Gå til innhold

Å betale for medlemskap i Facebook-gruppe?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En gruppe jeg er medlem i har en avleggergruppe der man må betale en sum til grunnleggeren hvert år for å få lov å være medlem.  Men man må første betale, deretter søke om medlemskap, og slik jeg har forstått det så kan man få søknaden avslått, men ikke pengene tilbake. Er det lov??

Anonymkode: b3e46...832

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken lov er det som skulle forby det?

Anonymkode: 20d08...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken gruppe er det snakk om?

Anonymkode: 8eed3...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ingen lov mot det. Moralsk riktig kan nok diskuteres.. 

Anonymkode: ca95a...057

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ingen lov mot det. Moralsk riktig kan nok diskuteres.. 

Anonymkode: ca95a...057

OK! Tusen takk!!! 

Det er ingen som vet hva man blir bedømt etter i søknaden, så det er litt surt å måtte betale mange hundre kroner før man vet om man får være medlem, men da vet jeg i hvertfall at det teknisk sett er lov! :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det Mat fra bunnen VIP det er snakk om, eller finnes det virkelig flere som prøver seg på noe sånt?

Anonymkode: 9d1f1...eda

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gruppe jeg er medlem i har en avleggergruppe der man må betale en sum til grunnleggeren hvert år for å få lov å være medlem.  Men man må første betale, deretter søke om medlemskap, og slik jeg har forstått det så kan man få søknaden avslått, men ikke pengene tilbake. Er det lov??

Om dette er riktig, så vil det kunne være svindel. En kan ikke ta betalt for en tjeneste, så nekte forbrukeren tilgang til tjenesten og attpåtil nekte å refundere pengene. Det lukter som mat for Forbrukerombudet, i minste fall. 

Å ta betalt for medlemskap i en facebook-gruppe generelt sett, er vel i prinsippet ikke noe annerledes enn å ha betalt medlemskap i en klubb eller forening? Bare at møtene skjer på nett. 

Anonymkode: 1d338...c75

• Liker 36
Skrevet

Om det er lov eller ikke er jeg usikker på, men jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde betalt noen for å få lov til å være medlem i en facebookgruppe. Frekkheten har vist ingen grenser.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du sikter vel her til koftegruppa på face og koftegruppa.no? 

Hva som er lov og ikke lov må du nesten undersøke med forbrukerombudet. 

Etter min klare mening er helle dette opplegget med to nesten like grupper der den ene er gratis og den andre er betalingstjeneste et lite oppfinnsomt prosjekt. Hadde navnene vært så pass ulike at man forstod ulikhetene uansett hvilken inteligens man har, så hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig. 

Nå er forholdet slikmat folk spammer ned facebookgruppa koftegruppa med spørsmål om betaling og medlemskap i brtalinskoftegruppa.no. Jeg er ikke medlem i en facebookgruppe for å få tusen innlegg daglig fra folk som ikke klarer å komme seg inn på et nettsted helt uten tilknytning til facebookgruppa. At gruppene har samme starter, har samme tilgang til de samme mønsterne det er dog likhetene. Vil folk bete kr. 40 eller deromkring for å finne gratismønstre så lykke til. 

Ja, jeg er klar over at Tone Loeng har mye arbeid med å holde orden i mønsterne, men det er vel ikke stort mer arbeid på face enn på en egen nettside? 

Vil forøvrig gjøre degmoppmerksom på denne tråden;  https://forum.kvinneguiden.no/topic/1094437-en-skikkelig-sur-og-negativ-tråd-om-ting-som-irriterer-grenseløst-på-hobbygrupper-på-facebook/

Anonymkode: f3f82...a90

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK! Tusen takk!!! 

Det er ingen som vet hva man blir bedømt etter i søknaden, så det er litt surt å måtte betale mange hundre kroner før man vet om man får være medlem, men da vet jeg i hvertfall at det teknisk sett er lov! :)

Mange hundrede kroner for medlemskap? Her må du forklare hvilken gruppe dette er snakk om. Koftegruppa.no er det snakk om under kr. 50. 

17 minutter siden, Sirah skrev:

Om det er lov eller ikke er jeg usikker på, men jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde betalt noen for å få lov til å være medlem i en facebookgruppe. Frekkheten har vist ingen grenser.

Les hi en gang til. Det er snakk om en avleggergruppe av en facebookgruppe. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde jeg ikke gadd og ville ha varslet Facebook om det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er åpenbart ikke lov å ta forhåndsbetalt for en tjeneste, for så både nekte forbrukeren tilgang til tjenesten og nekte å refundere pengene. 

Om det skjer, så er det bare å klage det direkte inn til Forbrukerombudet, eventuelt politianmelde. Det er svindel. 

Anonymkode: 1d338...c75

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Er det o’store Tanya eller finnes det flere slike folk?

Anonymkode: 3ef0b...645

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange hundrede kroner for medlemskap? Her må du forklare hvilken gruppe dette er snakk om. Koftegruppa.no er det snakk om under kr. 50. 

Hovedgruppen er stor, men velgig strengt moderert, så det er veldig lett å bli kastet ut. Tror derfor grunnleggeren nå har laget en "versjon 2" av gruppen som man må betale for men er litt mindre strengt moderert... OM man får bli medlem da!!!

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller vel ingen rolle om det er en avleggergruppe? moralsk forkastelig er det uansett.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne gruppen koster en søknad om medlemskap fra 300 kr og oppover pr år.  For meg er det 1000 kr....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er tilfelle, så håper jeg det er registrert et firma og betalt skatt av inntektene, samt hvis inntekene skal deles at det betales arbeidsgiveravgift. Dette ville jeg ha meldt i fra om til skatteetaten.

Anonymkode: 1e806...e34

• Liker 27
Gjest Justsaying
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedgruppen er stor, men velgig strengt moderert, så det er veldig lett å bli kastet ut. Tror derfor grunnleggeren nå har laget en "versjon 2" av gruppen som man må betale for men er litt mindre strengt moderert... OM man får bli medlem da!!!

En rar logikk, mindre moderering, mindre jobb, masse penger? Tror de Viperne er lettlurte.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne gruppen koster en søknad om medlemskap fra 300 kr og oppover pr år.  For meg er det 1000 kr....

Så det koster penger å få søknad om medlemskap behandlet? Og prisen for å få behandlet søknaden blir individuelt fastsatt?

Snu og gå et annet sted. Det er vel stor sannsynlighet for at søknaden din ikke blir innvilget siden du skal betale 3 ganger mer enn andre for å få din søknad behandlet.

En telefon til forbrukerrådet eller Skatteetaten (rundt inntekt og skatt) kan være rett adresse.

Men, hvorfor er det så viktig å kaste bort pengene dine for å få det som sannsynligvis er et avslag på medlemskap i denen lukkede gruppen? 

Anonymkode: 98406...635

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jussen i dette tilfellet er mer spennende. Hun som trolig tjener hver krone på dette er uføretrygdet og gruppa er såpass stor at allerede få timer etter at dette ble annonsert så har hun tjent minimum 10 000 kroner, da går jeg ut fra at hun selv og admins ikke har betalt og at alle de andre har betalt for det aller billigste "abonnement" på 200 kroner, selv om de fleste trolig ligger på 300 (forstår at 200 er en rabatt for flerårige medlemmer og at ett enkelt år er 300).

Trolig er summen nærmere 15 000 kroner. På et par timer. På uføretrygd. 

Jeg tviler på det meldes til Nav. 

Anonymkode: c9c93...a40

• Liker 23
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...