Gjest SumoBryter Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 Jeg lager alltid scener i hodet mitt, ser de veldig levende foran meg når jeg tenker på det. Hjertet slår fortere og så får jeg vondt i magen. Jeg tror jeg ville blitt så forskrekket at jeg ikke kunne ha beveget meg. Er dette angst? Er det flere som opplever slike innbildte skrekkscenarioer?
Gjest gjesta Skrevet 19. april 2005 #2 Skrevet 19. april 2005 Er usikker på om det er angst, men det er ikke umulig å gjøre SEG SELV ganske redd.... Jeg kan også forestille meg ting, feks på vei hjem en mørk kveld, da begynner jeg å småspringe & ser for meg at noen lusker i buskene... Kan klare å gjøre meg selv ganske redd. men klarer du ikke tvinge deg selv til å begynne å tenke "alt går bra. ingen her." Tenke positivt, så slipper kanskje det negative å ta sånn overhånd...
Gjest GreenSky Skrevet 19. april 2005 #3 Skrevet 19. april 2005 Det kan hjelpe å tenke gjennom og øve seg på hva som ev kan skje (selvforsvarkurs, oa) Omtrent som en brannøvelse. Ble forsøkt overfalt av en fyr i en park en gang. Uheldigvis for han. Jeg trente kampsport på den tiden, og ble griseforbanna.
Gjest gjesta Skrevet 19. april 2005 #4 Skrevet 19. april 2005 Ble forsøkt overfalt av en fyr i en park en gang. Uheldigvis for han. Jeg trente kampsport på den tiden, og ble griseforbanna. Så bra!! :-) Kuuuult å høre
Gjest SumoBryter Skrevet 19. april 2005 #5 Skrevet 19. april 2005 Det kan hjelpe å tenke gjennom og øve seg på hva som ev kan skje (selvforsvarkurs, oa) Omtrent som en brannøvelse. Ble forsøkt overfalt av en fyr i en park en gang. Uheldigvis for han. Jeg trente kampsport på den tiden, og ble griseforbanna. Ja! Veldig bra for deg! Har lyst til å lære meg selvforsvar men jeg har en kroppslig ting som begrenser det jeg kan og ikke kan foreta meg, dessverre. :veldigsur: Hva hadde du gjort om han hadde en kniv? Jeg tror jeg ville blitt så skremt at jeg ville ikke klart å bevege meg om noen prøvde seg.
Gjest GreenSky Skrevet 19. april 2005 #6 Skrevet 19. april 2005 Ville du følt deg tryggere om du hadde en forsvarsspray, da?
Aurora20 Skrevet 19. april 2005 #7 Skrevet 19. april 2005 Ja, har vel opplevd noe lignende. Men det jeg har angst for er at jeg prøver å drepe mine nærmeste. Ja, høres helt sykt ut!!! Selv om jeg vet med meg selv at jeg aldri kommer til å gjøre det, er jeg likevel redd for det :oops:
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2005 #8 Skrevet 19. april 2005 Jeg er også redd for sånt, og det er derfor jeg alltid har med meg hunden når jeg går turer om kvelden /natten og sånn. Jeg føler meg litt sånn utilpass når jeg går alene på tur i skogen uten hunden, men det skjer så og si aldri da
nallemaja Skrevet 19. april 2005 #9 Skrevet 19. april 2005 gubben kjøpte lomme-alarm til meg på klas olhson(har på biltema også). Man bare drar ut en liten kjetting og den hyyyyyler! føler meg faktisk tryggere med den. Iallefall så lenge jeg går tur i bebygde områder. Ellers sliter jeg litt med det samme selv, og har pepperspray e.l på ønskelista(men det er vel ikke så lett å få tak i i norge??) Før hadde jeg en sammenleggbar kniv med meg i lomma, men slutta like godt med det, for jeg ble redd den kunne bli brukt mot meg. så jeg lar heller være å traske rundt alene på øde områder når det er mørkt, og stoler på at mobiltelefon og alarm er hjelp god nok i bebygde områder.
