Gå til innhold

Hjelp, musene spiser opp plenen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå når snøen smelter er det mye som kommer frem, både hyggelige og uhyggelige ting.

I fjor fant vi de også: spor under snøen, som lange "ganger" som snodde seg rundt over plenen som lå i en skråning.

Vi trodde først det var mark, larver eller noe siden det så ut som tunneller hvor mose og gress ble liggende oppå "gangene". En fyr på Plantasjen sa det var vånd - jeg trodde jeg skulle besvime, rotte stod det i leksikon.

Disse sporene forsvant etter et kraftig snøvær i fjor, men i år ser vi at det er mye, mye, mye mer og på flere steder. Her og der er det også små hull, ca 2 cm i diameter og ca 5 cm dype. Naboen sier det er mus, han har dem ikke, heldiggrisen.

Hva gjør vi???????? :o :o :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaffer deg katt?

Ja, enig. Skaff deg katt (hvis du har mulighet til det).

I vårt hus (inne!) var det mus før vi flyttet inn. Men da vi kom med katten vår, har vi ikke sett snurten av de ekle dyra!

Skrevet

Tenker det er jordrotter dere har i hagen.

Beste tipset jeg kan gi er å passe på å slå hagen ofte. Hjalp i alle fall for oss (men nå har vi flyttet derfra).

Et annet alternativ er jo rottegift, men dette er ikke ideelt hvis dere har unger eller katter/andre dyr i hagen.

Skrevet

litt vansklig å slå plenen dersom det er snø på den vel?

..å dersom man slår plenen bruker man da en kjepp eller en stokk,,,, hva er best egnet mon tru?

:hoho:

men kanskje det hjelper på å klippe plenen for å få vekk disse merkene? hmm

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir ikke kvitt jordrottene mine, og har resignert. Vil ikke forgifte dem heller.

Ikke ha kompost (=masse mat for jordrotter)

Ikke plant blomsterløk, poteter og lignende. (= NAM for jordrotter)

Be om at de flytter til en annen hage med mer mat.

PS: Regner med at naboen din også får innflyttere senere... De holder seg ikke akkurat innenfor tomtegrenser.

PPS: Jordrotter hører til en annen gnagerslekt. De er altså ikke "ekte" rotter.

Skrevet

Vånd er jordrotte, ja. Vi har det på hytta. De graver ganger og så blir det sånne tuer rundt omkring. Det eneste du kan gjøre, ref det rådet vi fikk, er å harve opp hele plenen. Men det ser ut som om det finnes andre råd også.

Vånd i hagen, her kan du også bestille hefte.

Vånd i skogen

Vånd

Utrydding med gift

Fant ikke et eneste bilde. Men det er kanskje like greit... det finnes også flere skadedyrfirma som tar seg av vånd.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for god link og tips, hadde ikke tenkt å skaffe meg katt, nei...

Jeg har aldri sett dem ute her (heldigvis) ennå, men kan jeg risikere det nå når vi er mer ute? Hva med ungene? Vi har to så det blir vel ikke aktuelt med gift heller...

Det verste er faktisk at det er så KVALMT!!!!!!!! :kvalm:

Skrevet

Vi så aldri noe til jordrottene når vi satt ute. Så bare gangen etter dem. Det største problemet var derfor at hagen ble stygg...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har aldri sett dem ute her (heldigvis) ennå, men kan jeg risikere det nå når vi er mer ute? Hva med ungene? Vi har to så det blir vel ikke aktuelt med gift heller...

De er under jorden til det blir mørkt/stille. De er veldig sky, og jeg har blitt fortalt at jordrotter ikke går inn i hus. MEN de går i garagen...

Jeg hadde disse på besøk og kjøpte en slik levendefelle som var helt super.

I ca 14 dager fanget jeg daglig rotter, og kjørte de langt bort å satte de ut i skogen. Jeg bor i Ås, og satte de ut på rasteplassen på Svartskog, (men ikke si det til de som bor der...), har nå ingen rotter igjen. :idesmil:

Litt gift gikk det vel kanskje med og :fy:

Skrevet

Jeg forgifter dem med hard hånd! Ingen spiser alle mine tulipaner ustraffet! :evil:

Legg giften (fås kjøpt i blokker som likner på såpe) langt ned i hullene og tett hullet godt med jord. Legg en plankebit og/eller tung stein oppå, så slipper du at giften spres. Svært effektivt, men du må legge gift i så mange hull som mulig.

Skrevet

Hadde noen jordrottehull her også for noen år siden. Jeg helte nedi ren salmiakk...og borte ble de. :ler:

• Liker 1
  • 8 år senere...
Skrevet

Dette er jo en gammel tråd, men vånden er vel den samme nå.. Sliter med at de har gravd opp -hele- hagen her!!! det er hull, ganger og korridorer over hele plenen. Det ser ikke ut!

VI skal grave opp store deler av hagen nå i slutten av Mai, men hva kan jeg gjøre for å hindre at de kommer tilbake? kjedelig å så ny plen, for å få den rasert neste vinter igjen..

Ser noen nevner gift. Hvor lenge "varer" giften? Har jo et barn her på 1 år, så hun går jo aldri nede i hagen. Ihvertfall ikke etter vi har gravd, vil nok ikke bli noe særlig plen der i år. Men om jeg legger ut gift i sommer, vil vel hagen anses som trygg, neste år?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men ville nok kontaktet disse som fjerner skadedyr med tanke på at det er såpass ille.

Anonym poster: d3545ea30774fe6ed1c329dd91fc0677

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en gammel tråd, men vånden er vel den samme nå.. Sliter med at de har gravd opp -hele- hagen her!!! det er hull, ganger og korridorer over hele plenen. Det ser ikke ut!

VI skal grave opp store deler av hagen nå i slutten av Mai, men hva kan jeg gjøre for å hindre at de kommer tilbake? kjedelig å så ny plen, for å få den rasert neste vinter igjen..

Ser noen nevner gift. Hvor lenge "varer" giften? Har jo et barn her på 1 år, så hun går jo aldri nede i hagen. Ihvertfall ikke etter vi har gravd, vil nok ikke bli noe særlig plen der i år. Men om jeg legger ut gift i sommer, vil vel hagen anses som trygg, neste år?

Ser ikke ut til at gift har særlig virkning på disse karene her. Enig med AB over, kontakt et firma.

Anonym poster: dad3e1edae67ead7bbaac17f0da5d105

Skrevet

Siden hagen allikevel skal gjøres om. Kan være en ide å prøve å finne ut hva en vånd foretrekker og om det er noe den unngår og planere deretter. Personlig ville jeg aldri brukt gift, da hadde det heller blitt feller slik beskrevet noen poster over.

Skrevet

Takk for tips! Får vel høre med skadedyrfirma.

Er normalt ingen tilhenger av gift, egentlig.

Jeg klarer ikke helt å se om det er noen områder de har holdt seg unna, og om det er noe de ikke liker. Men naboen har færre merker etter dem. Antakeligvis på grunn av mye aktivitet i hagen på vinterstid.(barn som leker i hagen) var vel kun under trampolinen de hadde noen hull. Kanskje jeg må låne naboens barn, med jevne mellomrom.

Leste litt på nett nå, og ser de anbefaler feller. Deretter avlivning av dyret. Hvordan gjøres det egentlig, på en så human måte som mulig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...