Gå til innhold

Lakk over maling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen kjøkkenstoler som jeg har pusset opp fra bunnen. De er nå malt i hvitt, men opplever at de fort får skrapemerke, "til tross for" 1 lag grunning og 2 lag vanlig veggmaling. Har nå malt over en 3.gang på de stolene som ser minst pene ut. Kan det gå an å "herde" de med klarlakk? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veggmaling er ment for flater helt uten slitasje, det vil si flater man omtrent aldri rører... 
Skal du male flater som er utsatt for slitasje må du velge maling som tåler slitasje. 
Du kan lakke dem ja, men da må du velge en lakk som er ment for den typen slitasje, ellers er du like langt... 
Eventuelt kan du male stolene med gulvmaling eller annen maling som tåler litt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har brukt feil maling, ja. Ble du anbefalt den? 

Anonymkode: c5bda...61d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, _popcorn_ skrev:

Veggmaling er ment for flater helt uten slitasje, det vil si flater man omtrent aldri rører... 
Skal du male flater som er utsatt for slitasje må du velge maling som tåler slitasje. 
Du kan lakke dem ja, men da må du velge en lakk som er ment for den typen slitasje, ellers er du like langt... 
Eventuelt kan du male stolene med gulvmaling eller annen maling som tåler litt. 

Det forklarer litt :fnise: 

Var inne på tanken om å male med bengalakk, men da må jeg jo fjerne ørten lag med maling først... 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har brukt feil maling, ja. Ble du anbefalt den? 

Anonymkode: c5bda...61d

Skulle gjerne lagt skylda på en uskyldig butikkansatt, men dessverre er det min egen feil. Hadde en del maling til overs etter å ha malt en vegg, og tenke da det skulle gå "helt fint" å bruke samme malingen til stol 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå fint om du bruker gulvlakk. Men mye sannsynlig vil du oppleve kortere holdbarhet enn om du brukte gulvmaling f.eks til å begynne med.

Anonymkode: a04c1...694

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...