Gjest Dana Skrevet 20. april 2005 #10 Skrevet 20. april 2005 Jeg er så redd at vi går under vann med bil. Det er en gammel frykt siden jeg var liten. Jeg tenkte på hvordan jeg skulle hjelpe min mor å gå ut fra billen og svømme opp til overflaten. Nå tenker jeg på hvordan jeg skal ta ut barna mine fra baksete, opne sikkerhets beltet og alle detaljer for å redde de. Jeg tror at kanskje jeg eller noen kjære døde på den måten i mitt tidligere liv. Jeg er glad for at mannen min har noen spesielle kurs for å takle slike situasjøner.
Donnie Darko Skrevet 20. april 2005 #11 Skrevet 20. april 2005 det eneste jeg er redd for er å bli overfalt av en veps eller bie.
Sheba Skrevet 20. april 2005 #12 Skrevet 20. april 2005 For meg så er det meningsløst å gå rundt og bekymre seg for ting som kanskje muligens kan skje, men som mest sannsynlig ikke gjør det. Jeg har ikke har lyst til å gjøre meg selv til et offer. Mange kvinner som går i den fella der, og hvis man utstråler usikkerhet ute blant andre mennesker, så blir man vel lettere et potensielt offer også tror jeg, type selvoppfyllende profeti? Det er forøvrig adskillig større sjangse for å bli drept i trafikken enn ute på gata om kvelden/natten...
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #13 Skrevet 20. april 2005 For meg så er det meningsløst å gå rundt og bekymre seg for ting som kanskje muligens kan skje, men som mest sannsynlig ikke gjør det. Jeg har ikke har lyst til å gjøre meg selv til et offer. Mange kvinner som går i den fella der, og hvis man utstråler usikkerhet ute blant andre mennesker, så blir man vel lettere et potensielt offer også tror jeg, type selvoppfyllende profeti? Det er forøvrig adskillig større sjangse for å bli drept i trafikken enn ute på gata om kvelden/natten... Bor du i Oslo? Jeg kan se for meg det å gå hjem fra byen f.eks i skjørt og hæler, som ikke alltid så dritkult hvis man går alene.. :-? Jeg har ved flere anledninger bedt en eller annen spesiell person om å holde kjeft mens han har ropt ting etter en ensom jente. Jeg har også fulgt etter en person som begynte å forfølge en jente gjennom en park. Han var ikke en fyllik men speeda og livsfarlig. Jeg tror det det å gå rundt som en ensom jente i Oslo om natten er en reell frykt. Dessverre.
Sheba Skrevet 21. april 2005 #14 Skrevet 21. april 2005 Bor du i Oslo? Jeg kan se for meg det å gå hjem fra byen f.eks i skjørt og hæler, som ikke alltid så dritkult hvis man går alene.. :-? Jeg har ved flere anledninger bedt en eller annen spesiell person om å holde kjeft mens han har ropt ting etter en ensom jente. Jeg har også fulgt etter en person som begynte å forfølge en jente gjennom en park. Han var ikke en fyllik men speeda og livsfarlig. Jeg tror det det å gå rundt som en ensom jente i Oslo om natten er en reell frykt. Dessverre. Ja, jeg bor i Oslo. Og jeg er faktisk ikke redd. Går sjelden alene hjem fra byen midt på natta, men det har jo hendt. Uansett så er det utvilsomt noen områder av byen som er værre enn andre, de styrer man jo selfølgelig unna. Og jeg står fast på at det statistisk sett er farligere å kjøre bil... Selfølgelig bør man forsøke å få tak i en taxi eller ta nattbuss hjem hvis man har vært i sentrum, men gjør ikke de aller fleste det da? Jeg synes bare det er så trist at det finnes mange jenter som har en dårligere livskvalitet enn andre fordi de går rundt og forestiller seg det værste hele tiden. Vet om noen som må bli hentet av mannen sin når de har vært på jentekveld og skal hjem kl. 22.00, de tør ikke å ta bussen en gang. Og for å være helt ærlig synes jeg det er patetisk, og det er det jeg kaller å lulle seg inn i offerrollen. Forøvrig er også sjangsen for å bli utsatt for blind vold mange ganger større dersom du er gutt enn dersom du er jente - sjekk voldsstatistikkene for Oslo.
