Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om ordet konflikt er riktig ord, men uansett. Jeg er barnehagelærer, har jobbet som det i flere år og er vant med å forklare og begrunne det jeg gjør for foreldre. Jeg tåler at foreldre er uenig med meg, men stort sett får jeg positiv respons. I høst begynte det et nytt barn på avdeling, moren har aldri vært inne i en barnehage før og er veldig usikker og negativ. Greit nok, det er ikke uvanlig. Vi på avdeling forklarer og begrunner det vi gjør så godt i kan, og er ydmyke for morens meninger der vi kan. 

Problemet er at hun blir så rasende sint når hun er uenig i noe, hun kommer inn på avdelingen og kjefter, banner og roper til oss voksne, med barna tilstede. Vi har snakket med henne flere ganger om at sånn kan hun ikke gjøre, hun er enig helt til neste gang. Jeg kunne tildels forstå om følelsene rant over om vi virkelig gjorde noe galt, men feks nå sist utbrudd kom pga at hun ikke fikk levere ungen som hadde spydd kvelden før. 

Jeg liker jobben min, virkelig, men akkurat denne situasjonen her takler jeg ikke så godt. Hun blir sint som lyn fra klar himmel. Har snakket med styrer om det, uten at hun har noe hjelp å komme med. Jeg har hatt samtaler med moren om dette sinnet, men ikke overraskende nok kommer vi ingen vei, hun lover forbedring men det er bare til hun reagerer på noe igjen så blir hun sint. Og nå synes jeg det er veldig ubehagelig å treffe på denne moren, jeg gruer meg til hun kommer på jobb. Det er stort sett jeg som får kjeften, gjerne når jeg er alene på avdeling. Klarer ikke legge igjen det som skjer på jobb når det er sånne ting. Greit nok vi må tåle litt, men å bli kjeftet på fordi man overholder reglene i barnehagen (48-timers regelen) synes jeg er drøyt og unødvendig. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 7d9cc...5f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*kommer i barnehagen og leverer/henter

skulle det stå der

AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg det er på sin plass at leder kaller inn til et møte med denne moren. Uakseptabel oppførsel, og hun kan godt settes på plass. 

Anonymkode: ad4f5...3cc

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Her bør dere helt klart innkalle til en samtale igjen og gjerne med din nærmeste leder tilstede eller hvertfall en tredjepart. Jeg ville også prøvd å dreie samtalen til hvordan barnet har det hjemme(ut i fra dine beskrivelser her ,så lurer jeg veldig på hvordan barnet har det). Har moren det samme temperamentet mot barnet, hvordan takler mor grensesetting osv. 

Anonymkode: 00fb0...4ad

• Liker 13
Skrevet

Hvis leder ikke tar tak i situasjonen så kontakt fagforbundet og få dem til å legge press på henne til å kalle moren inn på samtale og gjerne med advarsler om at hun ikke får lov å oppføre seg som hun vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg vurdert en bekymringsmelding til barnevernet. Ettersom hun blir så oppfarende sint og verbalt utagerende for små ting, lurer jeg på om hun klikker på samme måte når barnet gjør ting hun ikke liker. Spesielt når hun lover bot og bedring hver gang, men faktisk ikke er i stand til å holde det. Tenker hun trenger veiledning på hvordan man reagerer når man blir opprørt, ikke bare for sin egen del men mest av alt for barnet.

Anonymkode: cfdef...57d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg skal snakke med styrer igjen og spørre om hun kan være med på en samtale. Hun er veldig god på slike samtaler, men jeg tror ikke hun forstår hvor ille det er når denne moren er slik. Og uheldigvis er jeg ofte alene når hun kommer med disse utbruddene sine, skulle nesten ønske det var flere voksne der når hun var sånn, så det var flere til å reagere på oppførselen. 

Angående barnet vil jeg ikke si for mye her, men vi har tenkt det flere av dere skriver her, og vi jobber med den biten også. Denne type utfordringer og problemer har vi kontroll på, men at foreldre kommer inn og oppfører seg slik er mer nytt for oss. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg vurdert en bekymringsmelding til barnevernet. Ettersom hun blir så oppfarende sint og verbalt utagerende for små ting, lurer jeg på om hun klikker på samme måte når barnet gjør ting hun ikke liker. Spesielt når hun lover bot og bedring hver gang, men faktisk ikke er i stand til å holde det. Tenker hun trenger veiledning på hvordan man reagerer når man blir opprørt, ikke bare for sin egen del men mest av alt for barnet.

Anonymkode: cfdef...57d

Jeg bare ventet på denne...at noen roper på barnevernet

Anonymkode: 7da18...6cb

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg skal snakke med styrer igjen og spørre om hun kan være med på en samtale. Hun er veldig god på slike samtaler, men jeg tror ikke hun forstår hvor ille det er når denne moren er slik. Og uheldigvis er jeg ofte alene når hun kommer med disse utbruddene sine, skulle nesten ønske det var flere voksne der når hun var sånn, så det var flere til å reagere på oppførselen. 

Angående barnet vil jeg ikke si for mye her, men vi har tenkt det flere av dere skriver her, og vi jobber med den biten også. Denne type utfordringer og problemer har vi kontroll på, men at foreldre kommer inn og oppfører seg slik er mer nytt for oss. 

TS

Føler med deg og håper dere når inn til moren. 

