Gå til innhold

Det å spørre om forskudd på arv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snudd på hver eneste krone så lenge jeg kan huske. Har gått glipp av mange år i arbeidslivet på grunn av sykdom. Jeg har heller ikke klart å spare mye penger ettersom jeg har vært i denne situasjonen.

Er det frekt å spørre syns du?

Anonymkode: 3ca77...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var i din situasjon hadde jeg følt jeg kunne spurt mamma og pappa om det. Deres økonomiske situasjon er svært god, og jeg vet de ønsker å hjelpe.

Det eneste det hadde kostet meg hadde vært stolthet, men det skulle jeg nok klart å svelge hvis det var veien til et mindre slitsomt liv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snudd på hver eneste krone så lenge jeg kan huske. Har gått glipp av mange år i arbeidslivet på grunn av sykdom. Jeg har heller ikke klart å spare mye penger ettersom jeg har vært i denne situasjonen.

Er det frekt å spørre syns du?

Jeg hadde aldri klart og fått meg til å spørre om det. Jeg har heller aldri spurt mine foreldre om å få låne penger, selv i situasjoner da jeg slet økonomisk.

Anonymkode: 47fb2...853

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På generelt grunnlag så er det frekt, ja. Forskudd på arven er noe som gis, ikke noe som man ber om. Nå sier du ingenting om deres forhold, hva du trenger pengene til eller om de har god nok økonomi til å hjelpe deg. 

Er dere ikke nærme er det frekt å spørre. Skal du bruke de på tull eller er det en nødvendig utgift som må dekkes? Er de minstepensjonister eller sitter godt i det? Bare fordi de klarer seg bra nå og har penger på bok betyr ikke at de kan gi deg noe på forskudd siden de kan ha planlagt for at den ene blir sittende alene og vil da slite med utgifter alene. Selv om huset er nedbetalt så skal fortsatt ting vedlikeholdes, tak skiftes, kledning byttes o.l. og du kan jo ikke hjelpe dem med det hvis du er syk, så da må de jo betale noen for å gjøre det.

Anonymkode: 00e31...146

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er usmakelig.   Kan du ikke heller spørre om et lån?

Anonymkode: c1434...623

• Liker 10
Skrevet

"Mamma/Pappa, dette er vanskelig å snakke om og ta opp, men føler jeg er ganske fortvilet og lei meg. Jeg har lyst til å lufte meg med dere. Høre hva dere tenker og mener.

Har dere tenkt på at vi barn/jeg skal arve noe etter dere? Det jeg da tenker er om jeg kunne fått noe av det på forskudd? Jeg føler at jeg ikke har klart å spare noe penger ettersom jeg har vært syk så lenge. For en lettelse og trygghet det kunne gitt meg å vite at jeg har noe nå. Er redd for at dere ser på meg som frekk nå? Håper ikke det. Jeg forstår hvis dere ikke synes noe om det at jeg tok dette opp".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ville vært veldig frekt å spørre om forskudd på arv 😱 Mange eldre/ pensjonister som er i superform kan f.eks. ha tenkt å bruke oppsparte midler på å reise rundt i verden og kose seg...  Det skal i alle fall jeg ;)  

Et lån kunne jeg spurt om, men ikke et som var større enn at jeg kunne betale det tilbake

Anonymkode: ee4a0...fc5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å spørre. Du har bruk for penger nå, kanskje ikke om x antall år når de dør. Du kan ikke få annet enn nei. Har gitt begge barna mine forskudd på arv, eller gave, da jeg solgte bolig.

Anonymkode: 86a40...6a7

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Tusen takk for synspunkter.

Om jeg hadde vært så heldig og fått litt forskudd på arv så hadde det hjulpet meg med egenkapital til en rimelig leilighet og en bruktbil.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du hadde vært frisk og i vanlig arbeid, så hadde jeg tenkt at det var frekt å spørre om noe slikt.

