Gå til innhold

Ideer til god påskemiddag på gassbluss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påsken nærmer seg, folkens, så også påskemiddagene. Jeg liker å lage mat og kan lage nokså avanserte retter, men synes det er litt masete på hytta pga fasilitetene (eller manglende sådan). Er det noen kreative sjeler her som kan bidra med middagsideer som passer med alle våre kriterier?

På hytta har vi hverken strøm eller innlagt vann. 3 km til p-plassen så mat fraktes på skuter, og snøen tjener som kjøleskap.  Mat tilberedes på 2 gassbluss og vedfyr. Ingen komfyr. Vann hentes et stykke unna - 2 bøtter i slengen, og kopper vaskes i balje. Altså ett poeng å begrense omfang av oppvask og mengde vann i maten.

På toppen av alt har vi en potetkaill i familien. Helst kokt potet til middagen, altså 🙄.

Er det noen som blir inspirert av dette?😀🙈

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale lammelår langtidsstekt over natta i vedovnen! :)

Det blir knallgodt!

Krydrer låret etter smak. Pakker det inn i aluminiumsfolie. Så et lag med gjennomvåttt avispapir (legger det til bløt i bøtte). Til sist et nytt lag folie utenpå der igjen. Det våte papiret fungerer som å spre varmen jevnt rundt hele låret. 

Vi fyrer opp godt og sørger for at det er et greit lag med glør i vedovnen. Legger inn låret, lukker ovnen og lar det ligge der til neste morgen. Yum! 😄 Varmer det opp i vedovnen før servering, på samme måte. Nyyydeligste, møreste lammelårene ever! 

OBS - sjekk om låret passer inn i vedovnen før du pakker det inn. Vi må sage av litt av beinet for å få plass :) 

Anonymkode: 82f7d...266

AnonymBruker
Skrevet

Ellers pleier vi å lage bacalao, på tilsvarende 'hytteoppsett' :) 

Anonymkode: 82f7d...266

Skrevet

Vi har også hytte der maten lages på gassbluss, samt enkelte potetelskere i familien. Jeg lager gjerne en gulasjgryte når jeg er på hytta. Den oppfyller alle krav: alt kokes, det inneholder poteter og det kan lages i én gryte slik at mengden oppvask blir mindre. Det samme gjelder jo også bacalao som er nevnt i innlegget over mitt. 

Litt avhengig av hvor lenge dere kan lagre maten, og hvilke temperaturer som er meldt, er det også mulig å tilberede en stek før avreise hjemmefra, og ta den med ferdig stekt. Da kan man f.eks servere kjøttet kaldt og ha varme poteter, grønnsaker og saus til. Alternativt dele kjøttet i skiver, pakke det i alu-folie og varme det forsiktig oppå vedovnen før servering. 

• Liker 1
Skrevet

Finnebiff er enkelt og godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...