aline Skrevet 21. april 2005 #15 Skrevet 21. april 2005 .... Jeg har ikke har lyst til å gjøre meg selv til et offer. Mange kvinner som går i den fella der, og hvis man utstråler usikkerhet ute blant andre mennesker, så blir man vel lettere et potensielt offer også tror jeg, type selvoppfyllende profeti? ... jeg tror også det! jeg tror du tiltrekker deg mer negativ oppmerksomhet ved å småløpe, engstelig, titter deg over skulderen og se livredd ut, en du gjør om du går sikkert og målbevisst med en mine som gjør at du ikke er mottakelig for skit. jeg bor i oslo, har gått hjem på natten alene flere ganger før i tiden når jeg ikke tok meg råd til taxi, gjerne i ettersittende bukser og høye hæler, med mitt blonde hår og greie utseendet. fikk da noen kommentarer slengt etter meg jeg og, men valgte å enten overhøre dem eller bare smile. kanskje jeg hadde flaks gang på gang, men jeg tror ikke bare det er der det ligger. selvsagt kan det skje ting likevel, det må man være klar over når man velger å bo i hovedstaden! men skal man gå å engste seg for det hele tiden, så er det kanskje ikke rett plass å bo? for sin egen del mener jeg?
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #16 Skrevet 21. april 2005 Jeg har bodd i Oslo i mange år. Jeg går ofte hjem alene på natta, men har aldri opplevd å blitt forfulgt eller angrepet på noen måte. Et par enkle, lure forholdregler: - gå i "befolkede" gater (det er verd det å droppe snarveien gjennom parken og heller gå 5 min ekstra) - gå raskt slik at man ser du er på vei fra ett sted til et annet - ikke møt blikket til/eller se på de du møter/går forbi Som sagt aldri vært utsatt for noe, eller skremt og jeg har bodd i byen i 10-15 år og gått ofte alene på natten.
Gjest Melk Skrevet 21. april 2005 #17 Skrevet 21. april 2005 Ville du følt deg tryggere om du hadde en forsvarsspray' date= da? Man bør jo ikke bare FØLE seg trygg, men også VÆRE trygg. Realiteten er jo at ganske mange ofte med forsvarsspray får den fratatt seg av gjerningsmannen som bruker den på dem. Realiteten er jo også at flest kvinner som blir overfalt er de som ser utrygge ut. Man bør mao ikke være ukritisk til å ha spray i veska, da man øker sjansen for å få smake den selv, noe som i seg selv gjør det lettere å bli eks voldtatt.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #18 Skrevet 21. april 2005 Utrolig stygt av meg men, de jentene som ALDRI har opplevd noe skremmende i Oslo mens de har gått alene, er nok ikke akkuray noen Betty Boop typer.. Det er klart det er kanskje litt trist å erkjenne det også.. Men for de kvinnene med pene ben og flott antrekk, er nok hverdagen en annen.
Gjest GreenSky Skrevet 21. april 2005 #19 Skrevet 21. april 2005 Følelsen av trygghet kan bety mye. Har lest (men husker ikke hvor) at personer som ser usikre og redde ut, vil i et belasta område ha større sjanse til å bli overfalt/ranet enn en person som utstråler selvsikkerhet.
aline Skrevet 22. april 2005 #20 Skrevet 22. april 2005 Utrolig stygt av meg men, de jentene som ALDRI har opplevd noe skremmende i Oslo mens de har gått alene, er nok ikke akkuray noen Betty Boop typer.. Det er klart det er kanskje litt trist å erkjenne det også.. Men for de kvinnene med pene ben og flott antrekk, er nok hverdagen en annen. ja, alle kvinner i oslo som ikke har opplevd å bli antastet, forfulgt eller grisepratet til i en så stor grad at man faktisk tenker over det og blir redd, må nok bare innse at vi er stygge andunger som ingen ser på. vi kler oss lite sexy og har korte, tykke bein!! det er DERFOR vi ikke har blitt voldtatt ja!! og alle som blir angrepet av kvinner i oslo, er de mest attraktive, og kun de!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå