jeg tror dessverre uansett du må forberede deg på at ettervirkninger etter kreft ikke er en såkalt opplagt sak. 

Anonymkode: b71b2...522

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett det ta en uke og jeg har sett det ta mange år. Tror det kommer mer an på flaks/uflaks enn på hvor opplagt sak man har. De to sakene jeg vet om som tok lengst tid var i hvertfall de mest opplagt sakene blant de jeg kjenner også, mens de som fikk søknaden behandlet raskest hadde vagere diagnoser og symptomer. 

Jeg tror dessverre uansett du må forberede deg på at ettervirkninger etter kreft ikke er en såkalt opplagt sak. 

Anonymkode: b71b2...522

Nuvel, det tar ikke år som du sier fra søknad er sendt inn i samråd med saksbehandler, slutt å tøv. Dersom man sender inn søknad uten å ha fått klarsignal så kan det ende med avslag og mye dill, men npr saksbehandler gir klarsignal i samråd med NAV legen så skal den behandles inne 8 måneder.

AnonymBruker
Skrevet

Her tok det to måneder, vestfold. Opplagt sak, men de må jo sjekke opp saker og ting uansett vil jeg tro.

Anonymkode: 0b066...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...