Men i din situasjon der du er syk og antagelig lever på svært lite fra NAV synes jeg det er helt greit å spørre. Du kan jo legge det frem som at du ønsker et lån, men at du ikke har mulighet til å begynne nedbetalingen før du er frisk nok til å arbeide igjen og at det kan ta flere år. Som forelder hadde jeg mer enn gjerne gitt deg de pengene du trenger for få økonomien til å gå rundt, vi vet alle hvor tøft det kan være å gå mange år på NAV. 

Anonymkode: 76a08...950

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS her

Om jeg hadde vært så heldig og fått litt forskudd på arv så hadde det hjulpet meg med egenkapital til en rimelig leilighet og en bruktbil.

Hvordan ser økonomien til dine foreldre ut da? Hvis de har svært god økonomi med mye på bok, kan du jo be om et lån. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg mener det er frekt og respektløst, å spørre om forskudd på arv.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du hadde vært frisk og i vanlig arbeid, så hadde jeg tenkt at det var frekt å spørre om noe slikt.

Men i din situasjon der du er syk og antagelig lever på svært lite fra NAV synes jeg det er helt greit å spørre. Du kan jo legge det frem som at du ønsker et lån, men at du ikke har mulighet til å begynne nedbetalingen før du er frisk nok til å arbeide igjen og at det kan ta flere år. Som forelder hadde jeg mer enn gjerne gitt deg de pengene du trenger for få økonomien til å gå rundt, vi vet alle hvor tøft det kan være å gå mange år på NAV. 

Og det tenker jeg flere foreldre ville gjøre også, men da synes jeg initiativet må komme fra dem!  

• Liker 6
Skrevet

Hvis du vet at foreldrene dine har mye på bok, kan du spørre om et lån. Forklar dem at du ønsker deg å kjøpe leilighet. Forskudd på arv synes jeg er frekt å spørre om, det burde de tenke seg til selv, de vet vel hva slags situasjon du er i. 

Jeg synes det er rart med foreldre som ikke tar initativ til å hjelpe barna sine hvis de har mulighet- særlig når det er snakk om sykdom/nav. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Hvorfor kan du ikke heller spørre om et LÅN heller enn forskudd på arv..? Jeg synes det er usmakelig og nokså respektløst å spørre.. Dersom de tilbyr selv er det en helt annen sak. 

Anonymkode: afbc6...ff6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det tenker jeg flere foreldre ville gjøre også, men da synes jeg initiativet må komme fra dem!  

Det er ikke sikkert de er klare over hvor trang økonomien til TS er. Mange er for stolte til å være ærlige om dette, og går langt i å skjule det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som mor tenker jeg ikke det er frekt om mitt barn spør om forskudd på arv. 

Da tar jeg forbehold om at beløpet det spørres om er rimelig utifra hva jeg kan gi og hva mitt voksne barn trenger - og hva det skal brukes til.  De fleste av oss  godt voksne i dag har Så vi klarer oss - og en god del av det har vi ofte fått i arv fra egne foreldre. 

Anonymkode: c46b1...423

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde ikke synes det hadde vært frekt om sønnen min spurte, men spørsmålet er jo hvor god råd de har? Vet du at de har nok penger til å gi deg noe forskudd på arv?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Så hva snakker vi om 3-500.000? Synes ikke det er urimelig å be om hjelp til egenkapital, men ville ikke da ha dratt inn ordet arv i det. Hadde heller spurt om de hadde mulighet til å hjelpe og så få det bli opp til dem om de kan og på hvilken måte de vil hjelpe. 

Er det noen grunn til at du tror de vil si nei? De har ikke så mye som du tror, føler at de må gi like mye til flere barn og det kan de ikke, du har rotet med økonomien før?

Anonymkode: 00e31...146

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også bedt om et lån. Er du heldig, foreslår foreldrene dine selv å gi deg forskudd på arv, det ville jeg ha gjort. Men det kommer selvsagt an på hvor mange søsken du har, for i teorien skal de jo da imøtekomme samme sum til dere alle. 

Anonymkode: c2e54...098

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...