Nå har jeg ikke vært i den type situasjon du er i nå, men kan vel si at det ikke er alle foreldre man vil savne den dagen barnet slutter.... 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Som er på sin plass når man bekymrer seg for hvordan et barn har det hjemme.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en voksen person roper,banner og kjefter fordi hun ikke får levert ungen sin som har spydd kvelden før, synes jeg absolutt man skal rope på barnevernet ja! Dette er absolutt ikke normal oppførsel!!!

Anonymkode: 7419e...aff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Jobber selv i barnehage og slike foreldre er det dessverre alt for mange av. Vurderer sterkt å slutte i jobben pga det. Man blir glad i barna, men visse foreldre kunne jeg klart meg godt uten!! De suger energi og krefter. Man må jo forholde seg profesjonell i en situasjon der man føler avmakt. 

Anonymkode: ab7b0...592

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du sier det stort sett skjer når dere er alene, er det mulig å ta opptak av disse samtalene? Med en app på telefonen for eksempel? Tenker at det kan være en fordel om styrer får høre hva det går i. Men det bør egentlig være nok om du forteller at dette gjør at du gruer deg til å gå på jobb.

Anonymkode: 265a1...2db

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg. Jobber selv i barnehage og slike foreldre er det dessverre alt for mange av. Vurderer sterkt å slutte i jobben pga det. Man blir glad i barna, men visse foreldre kunne jeg klart meg godt uten!! De suger energi og krefter. Man må jo forholde seg profesjonell i en situasjon der man føler avmakt. 

Anonymkode: ab7b0...592

Dette kjenner jeg meg så igjen i! Skulle ønske man slapp foreldresamarbeid

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig uprofesjonelt å legge ut slike innlegg som dette på et diskusjonsforum ts, dette bør du slette. Råd som kommer om å gjøre opptak må du for all del ikke finne på! Ta det opp i ped-teamet og med styrer og søk støtte hos dem. 

Anonymkode: 42a92...9b7

AnonymBruker
Skrevet

Politianmeld trakassering og det at hun gjør andre barn redde. 

Anonymkode: f80db...027

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig uprofesjonelt å legge ut slike innlegg som dette på et diskusjonsforum ts, dette bør du slette. Råd som kommer om å gjøre opptak må du for all del ikke finne på! Ta det opp i ped-teamet og med styrer og søk støtte hos dem. 

Ingen navn eller steder nevnt, så ingen fare... TS kan ta det helt med ro.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er der uprofesjonelt? Går ut i fra at innleggene fra Ts er anonymisert på en sånn måte at moren ikke vil kunne gjenkjennes. Og er det noen mødre som føler at innlegget er rettet mot dem, bør de kanskje gå inn i seg selv og endre væremåte. For dette er ikke normal oppførsel, og jeg blir bekymret for hvordan barna til foreldrene med denne type temperament har det. 

Ts skriver at hun har tatt opp dette med styrer, men at inntrykket hennes er at styrer ikke skjønner hvor ille dette er. Enig i at TS ikke skal gjøre opptak, men går ut i fra at Ts er klar over dette selv også. Mitt råd til TS er å få styrer til å komme når mor utagerer, og ta samtalen med en gang med mor. Om styrer ikke kan komme når mor utagerer, bør du skrive ned hendelsene, med både tidspunkt og situasjonsbeskrivelsen. Kan også be mor forlate barnehagen når hun utagerer, men her blir jeg bekymret for barnet om mor tar med seg barnet og går i sinne. Samtidig bør ikke mor få utagerer på denne måten i barnehagen, om andre barn blir vitne til hennes utbrudd. 

Anonymkode: a0321...cea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Tatja skrev:

Ingen navn eller steder nevnt, så ingen fare... TS kan ta det helt med ro.

Det handler ikke om anonymitet eller ikke, det handler om etikk og yrkesprofesjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er der uprofesjonelt? Går ut i fra at innleggene fra Ts er anonymisert på en sånn måte at moren ikke vil kunne gjenkjennes. Og er det noen mødre som føler at innlegget er rettet mot dem, bør de kanskje gå inn i seg selv og endre væremåte. For dette er ikke normal oppførsel, og jeg blir bekymret for hvordan barna til foreldrene med denne type temperament har det. 

Ts skriver at hun har tatt opp dette med styrer, men at inntrykket hennes er at styrer ikke skjønner hvor ille dette er. Enig i at TS ikke skal gjøre opptak, men går ut i fra at Ts er klar over dette selv også. Mitt råd til TS er å få styrer til å komme når mor utagerer, og ta samtalen med en gang med mor. Om styrer ikke kan komme når mor utagerer, bør du skrive ned hendelsene, med både tidspunkt og situasjonsbeskrivelsen. Kan også be mor forlate barnehagen når hun utagerer, men her blir jeg bekymret for barnet om mor tar med seg barnet og går i sinne. Samtidig bør ikke mor få utagerer på denne måten i barnehagen, om andre barn blir vitne til hennes utbrudd. 

Anonymkode: a0321...cea

Det er helt uakseptabelt at foreldre skal finne  samarbeidskonflikter fra barnehagepersonale på et nettforum. 

Det er uprofesjonelt at en yrkesutøver velger å spørre fremmede på nett om hvordan utføre jobben sin, fremfor å bruke ressursene rundt seg i form av kollegaer. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...