AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #1 Skrevet 7. april 2019 Hvordan gjorde dere det? Har dere gode råd/tips? Anonymkode: d1415...fa0
megda Skrevet 7. april 2019 #2 Skrevet 7. april 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan gjorde dere det? Har dere gode råd/tips? Anonymkode: d1415...fa0 spis litt mindre enn du gjør normalt. mål det i mindre porsjoner for enkelthet. f.eks: til vanlig spiser jeg 3 brødskiver til frokost, men fra i dag skal jeg prøve å spise bare 2.3 prøvdskiver. fyller du normalt en full tallerken med mat til middag - kjøp en litt mindre tallerken Endret 7. april 2019 av megda
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #3 Skrevet 7. april 2019 Hvordan skal du vite ha du for i deg av kalorier uten å telle? Du går kun ned ved å innta mindre kalorier enn det du forbrenner. Så skal du ikke telle, må du spise mat med så få kalorier at du kan spise deg ihjel på de. Anonymkode: b10f2...11c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #4 Skrevet 7. april 2019 Kuttet ned på karbohydrater. Så måtte telle karbo(og dels også fett/proteiner) da. 50-70 gr i starten. Gikk ned 10 kilo på 6 mnd. Gikk ikke så fort, men jeg klarte det. Og jeg har holdt vekten, selv om jeg nå ligger litt høyere i karboinntak. Anonymkode: 06157...d44
Gjest theTitanic Skrevet 7. april 2019 #5 Skrevet 7. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal du vite ha du for i deg av kalorier uten å telle? Du går kun ned ved å innta mindre kalorier enn det du forbrenner. Så skal du ikke telle, må du spise mat med så få kalorier at du kan spise deg ihjel på de. Anonymkode: b10f2...11c Det er kalorier i alt. Det å spise seg ihjel på salat for å bli mett funker faktisk ikke og gjør deg heller ikke fornøyd. Det må faktisk telles. Og tellingen bevisstgjør hvilken pris matvarene har i kaloriregnskapet.
fotosyntesen Skrevet 7. april 2019 #6 Skrevet 7. april 2019 Jeg vente meg til å spise mindre og gå litt sulten. Også var jeg bevisst på at jeg hadde nok proteiner i kosten slik at det alltid var tilgjengelig aminosyrer i omløp i systemet selv om jeg var sulten. På den måten gikk jeg ned 5 kilo uten nevneverdig tap av muskulatur. Det tar litt tid å venne seg til være småsulten, men magesekken skrumper litt inn etterhvert og "sultreseptorene" gir ikke så mye lyd fra seg etterhvert. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #7 Skrevet 7. april 2019 Jeg gikk opp i vekt fordi jeg begynte å spise frokost, lunsj og middag på jobb, i tillegg til frokosten og middagen hjemme, og litt godis attpå. Jeg gikk ned i vekt uten å telle kalorier, bare ved å kutte ut frokost nr 2 og middag nr 2. Med tre helt normale måltider pr dag, og gå litt mer, så nådde jeg normalvekt i løpet av noen måneder. Utrolig nok husket jeg ikke dette da jeg skulle ned i vekt igjen noen år senere, da begynte jeg med kaloritelling igjen. Kaloritelling er også helt greit, det kan være gøy, men det er også mer jobb. Så hvis du er "nybegynner", ville jeg faktisk avvente kaloritelling til du ser om du trenger det. Om du trenger det - og om du greier det - kommer an på deg, og på situasjonen du er i. Anonymkode: b0eea...ec7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #8 Skrevet 7. april 2019 Jeg kuttet ned på størrelsen av porsjoner. Valgte f.eks 160g burger istedet for 250g, kuttet ned på bruk av rømme og fløte, brukte tynt lag med ost istedet for tykt lag, spise 1-2 brødskiver istedet for 5. Ordnet meg en liten skål med sjokolade, istedet for å ta med en hel 200g plate til sofaen, kuttet ut brus, og de få gangene jeg drakk brus så lot jeg flaska stå i kjøleskapet istedet for å ta den med til stua. Selv om jeg klarer spise ett halvt brød til frokost, så trenger jeg jo ikke mer enn to skiver... Selv om det er godt med rømmedressing på pizzaen så er det jo ikke nødvendig. Var veldig glad i fløtesaus til pasta, men begynte lage tomatsaus istedet. Om man velger sunnere alternativer, og mindre porsjoner, så kan man fint gå ned i vekt uten å telle kaloriene. Anonymkode: c0c98...e76 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #9 Skrevet 7. april 2019 Kuttet ned på fett. Spiste ikke rødt kjøtt, meieriprodukter, nøtter, fritert mat, mat stekt i olje/smør+++ så på merkingen og valgte typiske lettprodukter. Gikk ned over 15 kilo på 5 måneder. Anonymkode: 338e7...799
Ambrosa Skrevet 7. april 2019 #10 Skrevet 7. april 2019 Hvis du spiser et "normalt norsk kosthold" nå så kommer du til å gå ned i vekt ved å kutte ut sukker, hvitt mel og pasta/poteter/ris. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #12 Skrevet 7. april 2019 Begynte bare å spise hjemme. Sluttet å besøke foreldre så ofte. Sov mer. Mindre reising reduserte stresset også. Anonymkode: 803c3...1eb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 Glemte økt hverdagsaktivitet Anonymkode: 803c3...1eb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #14 Skrevet 7. april 2019 Skjønner ikke hvorfor folk gidder å telle kalorier? Hadde det vært en god og varig livsstil, så hadde Grete Roede gått konkurs for lenge siden. Selv kuttet jeg alt av tilsatt sukker, hvitt mel, de fleste melkeprodukter, og økte hverdagsaktiviteten. Ned 11kg på 5 mnd. Anonymkode: 403ca...c01 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #15 Skrevet 7. april 2019 Takk for svar alle sammen. Grunnen til at jeg ikke vil telle kalorier er fordi jeg har prøvd det mange ganger, og jeg syns det er helt greit. Har hatt premium medlemskap på Lifesum appen, og liker appen veldig godt, men det er ikke holdbart for meg å veie maten hele tiden. Jeg gjør det i maks 1 uke, så faller jeg av lasset. Men jeg har en viss pekepinn på hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser, så jeg tror jeg skal prøve meg uten en periode. Om jeg føler jeg blir blind eller vekten står stille kan jeg jo begynne med kaloritellingen igjen. Å kutte ut ting som hvitt mel, poteter, brød, pasta og lignende er uaktuelt. Jeg vil ikke kutte ut mat, heller spise mindre mengder av det som ikke er like bra. Og nevnte matvarer er ikke dårlige matvarer... Fast food fra Burger King, kjøpepizza og godteri er dårlige matvarer som jeg må begrense inntaket av... Får se hvordan dette går. Brød er jeg glad i og det metter lenge, så det er det siste jeg kutter ut iallefall. Anonymkode: d1415...fa0 1
GunnIren Skrevet 7. april 2019 #16 Skrevet 7. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal du vite ha du for i deg av kalorier uten å telle? Du går kun ned ved å innta mindre kalorier enn det du forbrenner. Så skal du ikke telle, må du spise mat med så få kalorier at du kan spise deg ihjel på de. Anonymkode: b10f2...11c Ikke enig. Jeg har gått ned over 40 kg på å kutte ned på på porsjoner. En potet i stedet for tre. En brødskive i stedet for to osv. Det har tatt tre år. Magesekken har krympet gradvis og nå lever jeg på to brødskiver og litt middag hver dag. Får ikke i meg mer mat og sliter med å ikke gå ned mer for nå er verden bekymret for meg. Til å begynne med delte jeg min brødskive i fire og tok ulikt pålegg på alle delene. Det føltes som jeg spist masse. Ikke forsyne seg to ganger og jeg har ikke trent en tøddel. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 Jeg teller ikke kalorier. Periodisk faste er greit. Består rett og slett ut på å kutte måltider. Spiser to måltider på ettermiddag/kveld, ikke noe på dagtid. Drikker vann og kaffe etter eget ønske. Anonymkode: 2582b...c3e
_Pixiedust_ Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 20 timer siden, theTitanic skrev: Det er kalorier i alt. Det å spise seg ihjel på salat for å bli mett funker faktisk ikke og gjør deg heller ikke fornøyd. Det må faktisk telles. Og tellingen bevisstgjør hvilken pris matvarene har i kaloriregnskapet. Selvsagt må det ikke telles. Det er bare å spise mindre enn man pleier og følge med på vekta om det gir resultater. Ikke trenger man å holde oversikt på hvor mange gram proteiner per kg kroppsvekt man spiser heller. For mange blir all denne tellingen, veiingen og alt som fører med så overveldende at de ikke kommer i gang. Å se hva ulike matvarer inneholder av kcal og næring er noe en absolutt bør bare for å bli bevisst hva som inneholder hva, men ut over det er det ikke slik at man MÅ telle kcal. For noen er det nødvendig for å klare å holde seg, men for mange er det nok å bare bytte ut usunt med sunt og spise mindre enn til vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #19 Skrevet 9. april 2019 På 8.4.2019 den 11.15, _Pixiedust_ skrev: Selvsagt må det ikke telles. Det er bare å spise mindre enn man pleier og følge med på vekta om det gir resultater. Ikke trenger man å holde oversikt på hvor mange gram proteiner per kg kroppsvekt man spiser heller. For mange blir all denne tellingen, veiingen og alt som fører med så overveldende at de ikke kommer i gang. Å se hva ulike matvarer inneholder av kcal og næring er noe en absolutt bør bare for å bli bevisst hva som inneholder hva, men ut over det er det ikke slik at man MÅ telle kcal. For noen er det nødvendig for å klare å holde seg, men for mange er det nok å bare bytte ut usunt med sunt og spise mindre enn til vanlig. Jada, alt er BARE bare. 🙄 Anonymkode: 2582b...c3e
_Pixiedust_ Skrevet 9. april 2019 #20 Skrevet 9. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada, alt er BARE bare. 🙄 Anonymkode: 2582b...c3e Nei det er ikke BARE. Jeg sliter med spiseforstyrrelser så det vet jeg godt! Men det å telle kalorier er ikke for alle. Det kan gjøre vondt verre for mange. For mange er det bedre å IKKE telle kcal. Så framt man klarer å spise mindre og slik gå ned i vekt så er det unødvendig å telle kcal. Jeg vet av erfaring hvor skadelig det kan være å telle kcal. Jeg vet også at mange blir så demotivert av all jobben det er å sette seg inn i kcal-telling slik at de faller av lasset. Så for mange i første omgang, kan det være best å BARE forsøke å spise mindre. Det er jævlig vanskelig. Det vet jeg. Jeg har kjempet mot å overspise for så å kvitte meg med det over doskåla i hele kveld. Har grått fordi trangen er så stor. Likevel vet jeg jo at for å ikke gå ned i vekt må jeg spise normalt. For å ikke gå opp i vekt må jeg komme meg gjennom disse kveldene. Det er like vanskelig enten jeg er i en sulteperiode eller spiseperiode, men jeg vet jo uansett teorien bak å gå ned i vekt, holde vekta og å gå opp i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå